Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jämföra innehåll i två olika arbetsböcker, Excel 2016


Mikael63

Rekommendera Poster

Skulle på ett smidigt och tillförlitligt sätt vilja jämföra innehållet i Blad1, Bok1 med innehållet i Blad1, Bok2.

 

Med ex. TotalCommander kan jag enkelt jämföra filinnehåll och se avvikelserna. Detta går bra med textfiler men inte fullt lika bra med binära filer.

 

Jag vill alltså slippa att klippa & klistra från ena boken till den andra och där jämföra celler med formel.

Vill också slippa att lägga dokumenten sida vid sida och jämföra "manuellt".

 

Antingen med funktion/tillägg i Excel eller med ett fristående program.

Konvertera till CSV kanske, och sedan jämföra det som text..?

 

Konkreta lösningar liksom sporadiska tankegångar kring detta uppskattas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske kan vara något:

ablebits.com  How to compare two Excel files for differences

ExtendOffice: How to compare two sheets in same workbook or different workbooks?

dummies: Comparing Two Excel 2010 Worksheets Side by Side

Michael's TechBlog: Excel 2010 - Compare two worksheets using Spreadsheet Compare

 

Har inte kollat så noga, men åtminstone den sista kräver ett gratis plugin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för lite sent svar, får kolla detta till veckan. Utan att ha kollat era länkar har jag hittat något "compare" men det gällde ett och samma dokument där man hade en delad arbetsbok. Kollar som sagt mer på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med villkorsstyrd formatering blir det nog ganska enkelt att åskådliggöra.Gäller bara att du båda böckerna öppna eller kopierar in data i en gemensam bok.

 

Fast om det är samma dokument som har delats då kan det finnas historik i Excel vill jag minnas. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha båda böcker öppna är inga problem men jag vill helst inte pilla i böckerna.

Detta är ingen återkommande händelse men de gånger detta "problem" uppstår vore det fint med en kontroll som man kanske missar "okulärt".

Kontrollen behöver inte berätta vad som avviker utan bara typ "rad 103 är olika".

 

Testade väldigt snabbt att spara som CSV och jämförde dessa i TotalCommander. Detta kan fungera men jag har inte hunnit utvärdera hur väl detta fungerar i ett praktiskt sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, villkorsstyrd formatering fungerar visst inte mellan böcker.  Ger dock en visuell överblick om du kan kopiera in bladet från andra boken, tillfälligt, i den du vill jämföra med. Eller vice versa.

Allt handlar om hur stora skillnader, hur mycket data.

Enklaste verktyget kanske är att spara ned som csv och köra motsvande Linux-kommandot diff på det, som säker TC kan göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Monshi säger:

..//..

Fast om det är samma dokument som har delats då kan det finnas historik i Excel vill jag minnas. 

 

Ja där hade du och jag en test för några år sedan och som föll verkligen väl ut må ja säga (för mig).
Att kunna se och bestämma över vad som sedan skall gälla i olika arbetsböcker från olika håll och olika datum.

Detta är en funktion som kanske en del missar på företag också:

 

Alltså: Person 1 redigerar i ett delat Excel ark, vips så får person 2 reda på detta.
Person 1,2 eller 3 kan beroende av vad som bestämts tidigare eller genom företags Policy: uppdatera filen med vald information. Och det gäller även att visa historik på valda ändringar?

Men var är tråden? Sökfunktionen på Eforum...hmmm..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-26 på 11:41, MH_resurrected säger:

Jag har inte excel 2016, men det verkar som om Inquire klarar det du vill.

 

Japp! :thumbsup:

Väldigt bra verktyg verkar det som. Gör nog betydligt mer än vad jag behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...