Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med datum på x-axeln


stickans

Rekommendera Poster

Hej!
Jag sitter och ska i ett punktdiagram lägga in datum på x-axeln och det blir helt fel (se bild). Samtliga datum ligger i kalkylbladet i formatet "år , månad dag" enligt: xxxx-xx-xx*, men som ni ser i diagrammet så blir första datumet, som är 2010-02-02 = ca 1 och senate datumet, 2017-01-22, blir ca 145. Någon av er som vet hur jag rättar till detta?
Kan nämna att jag har Excel 2007, om det skiljer sig mellan versionerna. 

 

20180124 Excel datum fel.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om inte du har ett index på x-axeln istället för de datumvärden du önskar.

Högerklicka i grafen och välj Markera data och se om du har med kolumnen med datumvärden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror jag vet.

Dina datum är inte datum utan text!

gör om dem till riktiga datumvärden så kommer du få till det som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi, tog en bild som visar det format jag nu använder. Ser att det börjar med en asterix. Här kan du se. Inte OK så alltså?
 

5a6a10c5ae810_20180124ExceldatumfelMinformatreing-Kopia.thumb.JPG.72425d01cbd93f00d7231ccd4ffe7573.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag som var så säker på att jag hade rätt nu är jag förvirrad igen.

Har du lust kan du får skicka boken till mig, via PM eller här i tråden så kan jag ta en titt direkt i boken för jag vet inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då var det lätthittat.

Orsaken är att alla värden i C-kolumnen, som är basen X-axeln, inte är datum. Du har tre celler med andra värden i.

I C99, C108 och C120 är det andra värden som Excel hanterar som text. Fixa till dem och sätt om grafens axel till datum så löser det sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å stort tack Monshi! Så skönt att du fann felet.
Se nu, stort slarv från min sida. :( Även om jag markerade samtliga värden och angav format, så uteslöt programmet såklart de som inte hade rätt utseende ... Så långt tänkte jag aldrig, men med så många värden kan det ju slinka in fel ...
Efter det jag rättat till felen, blev det précis som jag tänkt! Nu ska jag bara lägga in ett par kurvor till.
Diagrammen ska sedan tillsammans med annat inpå min hemsida, Runda hörnan, där jag har bevis för att jag på bara en månad blev fri från diabetes typ 2, utan dessa gängse mediciner som ger  biverkningar. Allt tack vara LCHF, motion och lägre vikt, Har nu efter 7 år friskförklarats av landstinget. 

PS: Funderar på varför jag numera aldrig får mail om att det kommit svar i någon av de trådar jag startat? Jag har bockat för att jag vill ha mail - men jag har väl missat något här också ...    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...