Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill se windowsloggan ("fönsteret") under uppstartningsfasen fram tills man ser inloggningsskärmen ?


T.Sarastro

Rekommendera Poster

När jag startar upp min PC (Inet VOX, med Windows 10 Pro från  maj 2016) är skärmen svart ända tills dess att man ser Inloggningsskärmen. 
Fråga : Men hur ska jag bära mig åt för att se  windowsloggan ("fönsteret") som brukar visas i andra win10 datorer? 

 

Anm Jag vill kunna klicka på windowsloggan eftersom man då ska kunna klicka på den för att trassla sig in i återställningsmiljön.

 

Tacksam för tips /svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du kan inte klicka på Windowsloggan under Windows uppstart för att det skall ske något.

Dessutom är inte ens musen och dess muspekare aktiv då.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Flyfisherman säger:

Nej du kan inte klicka på Windowsloggan under Windows uppstart för att det skall ske något.

Dessutom är inte ens musen och dess muspekare aktiv då.

 

Tack för Ditt snabba svar som dock gör mig lite förvirrad. Men jag ska inte klicka på loggan, jag ska stänga av datorn  när windowsloggan syns.

 

På ett annat forum skrevJonathan_E  (https://answers.microsoft.com/sv-se/profile/d1fca76b-bfa2-4a46-ae5a-6f319b15aeec) :

"Det vi skulle behöva göra är en systemåterinställning genom felsäkert läge. Detta gör vi så här:
Starta upp datorn.
Efter några sekunder när du ser Windows-loggan så håller du ner Power knappen tills den stängs av. Gör om detta tre gånger.

Den fjärde gången som datorn startar upp ska du nå Windows återställningsmiljö.
När datorn har startats om och skärmen visar 'Välj ett alternativ'  väljer du Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.

När datorn startats om visas en lista med alternativ. Välj 4 eller F4 om du vill starta datorn i felsäkert läge. Om du vill använda Internet väljer du i stället 5 eller F5 för Felsäkert läge med nätverk. etc".

 

Min förhoppning är att den metode nmöjligen  kan användas för att återställa från en återställningspunkt  när jag inte kan hitta återställningspukter på det vanliga sättet eftersom  widows tjänsten Volume Shadow Copy inte fungerar inte  på min dator. 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du inga Återställningspunkter när du har startat Windows lär du inte hitta några i Felsäkert läge. Vill du ändå prova är det lättast att starta Windows i Felsäkert läge via Inställningar.

 

Öppna Inställningar - Uppdatering och Säkerhet - Återställning. Klicka på Starta Om där det står Avancerad start. När datorn startar om får du alternativ. Välj Felsök - Avancerade alternativ - Startalternativ - Starta om.

 

När datorn startar om kan du välja Felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, T.Sarastro säger:

När jag startar upp min PC (Inet VOX, med Windows 10 Pro från  maj 2016) är skärmen svart ända tills dess att man ser Inloggningsskärmen. 

Har du flera bildskärmskontakter på datorn?

Pröva då med en annan kontakt för ibland skickas BIOS-bild och Windows-loggan bara ut på en av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara så att du inte valt hur uppstarts bilden skall se ut och sedan kanske inte heller valt en del andra saker. Titta på avdelningen anpassning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...