Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Certifikat och privat nyckel


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Hej! En variant för inloggning på vår bank kräver certifikat. När  jag skulle installera certifikatet krävdes att jag angav en Privat nyckel. Vad jag kan påminna mej har jag aldrig skapat en sådan nyckel. I vilket sammanhang gör man det? Kan man skapa en ny? Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi tänka efter kring certifikat och nycklar. Asymmetrisk kryptering har två nycklar, en publik och en privat. Någon som vill kommunicera med dig krypterar meddelande med din publika nyckel som du delat med dig av och du avkrypterar med din privata som är väldigt privat och du delar den aldrig.

 

Men det verkar lite ambitiöst för en internetbank tycker jag, fast kanske något nytt jag inte stött på. Privata nycklar för certifikat brukar också vara lösenordsskyddade utifall att någon för tag på nyckeln så skall dom inte kunna installera den hur som helst. Så kanske så att det är det som efterfrågas fast frasen är lite fånigt ställd. När man skapar certifikat så brukar man få välja lösenord.

 

Skapade du dessa nycklar/certifikat själv eller får du dem från banken? Om du får dem ifrån banken, kan du logga på med bankid eller liknande och ta ut nya cert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen
2 timmar sedan, .M säger:

Skapade du dessa nycklar/certifikat själv eller får du dem från banken? Om du får dem ifrån banken, kan du logga på med bankid eller liknande och ta ut nya cert?

 

Jag hämtar certifikatet från banken och kollar jag på banken finns en notering om att jag hämtat ett certifikat. Jag måste vara inloggad på banken för att kunna hämta certifikat (via Bank-Id). Problemet uppstår tydligen när certifikatet ska installeras/godkännas på datorn. Min hustrus certifikat ligger i mappen Certifikat<Personligt och jag har inget minne av att jag avkrävdes någon Personlig nyckel vid installationen. Där finns också mitt gamla certifikat, som jag via filens Egenskaper kan se att det löpte ut i slutat av december.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver BankID:

Citat

I samband med att du hämtar BankID på fil bestämmer du också ett personligt lösenord som knyts till ditt BankID. Detta lösenord är inte känt av någon annan än dig, inte heller av banken, och kan inte återställas om du glömmer det.

https://support.bankid.com/sv/bankid/bankid-pa-fil

Det är alltså ett lösenord som du bestämmer och skriver in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

OK, Cecilia, men nu är det inte Bank-Id som är problemet. Det funkar perfekt. Problemet är att jag inte kan installera certifikatet på datorn, eftersom jag avkrävs en s.k. Privat nyckel - ett uttryck som jag f.ö. inte har mött tidigare. 

Men du väcker tanken hos mej att det, som avses är koden till mitt Bank-Id. Ska pröva och återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Problemet löst efter kontakt med bankens support. Det visade sig att fältet för Privat nyckel kunde lämnas tomt och att två alternativ för Import alternativ skulle markeras. Verkligen inte lätt att komma fram till på egen hand. Vilken funktion Privat nyckel har dock inte löst, men oviktigt just nu. Inlägget från .M ovan pekar på att hen vet det.

Tack för engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...