Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samma vilkor på samma rad


Jomb

Rekommendera Poster

Hej,
Jag skulle vilja att olika formateringar sker på en rad beroende på vad som man har skrivit på raden.

 

Anta att jag har en tabell enligt bifogat dokument.

  • När jag skriver siffran "1" ska raden bli röd
  • När jag skriver siffran "2" ska raden bli gul
  • När jag skriver texten "Klar" ska raden bli grön

 

Kan någon berätta hur man göra detta?

Kom ihåg att jag är rätt ny på detta.

 

Mvh

Jocke

 

 

Skärmklipp tabell.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Markera de celler du vill ha villkordsstyrd formatering på och gå sedan till villkorsstyrd formatering högst upp  längre bort till höger på Start-fliken. välj "Regler för markering av celler" och gå ner längst ner på den andra menyn och välj "Fler regler".  välj sedan Formatera endast celler

som innehåller... Cellvärde - Lika med - 1 och välj sedan den bakgrundsfärg du vill ha och i detta fall vill du ha rött. sedan börjar du om exakt likadant men efter du har valt villkorstyrd formatering så måste du välja Ny regel och sedan så väljer du "Formatera endast celler som innehåller" och fortsätt på samma sätt som innan. och sedan gör du precis som innan för ditt tredje villkor.  naturligvis byter du till den färg du vill ha på respektive villkor. glöm inte att du måste skriva texten med apostrofer annars så funkar det inte. ex. ="Klart"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen Lasse.

Jag har gjort som du föreslog.

 

Markerar ett antal celler på en rad och bestämde att dessa skulle bli gröna om jag skriver "Klart". Men så blir det inte. Bara den cell som det står "Klart" i blir grön. Inte hela raden som jag markerade. 

 

Jag vill ha hela raden grön när jag i någon av de markerade cellerna på den raden skriver "Klart". Hur får jag till det?

 

mvh

Jocke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...