Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk startar ej


Shanten23

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en lite äldre extern hårddisk av fabrikatet ZAP som fungerat bra tidigare men som nu verkar lite knasig. Jag behöver hjälp med att diagnostisera problemet och tips på eventuell åtgärdsplan för att lösa det. Det är så att den inte kommer igång när man kopplar in USB-kabeln. Man ser att den får ström i och med att lampan på chassit lyser. Däremot låter det till skillnad från förr inte som att den snurrar till när man kopplar in den. Det dyker upp ett pop-up meddelande i högra nedre hörnet som säger att den är installerad och klar att användas men inget annat verkar hända. Vid något tillfälle kunde man se att den även dök upp som en enhet under lagringsmedia i Dator-mappen men man kunde inte klicka sig in på disken (det dök mao ingen information under diskens namn om hur stort utrymme som är använt som det annars brukar finnas skrivet under diskarna i grå färg). 

 

Är detta ett hopplöst fall eller kan man göra något åt detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då och då dyker den upp i Diskhantering. Men när den väl gör det så kan man som sagt inte klicka sig in på disken. Testade att koppla in den idag t.ex. då den först dök upp. När jag sen slog av och på igen så dök den inte upp i diskhantering längre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu dyker den inte upp längre bara för det men jag tror att det var något i stil med "Enhet E", om det var vad du menade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Shanten23 säger:

Nu dyker den inte upp längre bara för det men jag tror att det var något i stil med "Enhet E", om det var vad du menade?

 

Nej, Under menyn Filsystem menar jag. Vanligtvis står där NTFS för HDD. Står där RAW är filsystemet på disken skadat.

 

Har du provat med flera olika USB kablar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...