Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Switch som inte funkar?


petepan07

Rekommendera Poster

Hej

Har en Telia Gateway men då den har för få portar så har jag blivit tvungen att ifrån gateway kopplat in en Switch, Linksys SD205. 

Med hjälp att switchen patchar jag till berörda datauttag. 

Alla datorer och portar fungerar men jag har en hub som heter Smart Things som inte får kontakt. 

Jag är säker på att alla portar fungerar då jag har en dator som är kommer ut på nätet och har testat varje port. 

 

Läste ett gammalt inlägg att jag måste tänka på om jag har korsade kablar?

Kan det stämma el vad kan vara felet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korsade kablar var väl något som hör historien till...

Har du dubbelkollat så att din pryl fungerar direkt mot Telias utrustning?

Har du använt samma kabel som när du testade med en dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att koppla ur Linksys switchen, och sedan stoppat i Smart Thingsburken, om du har ont om uttag i din router, så du ser att den fungerar, går den igång och får kontakt, så är det ju troligt något med switchen som bråkar.

 

Korsade nätverkskablar är många år sedan som man eventuellt använde hemma privat, egentligen innan man började använda switchar för privat bruk. Standard idag är ju raka kopplade cat 6 kablar, eller gamla standarden cat 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå. Jag har testat att alla portar fungerar på Telias gateway och allt verkar ok där. Likaså får en av portarna på  switchen kontakt med internet. 

 

Det sista jag gjorde precis nu var att dra ut strömkabel till switchen och då verkar allt funkar?

Kanske var så enkelt att man bara behövde dra ut strömkabeln?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...