Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Muslös styrning av pekaren!?


Rikard Ståhl

Rekommendera Poster

Rikard Ståhl

Nu tänkte jag att e-forums samlade mac-kompetens skulle kunna få hjälpa mig, en gammal mac-användare ('84-'90) som åter har en mac (också) hemma.

Har haft trubbel med musen, så just nu är jag ganska muslös. Har för mig att man kan styra pekaren ändå med tangetbordet... hur?

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur, men jag tror att programmet At Ease stödjer tangentbordsstyrning av musen. Annars går det ju också att köra med kortkommandon.

 

Man kan skriva in första bokstaven/stäverna i den fil/program man vill åt för att den ska bli markerad i det aktuella fönstret. kommando-o för att öppna programmet, dokumentet eller mappen. Kommando + upp och ner pilarna stödjer upp och ner i strukturen (gäller även i spara/öppna menyerna). Kommando-w stäng, kommando-q avsluta, kommando-c kopiera osv osv. Om jag inte minns helt fel är också kommando-punkt bra eftersom den är avbryt.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Tack för svaret Petra, är väl värt en returnerad (tack för senast)-kram... ;-)

(Hmm... kom på att det där kan tolkas fel... Nåja, du borde veta vad jag menar i alla fall)

 

Till saken... Jo, så långt har jag också hunnit efter en halvtimmes slit igår kväll (i håret alltså). Det var just det där om att jag bestämt har för mig att det går att förflytta pekaren ändå... Det märks att det var ett par dagar sedan man körde Mac utan mus.

 

Rikard

(numera skallig)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inställninsprogrammet "Handgrepp". Jag har för mig att det installerades automatiskt på den gamla goda tiden men numera får man nog gå in på systemskivan och göra en anpassad installation: MacOS->Handikapphjälpmedel->Handgrepp. Fast det kan förstås vara svårt att klara detta utan musen. Jag kan bara önska lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Tack för tipset. Nu lutar det dock åt att det dyker upp en Mac-mus ikväll - så jag slipper nog ge mig på hårbotten...

 

Rikard

Som f ö tycker att det är ganska skönt att vara skallig varma sommardagar... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
John Eriksson

tycker nog du ska skaffa handgrepp iaf, kan va skitbra... har du det installerat kan du trycka (ööö... va e det nudå...) ctrl+alt+clr (längst upp till vänster på numriska tangentbordet, NumLock på PC)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...