Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Debian LXDE 9.1: K3b - ikon syns inte i startmenyn


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Jag har installerat brännarprogrammet k3b.

 

Installationen gick bra, men nu är problemet att programikonen syns inte någonstans i startmenyn. Provade att installera både från terminal och pakethanteraren. Ingen skillnad. Tänkte om jag installerat fel t ex Gnome-program i ett KDE-skal.  Pakethanteraren borde då ha rätt program. Terminalen vet jag inte varifrån denna hämtar programmen. Att det beror på det. Så enkelt var det inte.

 

Enda sättet jag kan få fram programmet är att använda "Kör..." i startmenyn. Det går också bra, men det var inte riktigt vad jag tänkt mig. Programmet finns, men av någon anledning har det säkert blivit osynligt i startmenyn.

 

Har googlat, men har inte hittat någon lösning på egen hand.

Vore tacksam om någon har lösningen på det här. :-)

 

Tack för alla tips och lösningar på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Linux Mint verkar det som en del menyposter kräver omstart för att synas. Har du prövat det? (inte alltid man tänker på det "enkla" när man är van att det inte behövs..)

 

I Linux Mint är det enkelt att skapa en egen Programstartare. Motsvarande torde finnas i Debian LXDE?

 

Jag använder mycket sällan Menyn. Har Synapse installerad och då räcker det med att ta fram den, Ctrl+space och i den rutan börja skriva. Ett k räcker för att få förslag om K3b.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör du inte KDE men det går kanske lika bra i LXDE ?

Högerklicka på startknappen så kommer valt att Edit Applications och under Multimedia ligger K3B och om det inte gjorde det

så går det ju att väja New Item och få in ett program som inte finns med i startmenyn.

Avsluta med save.

Eller googla på

lxde add application to menu

för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

I Linux Mint verkar det som en del menyposter kräver omstart för att synas. Har du prövat det? (inte alltid man tänker på det "enkla" när man är van att det inte behövs..)

 

I Linux Mint är det enkelt att skapa en egen Programstartare. Motsvarande torde finnas i Debian LXDE?

 

Jag använder mycket sällan Menyn. Har Synapse installerad och då räcker det med att ta fram den, Ctrl+space och i den rutan börja skriva. Ett k räcker för att få förslag om K3b.

 

Haha, så har jag suttit och grävt ned mig i det här hela kvällen. En omstart var vad som behövdes, så dök k3b upp i startmenyn. Dock hör omstarter inte till vanligheterna när det gäller Linux. :-D

 

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...