Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

i3o6

Rekommendera Poster

Funderar på att ersätta mitt klumpiga men välljudande 5.1 med en soundbar + sub (för jag flyttar ihop)
Har ni förslag i prisklass, <10'000kr som funkar bra som film och musik-system?

Gärna närmare ~5'000...

 

Är inte beroende av suroundkänsla, jag har kört stereo senaste åren, vill bara ha ett BRA ljud till film -

och kunna dunka på lite hardstyle när jag är ensam hemma :)

 

Var på Media Markt och blev lite imponerad av deras demo-system (sony), men det var 7k för soundbar o 7k för sub - lite väl dyrt imho.

 

Finns möjlighet till musik i flera rum med soundbar som en enhet så är jag glad.

Sonos känns dyrt men kanske bra värde?

 

Så, såhär är det:

Jag vill ha bra balanserat ljud med ok bas för min dåliga musiksmak.

Jag vill gärna ha möjlighet att koppla till extra högtalare för köksmusik eller balkongmusik.

Jag är snål/sparsam och behöver lite smarta intygande ord :)

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bästa tryck i basen ska du börja med att köpa en 2-kanals förstärkare, de har helt andra watt än 5.1 system. En billig 5.1 på "5*150W" är sämre än en 2*60W vanlig förstärkare. Det beror på hur de mäter effekten.

Du får en fullt användbar förstärkare för 3-5000 kr. Vad har du för fronthögtalare idag? De kan komma till liv med ny förstärkare. Annars söker du Wharfedale Diamond 220 eller 225 (130 och 165mm bas) som kan vara svåra att hitta i sverige men kostar bara mellan 2-3000 kr. Tycker du senare att det behövs så lägger du 5000 på en bra sub. Wharfedale diamond 220 blev vald av en tidning till bästa högtalare under 200£ år 2014.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni verkligen läst frågan så tolkar jag svaret som att det inte är en bra ide att lägga pengar på en soundbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen större vän av soundbars med tanke på vad de kostar och deras begränsade användningsområde, om det ska hållas en budget på pryl inköpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDGs M3 hade en stor genomgång i våras: Maxa ljudet till din tv: Här är bästa soundbar just nu

Tex. denna: http://m3.idg.se/2.1022/1.582411/fynda-soundbar-och-och-fa-battre-ljud-till-din-smart-tv/sida/2/denon-heos-home-cinema-betyg-9

 

Ljud och Bild har också i våras gjort en gedigen test: Suveränt TV-ljud med streaming

Ska du ha bättre ljud från TV:n så är en soundbar det allra enklaste sättet. Välj en med strömning så får du en musikanläggning på köpet!

 

Det är inga billiga prylar om man vill ha ett någorlunda ljud och fördelen är ju bl.a. enkelheten samt platsutrymmet, sedan är det nog så att bästa ljudet ändå fås som tex. Hannki ovan nämner, men bor man i lägenhet eller radhus så går högt tryck i basen bort för grannsämjans skull... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Verkar vara väldigt begränsat med "inputs" om man ska ha aktiv soundbar.
Alltså inte jätteanpassat för XBOX360 + PS3 + NES + säkert nåt mer...

 

Är det bara fetingförstärkare som gäller då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är kanske det du eftersöker. Kika i tabellen "Connectivity" av vad du eftersträvar? http://www.toptenreviews.com/electronics/home-entertainment/best-sound-bars/

Samt givetvis att det är en soundbar som uppfyller dina övriga krav.

 

Egentligen: behöver du något mer än

  • Wi-Fi, Bluetooth, DLNA, Spotify Connect and Chromecast
  • Dolby Digital and DTS decoding
  • Bra högtalare med dynamik...

Det är väl ljudet som är viktigast i slutänden?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Yamaha R-N500 har 4 digitala ingångar (2 coax och 2 optiska) samt 4 analoga line-in och phono (skivspelare) har också sub-ut vid behov. Kostar 3890kr på länken nedan.

Modellen är utgången men finns ännu på vissa ställen. Efterföljaren R-N602 ligger ca 2000kr högre.

R står för receiver (radio) och N är för nätverksfunktioner. Streama t ex spotify.

WIFI är inte inbyggt men det finns separat adapter

 

http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-r-n500-svart/5990/

 

Jag har denna förstärkare kopplad till TV och är väldigt nöjd.

Högtalarna är dessa B&W och storleken till trots har jag aldrig känt behov av subwoofer.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogtalare/bowers--wilkins-686-s2/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=productfeed&utm_content=BW686S2WH

 

Finns även Yamaha R-N301 för ca 2500 på elgiganten men då finns endast en coax och en optisk digital ingång och 3 line ingångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...