Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brännar problem foton och filmklipp.


Haavee

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med att bränna foton på DVD skiva, jag har provat flera olika brännarprogram men det blir samma fel ändå. 

Det som händer är att bilderna inte ligger i rätt ordning på skivan,vissa kan inte DVD'n läsa alls och en del roteras 90 grader.

Jag har provat i 2 olika dvd spelare så jag tror inte felet ligger där, allting ser helt ok ut i brännarlistan. Sätter jag sen tillbaka den i datorn så ser allt rätt ut igen. Bilderna är tagna med 4 olika kameror, 3 mobiler och en digitalkamera, OS är windows 10. Till att börja med så ville inte datorn lägga bilderna i rätt tidsordning heller, men det löste jag med att numrera alla foton 1 till 250. Kan bilderna ligga fel i datorn trots att det ser rätt ut på skärmen?.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det verkligen fel då?

Du har döpt om ett antal filer och bränner dessa på en skiva.

 

När DVD-spelarna läser skivan och tolkar innehållet som bilder så visas bilderna utifrån annat kriterium än filnamnet.

Ex. fildatum, innehåll i metadata osv.. eller vad nu spelarna anser vara korrekt.

Det torde väl inte krävas allt för stort detektivarbete för att klura ut detta, kolla egenskaperna på första filen/bilden som du anser ligger fel och jämför detta med den fil/bild du anser ska vara rätt.

 

När jag samlade ett antal bilder för visning "inför publik" valde jag att skapa ett bildspel (med ljud).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ingen expert på datorer direkt men jag har brännt ut dvd skivor förr genom åren och det har aldrig krånglat förr, men då har det vart från en och samma kamera.Har jag lurat datorn att visa filerna i en annan ordning än dom faktiskt ligger ?

När jag högerklickar på första bild som är rätt och första som ligger fel så står det så här på båda  JPG-fil (.JPG) .

Eller finns det nått annat sätt att få fram egenskaper på?, sen de foton som ej visas alls kommer från 3 av kamerorna slumpvis.Oberoende av vilket brännarprogram jag använt så blir resultatet det samma, det ser ok ut i datorn och i brännarlistan fast filerna alltså ligger i en helt annan ordning, hur kan det bli så här ?.

// Bosse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om detta fungerar för dina bilder men andras bilder, som jag sparat, för jag muspekaren över för att få fram fakta om dem.

Se min skärmdump där jag undersökte den första bilden på det sättet:

post-55300-0-37606800-1502210775.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag får upp samma faktaruta, det står jpg på allt tror jag. Jag har ju valt som visnings alternativ att visa bilderna i nummerordning stigande och enda sättet att få bilderna att ligga på det viset var att jag numrerade dem 1-250.

Men de ligger inte i den ordningen i mappen eller?, kan man klassificera om mappen ? hur då isåfall.

// Bosse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hann före mig där mikael, det där är överkurs för mig. Bilderna är från 2016 så jag har gett upp flera ggr, vad ska jag göra för att få ordning på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win 10 verkar inte bry sig om hur de är numrerade ser jag efter testning, utan 1,2,3,4 går bra först i filnamnet.

 

Men tidigare som mållgan skrev så måste du numrera filerna i början med 001-namn,002-namn,003 o.s.v.

 

Är det 10 filer så 01,02,03. o.s.v.

 

1000  blir 0001,0002,0003-namn.jpg  o.s.v..

 

Det är nog så att din DVD spelare kräver detta för rätt ordning på bilderna.

 

 http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.654770/sa-sorterar-du-dina-bilder--busenkelt-och-i-precis-ratt-ordning

 

Detta gäller även för Mp3 filer m.fl. för att de ska spelas i rätt ordning av vissa spelare om man inte väljer slumpvis spelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju kanske vara enklare/ta mindre tid att göra som jag gjorde. Ett bildpel. Egentligen en film med visning av varje bild i x sekunder.

En film som DVD-spelaren "begriper, i mitt fall en "Äkta" DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag lurat datorn att visa filerna i en annan ordning än dom faktiskt ligger ?

 

 

 

Filerna ligger inte sparade i någon given ordning. De visas i bokstavsordning, nummerordning eller efter datum, m m. Det kan tyckas att t ex datorn alltid visar i bokstavsordning, men då beror det på att mappen "minns" hur det var tidigare. Så kan det finnas en funktion som gör att tal, utan inledande nollor, ser ut som nummerordning. Men för att vara "säker" kan det vara bra att lägga till inledande nollor, som redan föreslagits.

 

Låtarna på en ljudskiva finns sparade "i ordning" men så fungerar det inte med filer på en dataskiva (DVD eller hårddisk). De sorteras vid varje visning, på ett eller annat sätt beroende på utrustning. Vid visning av mappar/innehåll eller t ex via någon "lista" i någon "visningsapp" (som t ex i ett bildspel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN !!  nollorna gjorde susen nu visas bilderna i rätt ordning på dvd'n, då har jag nästa problem och det är att 30% av bilderna kan Blueray spelaren inte visa (svarta) dessa kommer från alla 4 kamerorna slumpvis samt att ett 10 tal är roterade 90 grader.  Hur löser man detta ??.

// Bosse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bilden blir svart kan bero på att filen är för stor för spelaren att hantera.

Så hade jag får många år sen, men då kom ett felmeddelande upp istället att filen inte kunde läsas in.

 

Att de blir vända 90 grader kanske beror på formatet på filen, jpg är ju inte 100% genom olika program och komprimeringar.

 

Prova att göra om de filer som spökar till formatet  .bmp och se, om spelaren stöder det?

 

Om du har så prova med en RW skiva för att inte onödigt kassera fler skivor.

 

Har spelaren USB-ingång så prova den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man om 81 bilder till bmp utan att ta varje bild för sig och samtidigt bibehålla storleken.?

//Bosse,

Oops.

 

Det är jag som tänker fel 

Filen blir ju enormt stor om man gör .jpg  till .bmp.

Var länge sedan jag höll på med detta plus att varje konvertering förstör bilden lite.

 

Det du kan testa är att göra tvärtom och se hur stor fil DVD-spelaren kan ta och format på bilden.

 

Så har du någon .bmp bild, eller gör en och kolla.

 

Du kan ju minska .jpg filen i Irfanview lite grand men håll reda på originalen.

 

Har du någon manual eller sök på nätet för att se om andra har upplevt samma problem med bildstorlekar med just din spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller... se inlägg #11

 

Jag skulle tro att jag använde någon mjukvara från Wondershare men det lär ju finnas andra fabrikat..

Bara dra & släpp alla bildfiler till "timeline". Markera alla och ändra egenskaper - tid till det som önskas.

 

https://wondershare-video-editor-win.en.softonic.com/download

https://wondershare-video-editor-win.en.softonic.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ta timeout ett par dar efter senaste bränningen som var nr 9 i en 10 pack dvd skivor, jag gjorde om alla 81 bilderna till bmp var för sig och resultatet blev att ingen av bilderna visades i Blueray spelaren. Har kollat upp storleken på orginalen och de ligger på 1gb - 6gb i storlek exakt samma som de andra från samma kameror,i efterhand ser jag att bmp bilderna blev jättestora, efter att ha laddat ner 3 olika brännar program som efter avinstallation lämnat ett flertal dialogrutor kvar som kommer upp varje gång jag startar datorn så vill jag helst inte ladda ner mer program till datorn som jag sen aldrig blir av med. Finns det ingen annan lösning än usb sticka?. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...