Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera del av video


bjogi

Rekommendera Poster

Jag har lagt in gamla 8 mm smalfilmer i datorn via DVD-skivor. Jag ser dem i Power Media Player utan problem men jag  skulle vilja kunna kopiera delar av innehållet för att dela med mig till barn och barnbarn men vet inte om det går eller hur jag skall göra. Tacksam för tips!

 

Mvh

bjogi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1, Vilken typ av filer är det på DVD-skivorna du har skapat? MP4-filer ed eller en VIDEO_TS-mapp som innehåller vob-filer mm?

2. Vilken typ av videofiler vill du skapa till dina anhöriga, dvs ska de titta på filmerna i datorn eller i en DVD-spelare kopplad till TVn eller på båda sätten?

 

Jag tror att den enklaste metoden för dig är att använda gratisprogrammet Freemake Video Converter. Svara på frågorna 1 och 2 så kan jag leverera en enkel instruktion som beskriver hur du kan göra i Freemakeprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ursäkta dröjsmålet men tack för svaret. Det är Video_TS mapp med vob-filer. Jag tänkte man kunde kanske skicka dem som e-mailbilaga ungefär som bifogade bilder, En enkel instruktion skulle uppskattas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dröjsmålet men tack för svaret. Det är Video_TS mapp med vob-filer. Jag tänkte man kunde kanske skicka dem som e-mailbilaga ungefär som bifogade bilder, En enkel instruktion skulle uppskattas

1. Ladda ned och installera Freemake Video Converter. Programmet finns tillgängligt från flera sidor men se till att du klickar bort eventuella förslag på "extra" installationer.

 

2. Öppna programmet. Öppningssidan ser ut som i bild 1. Överst väljer man inputfil och ditt fall blir det "DVD". Klicka där och välj sedan från din datorplats den VIDEO_TS-mapp du vill bearbeta.

 

3. Därefter visas en bild där du till höger kan välja saxsymbolen som medför att du kan klippa i filmen. Nederst i bilden kan du välja startpunkt, slutpunkt för klippintervallet och sedan saxsymbolen när du ska verkställa klippningen. Flera klippningar kan göras i det momentet. Klicka slutligen på OK.

 

4. Sedan väljer du outputformat. Om outputfilen ska visas i datorn väljer du lämpligen mp4, eller mpeg som skapar en fil av mindre storlek än mp4. och sedan går du vidare (OK).

 

Om du vill visa outputresultatet på en DVD-spelare, kopplad till TVn, väljer du DVD som output.

 

5. Då kommer bild 2 upp där du kan välja destination för outputfilen, dvs var i din dator outputfilen ska lagras.

 

Tveksamt om mailen sväljer den storlek på outputfilen som skapas men om inte så kan du bränna outputfilen på skiva/USB-minne och ge skivor/USB-minnen till användarna.

post-63909-0-11998600-1502700373_thumb.png

post-63909-0-31299900-1502700388_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filmen ska skickas via e-post behöver den ju troligen förminskas rejält.

Bättre då att använda en "uppladdningstjänst" som ex. WeTransfer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...