Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteriproblem


asa-nesse

Rekommendera Poster

Min sprillans nya (2 månader) ASUS-dator krånglar. Igen! För en vecka sedan lade den av när jag körde den på batteridrift. Den bara tvärdog utan förvarning. När jag anslöt den till nätet funkade allt igen. Batteriindikatorn visade "laddat till 75 % men laddas inte". Så fort jag drog ut nätsladden så dog datorn. Efter kontakt med ASUS så skickades datorn in för garantireparation. Dessförinnan var jag tvungen att återställa den och spara ner innehållet på en extern hårddisk. I dag kom den tillbaka och enl följesedel var en del utbytt. Gick inte att förstå vilken del, bara en massa siffror. Enl meddelande var den dessutom testad i alla funktioner och skulle fungera.

 

Dock. När jag nu försöker (suck) återställa datorn med alla program och favoriter så upptäcker jag till min fasa att exakt samma fel kvarstår. Jag drog ut nätsladden för att flytta mig till ett annat ställe och den tvärdör.  När jag återansluter den och kollar batterisymbolen så säger den "73 % kvar (anslutet men laddas inte)". 

 

Jag blir bara så trött. Har någon något tips eller måste jag reklamera och skicka in den igen tror ni?

 

Mvh

 

72-årig pensionär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen vill jag inte häva för datorn är fantastisk när jag kör den nätansluten. Det borde ju vara ett enkelt fel att laga tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med om liknande. Det här hände 1999. Datorn (bärbar) tappade ibland datum efter varit avstängd. Nåja lätt att åtgärda genom att ställa in aktuellt datum. Men när jag gjort detta några gånger så blev det IBMs service.

Kom tillbaka efter 1 månad med nytt BIOS batteri och inställt datum var som jag minns åter 1980-01-01.

Dvs exakt samma fel som när den skickades iväg.

Så det blev på nytt IBMs service.

Nu blev det nytt moderkort och ny hårddisk.

Och datorn fungerade sedan många år utan större problem.

Ja att NT4 + SP3 inte kunde uppdateras till vare sig SP4, SP5 eller SP6 bekom inte mig något.

(Efter uppdatering så upphörde nätverkskortet att fungera, ej accepetabelt på en jobbdator, där anslutning till nätverket är ett måste)

Så det var bara att återställa till NT4 + SP3.

Inte fick jag någon skit i datorn trots att den inte var säker !

Tvärtom, hösten 2001 var min dator den enda av ca 100 datorer på företaget som inte dog och måste återställas med ny Windows efter fått nån skit i sig.

Genom ett säkerhetshål som kom med SP6 !

Ett säkerhetshål som inte fanns i NT4 + SP3 !

 

Så det är bara för dig att att skicka tillbaks datorn för service igen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är problem med kontakten till laddaren, verkar det som.

 

Tyvärr, du har en ny och fin dator, men du måste reklamera alltihopa, det räcker inte bara med att reklamera datorn, även laddaren med dess ladd-sladd måste ingå.

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...