Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Namnändring USER


hc711

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med ett nytt program som inte accepterar svenska bokstäver som filnamn.

Jag behöver ändra mitt namn i C:\Användare från ErikKällberg till något utan ÅÄÖ.

Har försökt att byta filnamnet med det går inte. Någon som kan hjälpa mig?

I min filmapp ErikKällberg finns en stor mängd filer, vad händer med dessa?

Bifogar ett urklipp

post-37945-0-75775100-1500024664.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Inte helt trivialt det där. Jag hade börjat i den lätta änden och letat upp ett program som klarar åäö för ditt ändamål (du skriver inte vad det är för program). Program som inte klarar åäö är antingen otroligt klantigt skrivna, eller gamla, eller kanske inte ens för rätt Windows-version men "råkar" fungera.

 

Att byta namn på katalogen går inte. Lägg ner det. Det är mitt enkla råd. 

Skapa en ny användare, med den stavning du önskar. Gör båda kontona till Administratörer. 

Kopiera sen filerna från den gamla katalogen till den nya. 

 

Observera att detta blir ett helt nytt konto med allt vad det innebär (bakgrundsbild, alla inställningar, favoriter i webläsaren, mm mm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med att kopiera allt du har i mappen ErikKällberg till

en ny mapp

c:\Backup

Därefter hade jag skapat en ny användare ErikKallberg eller ErikKaelberg välj själv

och försökt kopiera över filerna från

c:\Backup

till nya användaren ErikKallberg

 

Ingen garanti det fungerar. Jag ser risken att du har filer som är döpta med åäö t.ex.

helt bortsett från Microsoft egna ideer om vad man får göra och inte göra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med detta i Windows98, fanns en fördefinierad användare som hette just det Användare.

Gjorde då nästan som Mr Andersson beskriver;

Skapade en ny användare, tror det var, lite fantasilöst, Anvandare. Lät programmet installeras som Anvandare men fortsatte sedan att logga in och köra som Användare.

De filer programmet ville ha liggandes i Anvandare fick helt enkelt ligga kvar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...