Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Windows 7 installation


leo45

Rekommendera Poster

Har en 4 år gammal dator som blivit uppgraderad till Windows 10. Den blev med tiden långsam samt att några program inte fungerade och egna skrivna Visual Basic program. De fungerade i Windows 7. Vill nu ha tillbaka W7. Eftersom jag haft W10 i mer än en månad gick det inte att återställa den till W7. Har en W7 installationsskiva och har nu formaterat hårddisken. Datorn har dock ingen intern DVD-läsare så jag använder extern via USB.

När jag startar datorn envisas den hela tiden med att försöka reparera W10 trots att hårddisken är tom. Har uttömt alla mina möjligheter för att bli av med ”Försöker reparera Windows”

Har försökt leta i Bios utan att bli riktigt klok på det. (Version PO6RAS).

Även om jag håller ner F12 vid start och väljer boota från DVD fortsätter den envist ändå med ”Försöker reparera” eftersom den söker en fil i Windows som naturligtvis inte finns längre.

Någon som vet hur jag kan bli av med ”Försöker reparera” så jag istället kan boota från USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Har även varit inne på kommandotolken och försökt allt möjligt.

Får kolla om länken jag fick har svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har nu testat länken och kom ganska snabbt fram till att den länken förutsätter att Windows finns kvar på hårddisken och att man har systemreparationsskiva eller systemåterställning kvar. Jag har inget av detta, hårddisken är formaterad och helt tom.

Jag får söka vidare efter annan hjälp eller att någon annan har svaret på hur man gör när disken är helt tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur har du gjort för att se till att hårddisken är helt tom?

För det låter inte som att den är det.

 

Kan du ta ut hårddisken för att kolla att datorn kan starta från den externa DVD-enheten då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är garanterat helt tom efter formatering. Problemet är att datorn tidigare haft W10 så det ligger fortfarande information kvar för datorn startar med "Förbereder automatisk reparation". Jag kommer inte förbi detta. Fick nu en idé att kopiera hela Windows 7 installationsskivan i en mapp på hårddisken och via kommandotolken starta installationsfilens Setup.exe. Då får jag följande svar: Setup.exe är inte kompatibel med den version av Windows du använder. Kontrollera datorns systeminformation och kontakta sedan programutgivaren. W 10 informationen verkar ligga i datorns minne X: .  Vet bara inte hur jag ska få bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att hårddisken inte är tom men systempartitionen som du hade Windows 10 på är tom.
Någonstans finns kanske en "systemreparations-partition "och att den hoppar in eftersom den inte lyckats hitta den externa DVD-enheten, som kanske inte finns tillgänglig i denna procedur, eller att skivan i den inte är startbar.
 
Att starta upp datorn via USB med en sk. "Live-USB" av ex. Linux Mint ger dig möjligheten att ta bort alla partitioner på disken.

Tillägg, motsägelsefullt:

Ja den är garanterat helt tom efter formatering. Problemet är att datorn tidigare haft W10 så det ligger fortfarande information kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kommandotolken ser jag enheterna X, D och C. Det påminde mig om att datorn tidigare hade partitionerna C och D. D innehöll nog recovery och annat för återställning. Antog att det skulle fungera om jag raderade innehållet i D. Efter att formaterat D testade jag att köra Windowsinstallationens Setup.exe. Får återigen följande: Setup.exe är inte kompatibel med den version av Windows du använder. Kontrollera datorns systeminformation och kontakta sedan programutgivaren. 

Då måste den informationen ligga i datorns X. 

Kan man formaterad den enheten också? Eller så blir kanske då datorn helt obrukbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då måste den informationen ligga i datorns X. 

Kan man formaterad den enheten också? Eller så blir kanske då datorn helt obrukbar.

 

Ja, det skulle då stämma med min teori att en återställningspartition finns kvar.

Ja, visst kan man formatera även denna. Eller ta bort den.

 

Vad menar du med obrukbar? Den är väl egentligen det nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på tom och formaterad. Eftersom det tydligen finns två partitioner är ju hårddisken definitivt inte tom,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni har rätt att disken inte är helt tom. Har nu kollat disken med en annan dator i diskhantering. Den har 6 partitioner! Så här ser det ut:

1  500 Mb Felfri (Återställningsparitition)  saknar enhetsbeteckning

2  300 Mb Felfri (EFI-systempartition)  saknar enhetsbeteckning

3  441 Gb NTFS  Felfri (Primär partition) Enhetsbeteckning F:  men blir C: i datorn den ska vara i

4  785 Mb Felfri (Återställningsparitition)  saknar enhetsbeteckning

5  21 Gb Felfri (Återställningsparitition)  saknar enhetsbeteckning

6  1 Gb Felfri (Återställningsparitition)  saknar enhetsbeteckning

 

Nu skulle jag vilja ta bort alla de mindre partitionerna och bara ha en partition. Vad jag förstått när man vill ta bort en partition ska man högerklicka på den primära partitionen och välja utöka volym...  men utöka volym är inaktiverad.

Hur gör man annars för att ta bort de mindre partitionerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte börja med att formatera X: som jag ser i kommandotolken. Det går inte för X: är skrivskyddad.

Hur kan man ta bort skrivskyddet för X: i kommandotolken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte börja med att formatera X: som jag ser i kommandotolken. Det går inte för X: är skrivskyddad.

Hur kan man ta bort skrivskyddet för X: i kommandotolken?

 

Hur kommer du till Kommandotolken?

Du kan inte formatera den partition där Kommandotolken finns.

 

 

Ja ni har rätt att disken inte är helt tom. Har nu kollat disken med en annan dator i diskhantering. Den har 6 partitioner! Så här ser det ut:

1  500 Mb Felfri (Återställningsparitition)  saknar enhetsbeteckning

2  300 Mb Felfri (EFI-systempartition)  saknar enhetsbeteckning

3  441 Gb NTFS  Felfri (Primär partition) Enhetsbeteckning F:  men blir C: i datorn den ska vara i

4  785 Mb Felfri (Återställningsparitition)  saknar enhetsbeteckning

5  21 Gb Felfri (Återställningsparitition)  saknar enhetsbeteckning

6  1 Gb Felfri (Återställningsparitition)  saknar enhetsbeteckning

 

Nu skulle jag vilja ta bort alla de mindre partitionerna och bara ha en partition. Vad jag förstått när man vill ta bort en partition ska man högerklicka på den primära partitionen och välja utöka volym...  men utöka volym är inaktiverad.

Hur gör man annars för att ta bort de mindre partitionerna?

Att utöka en partition är att göra den större och det går bara om det finns ledigt utrymme till höger om den i Diskhantering.

 

Finns det inget val om att ta bort volym?

Du ska ta bort samtliga partitioner och du ska inte skapa någon ny förrän du låter installationsprogrammet skapa de partitioner som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer du till Kommandotolken? Svar: Jag behöver bara starta datorn, den börjar alltid med att "Förbereder automatisk reparation", "Datorn diagnotiseras" och "Försöker reparera". Det lyckas ju inte, till slut visas då olika andra alternativ att försöka lösa felet, där finns då möjlighet att öppna kommandotolken.

Du kan inte formatera den partition där Kommandotolken finns. Svar: Jo jag formaterade partitionen som har betekningen D:

Finns det inget val om att ta bort volym? Svar: I kommandotolken vet jag inte, är inte så hemma i alla kommandon man använder i kommandotolken så jag får leta mycket på nätet hur man skriver olika kommandon till vad man vill göra. Jag kan också koppla in hårddisken till en annan dator via USB och se den i diskhantering. Där hittar jag inget "Ta bort volym"

 

Nu jobbar jag med att försöka ta bort filer som ligger i en partitionen X: Problemet är ju att den är skrivskyddad, går varken att formatera eller radera filerna. Tror att filerna i den partitionen startar ""Förbereder automatisk reparation". 

Kan inte starta Windowsinstallationen förrän datorn slutar med det envisa försöket reparera datorn.

Får nu se om jag lyckas få bort innehållet i X:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu jobbar jag med att försöka ta bort filer som ligger i en partitionen X: Problemet är ju att den är skrivskyddad, går varken att formatera eller radera filerna. Tror att filerna i den partitionen startar ""Förbereder automatisk reparation". 

Kan inte starta Windowsinstallationen förrän datorn slutar med det envisa försöket reparera datorn.

Får nu se om jag lyckas få bort innehållet i X:

 

Läs de svar du redan fått!

Kommandotolken tycks ju köras från X: och då kan du inte formatera X:

Du behöver egentligen inte formatera något, det sköter installationen om. Du ska ta bort partitionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svar först. "kör->diskmgmt.msc Det har jag prövat. Går inte om disken är skrivskyddad. På andra mindre partitioner fanns ingen högerklicksmeny, bara en "Hjälp" som går till en sida på Internet.

Kommandotolken tycks ju köras från X: och då kan du inte formatera X:  Man kan formatera X: när man kör från C: , man skriver sökväg till X:.

Nu är det så här. Har inte lyckats formatera eller ta bort partitionen i kommandotolken eftersom X: är skrivskyddad.

Det finns ju partitionsprogram att ladda ner från Internet. Gjorde det och nu gick det, tog bort alla partitioner och skapade istället en stor och en lite mindre partition som nu är helt tomma. Nu hade jag stora förhoppningar att det skulle funka. Den eviga "Förbereder automatisk reparation" kommer nu inte längre upp. Nu har jag fått ett annat problem. När jag startar datorn får jag ingen fråga om jag vill starta från DVD. Om jag håller nere F12 under uppstart kan jag välja USB men Windowsinstallationen startar inte utan datorn öppnar BIOS.

Vad jag ska göra i BIOS har jag ingen aning om.  Kommer nu inte heller att kunna öppna kommandotolken.

Jag börjar snart ge upp. Har kolla att det kostar 500 kr hos en datorservicebutik att få Windows 7 installerat. Överväger snart det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar datorn får jag ingen fråga om jag vill starta från DVD. Om jag håller nere F12 under uppstart kan jag välja USB men Windowsinstallationen startar inte utan datorn öppnar BIOS.

 

Ja, det stämmer ju med det jag skrev i inlägg #7, att DVD-enheten inte hittas eller att skivan i den inte är startbar.

Hur gjorde du med programmet du laddade ner, var startades det från?

 

Tillägg/ numera Ot:

Man kan formatera X: när man kör från C: , man skriver sökväg till X:.

Precis. Men man kan inte formatera X: när man kör från X:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet jag laddade ner heter MiniTool Partition Wizard free 10.2.1

Så här ligger det till nu.

Jag laddade ner ett diskpartitionsprogram som jag hittade på Internet.

Där tog jag enkelt bort alla partitioner. Skapade två nya, en stor och en lite mindre.

Formaterade båda partitionerna.

Startar datorn med Windowsinstallationen i USB.

Inget händer, bara en svart skärm.

Startar på nytt och håller ner F12, Enda valet är nu bara Enter Setup.

Väljer det och då öppnas BIOS, version Samsung P06RAS

Har ingen aning om vad jag ska göra där. (är inte så bra på engelska)

Har testat lite vad jag tror utan att komma något var

Så nu har jag bara antingen en svart skärm eller BIOS. Kan inte ens öppna kommandotolken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarar ju inte riktigt på frågan...


Varifrån du startade programmet, om det var i en helt annan dator, med den aktuella disken som en extra disk, eller om du startade programmet från en startbar skiva/USB?


 


Försöker egentligen bara utröna det jag skrivit om tidigare:


1. Är den externa DVD-enheten tillgänglig? Alltså om den hittas i BIOS? Hittas den inte i BIOS så kan man inte starta med den. Kan finnas inställningar i BIOS, typ "USB Enable".


2. Är skivan i den externa enheten startbar? Är den bränd på korrekt sätt? Funkar den i annan dator? (Att starta upp med)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag missförstått dig. Antar att du läst mitt senaste inlägg. Så är läget fortfarande.

Svar på dina frågor

1. Är den externa DVD-enheten tillgänglig? Nej Alltså om den hittas i BIOS? Hittar den inte i BIOS Hittas den inte i BIOS så kan man inte starta med den. Kan finnas inställningar i BIOS, typ "USB Enable". Ja det fanns några USB som jag ändrat till Enable.

2. Är skivan i den externa enheten startbar? Ja Är den bränd på korrekt sätt? Den är inte bränd utan köpt för ett antal år sen då man kunde köpa en Windows 7 installationsskiva. Funkar den i annan dator? (Att starta upp med) Ja inga problem.

Har nu skapat ett startbart USB minne i en annan Windows 7 dator. Det fungera inte heller med det. Vad jag än kopplar in i någon USB port och med F12 visas bara ett alternativ, Enter setup som öppnar BIOS. Felet måste nu ligga i BIOS och jag är inte så hemma i vad man ska ändra där.

Så är läget nu, datorn är helt död.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då verkar du behöva få enheten synlig i BIOS

Under "BOOT-order", eller liknande kan det hända att du måste "Enable" alla enheter och inte bara välja ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker med en länk till en bild

LÄNK

Gick inte att länka in bilden.

 

Bör se ut som på bilden och din USB-enhet ska INTE vara Excluded utan finnas med i listan, som ex. nr 4. men helst lyftas upp till position 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske?

 

Vet inte om du har secure boot i din bios, under security?

 

Ska inte vara enabled, brukar spöka till det förutom med win 8/10 har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...