Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svenska tecken i Outlook 2016


LAX

Rekommendera Poster

Har nyligen skaffat Office 2016, med Outlook 2016, på en ny dator med Windows 10.

 

Har nu problem med skickade mejl. Svenska tecken, åäö, byts i de mejlen ut mot frågetecken. När jag skriver ser det rätt ut, men så fort det är skickat så blir det detta fel.

 

I mejlets ämnesrad finns svenska tecken kvar som de ska, men inte i meddelandetexten där de som sagts ersätts med frågetecken.

 

I övrigt tycks å ä ö hanteras rätt av olika program på datorn.

 

Kan inte säkert säga om det var så här direkt när jag började använda Outlook, eller om det kom lite senare. Jag har bara haft datorn en kort tid ännu.

 

Så här kan jag inte ha det. Förslag på vad som kan göras?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows 10 men inte Outlookversionen 2016. Prova i alla fall att klicka på Åtgärder, välja Andra åtgärder och välja Kodning. Om du inte har valt Unicode (UTF-8), gör det.

 

Om du redan har den kodningen kan du prova att istället välja Västeuropeiska (ISO) eller Western (ISO-8859-1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket mbgtmari! Att ange Unicod (UTF-8)löste problemet. (vägen till inställningen var inte den du beskrev, lite annorlunda i Outlook 2016, men jag hittade den ändå)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du hittade rätt väg. Var det möjligtvis Arkiv > Alternativ > Avancerat > Internationella inställningar > Välj automatiskt kodning för utgående meddelanden, Förvald kodning för utgående meddelanden: ... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...