Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Software Raid


Chris1

Rekommendera Poster

Tja.

 

Ni seriösa askunniga datapulare kan sluta läsa här...eller hoppa till slutet av inlägget.

 

Men för er som gärna bygger lite datorer själva å uppgraderar lite pö om pö så kommer ett tips.

 

Upptäckte när jag slöläste på Toms Hardware Guide att Win XP å W2K har stöd för software RAID

Det löste ett litet problem för mig. Jag har nämligen köpt hårddiskar när jag fått råd, vilket lett till att jag har 4 stycken med olika storlekar. 3gb+10gb+8gb. Å så en C:\ med 20GB.

Men... Det är rätt otympligt med de där småhårddiskarna, om man tex nästan har 3gigarn full och behöver lägga in en stor fil till så går inte det...

 

Det vore naturligtvis enklare om de 3 hårddiskarna behandlades som en (dvs som en 21gbs hårddisk). I Hårdvaru RAID system går det, man kopplar ihop dem och så ser de ut som en hårddisk i Utforskaren. Hemskt praktiskt. Men lite dyrt.

 

Men som sagt Win XP har stöd för Software RAID vilket gör att man kan få OSet att bunta ihop de där hårddiskarna å köra dom som en. Skitbra å billigt...

 

Läs mer här: http://www6.tomshardware.com/howto/01q3/010906/raid-03.html

 

Det finns säkert en del säkerhetsaspekter på det här... Vad hänter tex om en av hårddiskarna kraschar? Eller om man vill byta bara en av de RAIDade hårddiskarna?.

 

Tja. svaret på frågan är väl kanske som alltid backup.

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe,jo. Men 400 spänn är rätt mycket om man tex pluggar...

 

400 spänn = Massor av kurslitteratur.

400 spänn = säkert 13 öl

400 spänn = 5 biobiljetter.

 

Å nollspänn är rätt exakt 400 gånger mindre än 400 spänn.

 

;-)

 

/Christian

som tycker att gratis regerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller vänta. noll spänn är 400 gång... äh, ni fattar poängen ändå...

 

*suck matte*

 

/C

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlgren

Faktiskt är inte 0kr 400 gånger mindre än 400kr

 

man får fram detta genom att göra 400/0 som inte går att räkna eftersom man inte kan dela med 0

0 kan vara med i 400 ett oändligt antal gånger eftersom det motsvarar 0+0+0+0+0+0+0+0+0 till man kommer till 400, men eftersom summan står kvar kommer man aldrig fram till 400.

 

Matte är kul så länge man har något vettigt att räkna om :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

400 spänn = Massor av kurslitteratur.

 

Haha, du menar "400 spänn = nästan en halv bok"

 

bara min mattebok kostar 800kr :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hänter tex om en av hårddiskarna kraschar? Eller om man vill byta bara en av de RAIDade hårddiskarna?.

 

Du förlorar rubbet. Det går inte. RAID 0, som den tekniken kan kallas, är riskabel och inte värt vinsterna tycker många. Sök på RAID 0 här på E-forum eller på nätet, så får du detaljer.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om det kommit något ny teknik eller om det bara är jag som inte har det men jag har "hårdvaru"raid och ska jag slå ihop hårddiskarna bör dom vara lika stora och lika snabba. Är dom inte det så anpassar sig den bästa disken efter den sämsta.

 

Dvs. Om du raidar alla dina tre smådiskar så får du bara ut 9 gig (3+3+3). Att bara slå ihop diskarna kanske går, har inte hört talas om det men det kanske finns något program som skapar en virtuell hårddisk på 21 gig - alltså inte raid.

 

Om det sättet finns så bör det vara säkrare eftersom datan inte (bör inte) försvinna på alla diskar bara för att en krashar (förutom de filer som ligger på den disken och om den överlappar filer så försvinner ju dom åxå.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska använda "spanning" på 4 HD måste du ju ha ett moderkort som har 4 ide kanaler. Har du inte det, ja då får du köpa en ide/raid controler iaf. Men du tänkte kanske köra utan CD-ROM? :-)

-----------------------------------------------------

"Very little is needed to make a

happy life; it is all within yourself,

in your way of thinking."

-Marcus Aurelius Antoninus

----------------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-10-04 18:28:37 av Kaiser Sause]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara slå ihop diskarna kanske går, har inte hört talas om det men det kanske finns något program som skapar en virtuell hårddisk på 21 gig - alltså inte raid.

 

Jag körde en gammal musikserver med två 10GB och en 14GB eller något som en, som det heter, "spanned volume" på 34GB eller något - precis vad Kaiser Sause skrivit. I RAID-sammanhang brukar man kalla detta för JBOD (just a bunch of disks) och är självklart egentligen inte alls någon form av RAID.

 

Personligen kan jag rekommendera JBOD i Win2k som utmärkt, du kan lägga till hårddiskar efter behov utan att bli av med din volym eller data på den - mycket praktiskt för att öka utrymmet dynamiskt efter behov.

 

Nackdelar finns förstås också, som att du måste köra Dynamic Disks och NTFS - vilket förstås gör volymen exklusivt läsbar under Win2k - du kan dessutom få problem om du försöker flytta volymen/diskarna till en annan Win2k-installation.

 

Dessutom måste du förstås ha fysisk plats för diskarna i datorn, dvs tillräckligt många tillgängliga anslutningar/IDE-kontrollers/kanaler.

 

Går en av diskarna sönder så förlorar du det som var lagrat på den. Eftersom filer fragmenteras så betyder det oftast att en hel del filer på de hela diskarna hade små fragment på den trasiga disken - vilket förstås gör att även dom filerna försvinner. I teorin alltså - i praktikten har jag inte hittat något verktyg som ens kan försöka återställa filer ifrån dom hela diskarna, tyvärr... men någon kanske vet?

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade ingen aning om Span var ihopslagna diskar - har nämligen själv kopplat ihop en kompis diskar i Span - men i det FastTrack kortet som han hade så innebar det att alla diskar är för sig själva. Alltså precis som om man kopplat dom som vanligt till moderkortet direkt fast via kontrollern.

 

antar att det finns olika inställningar vad gäller Spanning - annars måste jag nog ta mig en titt på min kompis hårddiskar..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Span" i sig säger juh ingenting.

"Spanned volume" till exempel däremot blir juh något konkret... ordet "Span" kan du alltså inte ta ensamt och försöka förknippa med något specifikt...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...