Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Summa.OMF formel som inte funkar


lasse67

Rekommendera Poster

Hej

 

har en lista på artikelnummer som registrerats I ett affärssystem som konverterats till excel format. I denna lista har jag artikelnummer och tidpunkt och lite annan information.

 

I kolumn G har jag tidpunkten för flytten och i kolumn J så har jag antalet. jag vill alltså veta hur mycket som har flyttats mellan låt säga 00:00:00 och 06:00:00.

 

har försökt med;

 

=SUMMA.OMF(J2;J120;G2:G120;">=M2";G2:G120;"<=M3"). laser man i office hjälpen så står det att om man ska ha text så ska  villkoret vara inom citattecken. nu är det inte formaterat som text utan tid. och har även testat att formatera om cellerna till text men det funkar inte ändå. kanske är så krasst att formeln inte fungera om det inte är text.

 

ett förtydligande: i cellerna M2 och M3 har jag tiden d.v.s 00:00:00 och 06:00:00. har även testat att skriva in värdet som står i M2 och M3 i själva formeln med det funkar inte heller.

 

hoppas någon kan hjälpa mig med detta så jag inte sitter o slösar tid utan får angripa problemet med färgkodningar i cellen  istället och sortera på färg istället för tid. är lite bökigare så skulle heslt vilja slippa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ihopblandningen av kolon och semikolon är nog en tryckfelsnisse sak, när jag skulle skriva här, hade skrivit precis som du skrivit din formel.

 

men nu testade jag din formel och det blir fortfarande 0 vilket det inte borde bli eftersom jag rent fysiskt kan räkna ihop antalet till 412st eller dylikt. har inte kollat så noga mer än att jag vet att det borde bli mer än 0.

 

men jag förstår ditt resonemang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fy faan vilken kung du är , MH_resurrected, ursäkta min svordom men nu funkar den kanon. tack så hemsk mycket :thumbsup::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...