Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel i reklamen


Mic

Rekommendera Poster

Ville bara säga att alla som vet något om riktiga datorer (PC vill säga) vet också att PC'n inte direkt är "Prestandamässigt Chanslös" mot Imac som det sägs i reklamen. Borde vara ett fall för KO faktiskt, man får inte ha falska fakta i reklam. Annars är reklamen rätt kul!

 

Jag var inne hos en A/V-handlare häromdagen där en kund hade fått fel på sin Imac. Där stod de och rotade i skärmen och försökte lista ut vad felet var. Det kunde jag säga direkt, han köpte fel sorts dator...

 

Och en sak till: den som designade Imac-musen måste ha missat ergonomi-kursen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Isaksson

Hörru, iMac:en är långt ifrån revolutionerande. Compaq släppte för några år sedan en helt dator där alla delarna förrutom tangentbordet var integrerat. Compaq är ett skitbolag men Apple verkar ju ha liknande ideér. Vad gäller musen, vadå kul att se på?! Ok, det sägs att Mac-användare skall vara väldigt kreativa och estetiska, men nu går du för långt. Musen är ett NYTTO-föremål. PC-företagen kan stoppa upp något i r*ven. De bästa datorerna är klondatorer man bygger på egen hand. Snacka om valfrihet! Inte som kommunist-Mac (nej, jag skojade bara...)

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg ut din hand på bordet, ser den rund ut?

Om svaret är ja så grattis om du har en Imac, men kom inte och säg att musen skall vara rund. Tacka vet jag IntelliMouse.

 

Sen må det så vara att somliga skulle kunna offra kroppsdelar för att ha kommit på idén med Imac. Det är ju dock ingen revolutionerande sak eller prestandamonster i något avseende, utan folk som köper den har troligtvis bara sett en del av annonskampanjen jag hackade på ovan eller så är de gamla mac-användare.

Jag tycker mångfald är bra för då händer det saker på marknaden. Se nu t.ex. när det skall komma PC i olika former, och en ny Imac där svaga punkter som grafikminne mm har åtgärdats!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju få ha synpunkter utan att det e ett krig?

 

OBS skriver inget påhopp, bara lite synpunkter!

 

Tycker att imac är ett fruktansvärd steg tillbaks, att ännumer omöjliggör en uppgradering, verkar vara idiotiskt, ok att man vill ha en billig dator,(imac e dock inte billig) men om man nu vill ha en större skärm sitter man ju där med skägget i brevlådan, (man kansk3 bara vill ha en bättre skärm)

 

musen eller pucken eller vad det e går ju att byta ut, så e inget problem.

 

att sälja en dator på ENBART design är som att idiot förklara köparna. Sänk proset 4-5 tusen , sen kanske den e värt sitt pris.

 

Annars e det ett kul inslag med en dator som ser annorlunda ut, det e för trist med samma gråa burkar hela tiden, svarta har kommit, men alla andra färger då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musen är i väldigt väl anpassad för mindre barn. Mina barn 5 resp 6,5 år, tycker att musen är jättebra, och de får inte "ont i handen" som de får på dagis där de har PeSe-möss.

 

En annan sak, iMac har inbyggd 10/100 Ethernet, MYCKET bra, och den fungerar utmärkt som webserver. En iMac + WebStar ger dig en webserver som slår det mesta, fär nästan inga pengar alls.

 

Du klagar på uppgraderingsmöjligheterna. Titta in i stewrohyllan på vilken affär som helst. Antingen köper man en "komapktstereo, hopbygged, med alla delar, eller så plockar man ihop det man vill ha, och då blir det dyrare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, en ihop byggt stereo e inte bara billigt, den e helt värdelös också, så varför ska man då köpa en sån. Leksaker är till för barn, folk som vill ha bra grejer, köper inte kompacta skit grejer.

 

Skulle vilja se en imac som webserver:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

det finns många domäner som körs på iMac. kan inte säga nån på stubben, men jag kommer ihåg att jag läst det under min surfning. det stog längst ner "denna domän körs på en iMac med WebStar"

så nog duger iMac som server alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

har du både en dell å en iMac??? coolt! vilken använder du mäst?

koppla ihop dom vettja! hard nåt närverkskort i PCn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

100Mbit kort??? men snälla... så mycket behöver du väl ändå inte!

har ingen aning om vad ett ethernet kort till PCn kostar. det kan väl någon av alla våra PC "vänner" härikring svara på?

sitter och kollar i MicroWarehouse katalogen, men fattar inte ett skit...

det står nåt om "EtherLink XL-adaptrar och så är det en bild på några kretskort... och det verkar som den billigaste "EtherLink III endst UTP kostar 475:- och den dyraste Gigabit EtherLink Server PCI 1000B-SX kostar 6.195:- annars kan du väl gå in på deras online affär på http://www.microwarehouse.se och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he, vi pensionerade vår gamla webserver förra månaden. Det var en LC som egentligen hade fungerat bra ett tag till, så nog måste det gå att använda en imac till webserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

en Mac som inte har ett ethernet kort i sig är inte tillräckligt ny för att klara av det!

det finns ingen marknad för ethernetkort på Mac för alla som behöver har redan - till skillnad från de flesta PCdatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

1. Skrivaren borde väl inte behöva eget nätverk (bara man fixar delning mellan PC och Mac, vilket väl blir svårt i vissa konfigurationer)...

2. Ingen hubbbehövs om man har korskabel endast mellan de två datorerna (hindrar dock vidare utbyggnad)

3. Kablarna är inte så vådligt dyra (vet sedan vi köpte ett antal metrar till vårt nätverk där hemma, kablarna var en rätt liten del)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...