Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utslängd ur Windows och omstart


nobbens

Rekommendera Poster

Jag köpte för en dryg månad sen en helt ny stationär dator som var förinstallerad med Win 10 och tråkigt nog har jag nu tre gånger råkat ut för att datorn helt omotiverat släcker ner och gör en omstart och det fastän jag är inne i min inställda aktiva tid. Är det fel på min dator som annars funkar helt perfekt eller är det Windows 10 som inte funkar som det ska. Jag har lina från ComHem på 250 och 16 minne o CPU på 3,5 - 3,9 och ja datorn får den luft den behöver.

Jag har laptop också med Win 10 och har aldrig märkt samma men den använder jag inte tillnärmelsevis lika mycket så den kan jag därav inte jämföra med.

Någon som upplevt samma? Lönlöst att lämna datorn till garantireparation också då de ju inte kommer att se något fel.

Jobbigt värre detta när det händer som t.ex. precis just nu och jag hade förlorat allt detta jag nu skrivit som trådstart - puh verkar klara mig nu... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Håller den fortfarande på med dessa omstarter?

Har du lagt märke till om det står något på skärmen när den gör detta?

 

Tex. om det skulle vara en Windows uppdatering som genomförs, så brukar det stå något i stil med att Windows uppdateringar genomförs.

När det gäller en helt ny dator med nyinstallerat Windows så är det ganska många och omfattande Windows uppdateringar som skall genomföras.

 

Där brukar det vara bäst att manuellt köra in dessa genom att köra Windows update:

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Starta om datorn på uppmaning.

Kör Windows update igen och ev. starta om datorn på uppmaning.

Repetera detta tills det inte finns flera uppdateringar.

 

Eller tvärdör den bara helt med svart skärm och sedan startar Windows om igen?

I så fall är det något som inte står rätt till.

Det kan tex. bero på att  någon kontakt inte sitter ansluten som den skall.

Tex. kan något ha kommit ur läge i transporten, Försök att öppna chassit och kontrollera alla kontakter på moderkortet och till alla diskar och ev. grafikkort sitter intryckta som dom skall, i synnerhet dom som kommer från nätaggregatet, men även SATA-kontakterna från moderkortet till disken.

Kontrollera att datorns strömkontakt från vägguttaget sitter intryckt bak på datorn.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack Firren, kanske har jag nu löst problemet för jag har inte haft det sen McAfee:s provtid slutade funka. Jag hade Avast samtidigt och kanske berodde det hela på att de två råkade i nån slags konfliktsituation när väl ett hot eller annat skulle hanteras av de två samtidigt. Jag håller tummarna för att så är fallet....var tvungen börja i den änden för att utesluta och så länge som det funkar så....ja så var det orsaken. Jag har hört om sånt innan så helt taget ur luften är det nog inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...