Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ikoner på mappar


Gäst Nicandra

Rekommendera Poster

Gäst Nicandra

Man kan ju själv välja vilken ikon som ska visas på en mapp genom att högerklicka och välja egenskaper > anpassa > välj en fil. Jag kan då välja en bild som jag har i mappen.

Detta fungerar dåligt.  Rätt bild visas direkt jag göra detta men sen kan den ändras och kan visa en bild från en helt annan mapp.

Kan man göra något åt detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nicandra! Jag har aldrig gjort det du beskriver men eftersom det alltid är kul att testa något nytt skapade jag en Testmapp som jag stoppade in några bilder i. När jag kom till
Mappbilder
Välj en fil som ska visas som ikon för den här mappen
Välj en fil...
Återställ standard

Mappikoner
Du kan byta ikon för den här mappen. Om du byter ikon visas inte längre en förhandsgranskning av mappens innehåll.
Byt ikon...
valde jag en av bilderna i mappen och klickade både på Verkställ och OK men det hände absolut ingenting. (Jag har provat med såväl .gif - orörliga smilies - som .jpg bilder.)
Borde jag då också ha valt "Byt ikon"? Det hade ju fört med sig att förhandsgranskning av mappens innehåll inte längre var möjligt.

 

Senare

Det fungerade faktiskt när jag valde en .png bild (utan att jag behövde "byta ikon för den här mappen" och förlora förhandsgranskningsmöjligheten.)  Det var den här ikonen jag valde:

post-55300-0-07625100-1478099439.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet jag valde var en .png bild istället för en .gif bild eller en .jpg bild. Annars gjorde jag precis likadant, dvs högerklick, välj egenskaper > anpassa > välj en fil.

 

Skriver jag Testbilder i sökrutan vid Start får jag upp det här:

post-55300-0-30469000-1478101736.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Nicandra

En liten uppdatering ang png-bilder.

Jag bytte till png efter tips av  mbgtmari och det fungerar fortfarande.

Är såå tacksam.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...