Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bätter räckvidd på WiFi hemma


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

Jag flyttade just vår TELIA routern ThomssonTG789 ifrån ett rum till ett annat och plötsligt så blev det otroligt segt att surfa och ibland t.o.m omöjligt, lite konstigt eftersom det inte blev så stor skillnad i placering, jag ser inte heller att det är några tjocka väggar murstockar eller annat som skulle störa signalen mer nu än vid den förra placeringen.

 

Att surfa trådlöst i samma rum som routern går hur bra som helst, jag har mätt hastigheten ned hjälp av bredbandskollen och i routerrummet går det med 50-60 MBit medans det i nått rum bort sjunker till 1-2 för att ibland gå ner helt, sämst funkar I-Pad medan mobilerna går bättre men inte bra.

 

Att flytta routern är inget alternativ (just nu) eftersom den har kabelanslutning till  PC, Telefon samt TV.

 

Frågan är nu vad skall jag köpa för "burk" (repeater/accespunkt?) för att få det att funka bättre i hela huset. Jag kan dra en kabel från Routern till den nya "burken" om det behövs på ca 4-5 m. Sätter jag i så fall då denna kabel i valfritt nätverksuttag i TELIA routern?

 

Behöver då TELIA routerns WiFi stängas av och hur gör man det? är det i DHCPs gränssnittkontroll?

 

Tacksam för råd o dåd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en accesspunkt du vill ha för en sån har kabelanslutning till en router och trådlös signal till datorer etc. Om det fungerar med en dator i valfritt LAN-uttag i Telia-routern kan du stoppa in nätverkskabeln till accesspunkten i valfritt uttag, men om det bara går att ha datorer i vissa uttag går det bara att ansluta accesspunkten till de uttagen. Om du saknar uttag behöver du komplettera med en liten enkel switch.

 

Du måste inte stänga av WiFi i Telia-routern utan kan använda det trådlösa nätverket också om du vill. I accesspunkten behöver du ställa in att det trådlösa nätverket har en annan SSID (namn) och kanal än Telia-routern.

 

Kan det vara så att du nu har placerat routern bakom en betongvägg?

Sådana innehåller järn och skärmar av signalen rätt bra.

 

Eller kan det vara riktningen på antennen som ändrats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en accesspunkt du vill ha för en sån har kabelanslutning till en router och trådlös signal till datorer etc. Om det fungerar med en dator i valfritt LAN-uttag i Telia-routern kan du stoppa in nätverkskabeln till accesspunkten i valfritt uttag, men om det bara går att ha datorer i vissa uttag går det bara att ansluta accesspunkten till de uttagen. Om du saknar uttag behöver du komplettera med en liten enkel switch.

 

Du måste inte stänga av WiFi i Telia-routern utan kan använda det trådlösa nätverket också om du vill. I accesspunkten behöver du ställa in att det trådlösa nätverket har en annan SSID (namn) och kanal än Telia-routern.

 

Kan det vara så att du nu har placerat routern bakom en betongvägg?

Sådana innehåller järn och skärmar av signalen rätt bra.

 

Eller kan det vara riktningen på antennen som ändrats?

Hej och tack för snabbt o bra svar

 

Det är faktiskt rätt märkligt vad dålig räckvidd TELIA routern har det är inga betong eller metallväggar, huset har trä och gips på väggarna, när jag mäter med IPad via BBK så har jag 50-60 MB/sek i samma rum, går jag bort 7-8m och fortfarande har fri väg dvs jag ser routern så sjunker farten till 6-7 MB vilket duger men bakom en vägg så är den nere på 3 MB och efter flera väggar är den stendöd, däremot så funkar WiFi på I Phone som då ger 2-3 MB Kanske är nått fel på Paddan eller så har den bara en sämre antenn från början.

 

Och ja jag har vridit och vänt på Routern för att försöka optimera antennen.

 

Skulle denna billiga acesspunkt från ClasO funka tror du?

http://www.clasohlson.com/se/N-WiFi-repeater-Netgear-WN3000RP/Pr386354000

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en repeater, dvs den tar upp signalen på ett trådlöst och skickar ut den på ett annat. Det halverar normalt hastigheten.

 

Finns det många grannar med trådlösa nätverk i närheten eller är det många enheter som samtidigt kör mycket trafik, typ video?

I så fall är det bra med en accesspunkt som stödjer trafik även på 5 GHz och inte bara på 2,4 GHz.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=s288351880

Kolla omdömen och recensioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Cecilia, och det är allmänt känt att den router från Telia du har, inte har en speciellt bra Wifi, den är ganska värdelös, kort räckvidd, dålig fart. Kollar man i Telias forum, så kan man hitta många trådar som handlar om detta.

 

Dom flesta brukar rekommendera att man helt enkelt bryggar denna router du har, och köper en egen ny bättre router med minst 3 vanliga antenner, gärna 4 om ekonomin finns, placerar denna så centralt man kan, gärna så högt upp på väggen man kan, och sedan efter behov ökar på med en accespunkt, finns många varianter, några som fungerar bra är accespunkter som drivs via ett vanligt vägguttag, och kopplas ihop via det trådlösa i den nya routern.

En variant är denna.

 

Edit: Man ska generellt alltid sätta både routrar och accespunkter så högt och centralt som möjligt, även om det inte alltid är så snyggt kanske, men funktionellt är det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp

 

Jag köpte idag en billig Dlink accesspunkt på Kjell&Co och ställde den bredvid Telia routern och plötsligt så var det full täckning i hela huset.

 

Det intressanta är att när man kollar på BBK så har Dlink routern betydligt bättre mätsiffror redan 1m ifrån routrarna.

 

Som sagt tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...