Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rasslar på vänster sida av bilen


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Bil från 2012 som har ett skrapande ljud på vänster bakdel (tror jag). Ibland vid färd på låg hastighet och ibland även vid inbromsning men inte alltid. Inspekterade noga och ser aningens rost runt där däcket sitter. Låter som om "nått" ligger mot och skrapar. Vad skulle detta kunna vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är bromsbackarna som är slut, ibland låter det skrapljud bara ibland när bromsytan precis tagit slut eller bara har någon 1/2 mm kvar beroende på att metall från bromsklossarna kommer i direktkontakt med bromsskivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2012 års modell, har du inte bromsvarnare som kanske indikerar något?

Annars tror jag också att det låter troligt att bromsklossarna är slut på den sidan, borde vara lätt att plocka bort hjulet och kunna se, eller kolla med verkstaden om du anlitar sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Toppen! För jag är en amatör av stora mått - men jag tänkte också att det måste vara nått sånt och i.o.m att det bara blir värre ovh värre (högre och dovare) ljud så måste det ju vara så!? Men nej, inga lampor indikerar nått. Men det som är intressant är att bilen vid hög fart tidigare "tjutit" metalliskt och att detta nu bytts till nuv ljud. Vad kostar det ca att byta på en verkstad i Stockholm Bromsbelägg alt bromsklossar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bromsbelägg och bromsklossar är samma sak, du menade väl bromsklossar och bromsskivor. Har inte jätte koll men ca 1500 kr för bromsklossar och betydligt mer om även skivor och kanske även ok ska bytas.

 

Det är viktigt att inte vänta för länge med byte av klossar, bör bytas omgående när man uppmärksammat skrapljud, blir det spår i bromsskivorna så måste även dessa bytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utslitna bromsbelägg går lätt att kolla själv, i bland t.o.m. med genom hålen på fälgen (man kan få rulla bilen något lite fram eller bakåt så man kommer åt att se genom dessa), annars får man plocka av hjulet.
Titta från sidan, innanför bromsoket, så skall du direkt kunna se om det finns beläggning kvar på själva "bromsbelägget".

 

Nu sitter det ett bromsbelägg på vardera sidan om bromsskivan och det inre kan vara svårare att komma åt att se, men med lampa och böja sig ned går ofta bra, annars ger en snabb koll hur det yttersta ser ut en bra indikation om dessa skall bytas.

 

Exempel på nytt och fullständigt utslitet bromsbelägg:
post-73434-0-52952200-1471780894_thumb.jpg
 
 
Exempel två:
broms.png
 

  • Obs! Använd pallbock eller 3-tons varianten om du skall krypa under bilen - aldrig lita enbart på domkraften, livsfara!
  • Handbromsen åtdragen!

 
Bromsbeläggen är väl c:a 1cm tjocka när dom är nya och slits dessa ned till c:a 3mm (eller nåt) så skall man byta.
Sparar man för länge så själva belägget helt slits ned, så kommer metallen fram och detta skrapar då direkt mot bromsskivan (metall mot metall) och sliter på denna. Därav kommer oljud, ett skrapljud.
Har man otur och denna blir svårt skadad kan man åka på att även få byta bromsskiva vilket är mycket dyrare.
 
Eller ett långskott om det inte skulle vara utslitna bromsbelägg: gruskorn eller en väldigt liten sten kan ha kommit in mellan bromsbelägget och bromsskivan och då blir det genast ett obehagligt oljud, påminner oftast mer som ett rasslande oljud.
Då kan det ibland hjälpa att backa fordonet, köra framåt och backa ett antal gånger, samtidigt pumpar man på bromsen och släpper under tiden som fordonet är i rörelse - åt båda riktningarna.
Detta har jag varit med om många gånger t.o.m. på motorcykeln och senast i fredags då jag hade kört på en grusväg med min Audi, men då försvann det nästan omgående efter att jag pumpat några gånger på bromsen i låg fart på ettan utan att jag behövde backa.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också rätt vanligt förekommande att en sten hamnat mellan bromsskölden och bromsskivan.

 

Tillägg: "lånar" bilden ovan. Bromsskölden är den mörkare delen som syns vid nedre vänstra hörnet av textrutan Okhållare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Handbromsen åtdragen!

 

 

Kan vara svårt att följa om det gäller bakbromsarna och handbromsen sitter på bakhjulen :-) Gamla SAAB 90, 99 och 900 har visst handbromsen på framhjulen så då är det ju omvänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara svårt att följa om det gäller bakbromsarna och handbromsen sitter på bakhjulen :-) Gamla SAAB 90, 99 och 900 har visst handbromsen på framhjulen så då är det ju omvänt.

Visst, men man hissar ju bara upp ena långsidan med garagedomkraft eller ena hörnet med bilens domkraft och då kommer alltid minst ett hjul som handbromsen tar på att vara i backen. Står man i ett garage med plant betonggolv är det mindre risk för att bilen skall rulla undan, men utomhus kan marken ge efter lite för domkraften så då är det bra om handbromsen är åtdragen.

 

Förövrigt brukar jag kolla bromsbeläggen 2ggr./år vid sommar- och vinterhjulsbyte som jag brukar göra själv.

 

Sedan finns det oseriösa bilverkstäder som byter helt felfria bromsbelägg och påstår att dom är slut. Har tagits upp på Plus eller om det var Uppdrag granskning om detta.

Och eftersom det är relativt enkelt att själv kontrollera så behövs kanske inte bilen lämnas in för kontroll.

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tack alla!!! Visade sig vara vänster bromsbelägg som var så slut att det även skadat bromsskivan vänster.

 

Det som ändå är märkligt tycker jag,är att mer än hälften av höger bromsbelägg fanns kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att bromsokens kolvar kärvar.

Man kan behöva motionera dem genom att (nästan) tvärnita då & då. Jag har ett speciellt ställe som "kom-i-håg", en viss motorvägsavfart, där jag bromsar in väldigt häftigt. (Ja, om jag inte har någon bakom mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Förstår men innebär då det att den om man inte tar till tvärnit kan belastas olika vänster/höger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kärvar ett bromsok så kommer inte bromsarna ta lika bra den sidan och dessutom släpper det inte helt så bromsen ligger på lite grann.

Det sliter ut bromsbeläggen, samt drar mer bränsle eftersom bilen rullar tyngre.

 

När du byter bromsbelägg så säg till så smörjer verkstaden (eller du själv eller bekant) upp bromsoken, då slipper du kanske från en renovering av dessa.

Bromsskivan har nog klarat sig men det måste avgöras från fall till fall, lite repor gör ingenting för bromsbeläggen slits in efter dessa,

Så första tiden direkt efter byte av bromsbelägg skall man utföra några rejält hårda inbromsningar (nästan så ABS träder in) en fem gånger eller nåt. Som Mikael brukar göra med lite fart på bilen.

Behöver inte vara samtidigt vid samma tillfälle.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På flyfishermans bild finns det "Glidpinnar" som sitter fast i oket och ska glida i okhållaren. Dessa kan ta fast ibland som gör att den sidans bromsar inte tar eller nöts lika mycket. De är relativt billiga och bör bytas ifall de är rostiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till att göra häftiga inbromsningar som enkelt underhåll, risken finns att bromsskivorna rostar främst bak eftersom enbart 1/3 av bromsverkan ligger på bakhjulen. När jag tvättat bilen så brukar jag köra en runda dels för blåsa den torr och dels för att torka bromsarna, finns en tendens att bromsarna rostar fast mer eller mindre annars. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Så då är allt bytt -:) Naturligtvis missade jag smörjningen. Men & Andra sidan så skall detta nu hålla i 5 år minst ca. / nu skall jag självklart tvärnita då och då och köra en runda efter tvätt. Tack så mycket verkligen! Tack speciellt till Flyerfisherman för den oerhört utförliga beskrivningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...