Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fryser vid omstart


cybertears

Rekommendera Poster

Hej!

Morfar har en dator (HP Pavilion 15-n051so bärbar dator).

 

Jag uppgradera den till 10an för några veckor sedan. Har funkat utan problem.

Han ringde mig och berätta att datorn inte startade och får följande bild:

post-124092-0-80482300-1471278360_thumb.png

Den fryser alltså där.

Jag börjar felsöka och kontrollerar hårddisk och minne m.m

 

Problemet som jag konstaterat är att ADMs grafikkortdrivrutin blir uppdaterad automtatiskt via windows update.

När den installerar grafikdrivrutinerna och datorn startar om så är det då den fryser.

Satte datorn i felsäkert läge (för de funka) och körde Display Driver Uninstaller. Den avinstallerar drivrutinerna och datorn startar normalt igen.

Alltså så är problemet att AMDs uppdatering orsakar detta fel. 

Vad kan man göra för att den ska förhindra att den laddar ner och installerar de senaste grafikkortsdrivrutinerna?

 

 

Jag har inte bockat i rutan: Hämta uppdateringar för andra microsoft-produkter när jag uppdaterar windows ändå gör den detta.

Hittar ingen lösning på detta problemet. 

 

Nu vänder jag mig hit i hopp om att kloka huvuden kan slås ihop och att en lösning hittas.

Detta uppkommer inte bara i windows 10 utan går jag tillbaka till 8.1 som datorn kom levererad med så gör den samma sak. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte om din morfar har Windows 10 Home eller Pro. I Pro kan man i alla fall temporärt förhindra uppdateringar genom att ladda ner och köra en "felsökare" på endast 45,5 Kb:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930#bookmark-earlier

 

Har din morfar skaffat Anniversary Update? Själv är jag kvar på Windows 10 Version 1511 (November update)

 

Hursomhelst läs vad som står i länken, t ex "To temporarily prevent the driver from being reinstalled until a new driver fix is available, a troubleshooter is available that provides a user interface to hide and show Windows updates and drivers for Windows 10.

The following troubleshooter is available for download from the Microsoft Download Center:
 

nedladdningsikon Download the "Show or hide updates" troubleshooter package now."

 

Eftersom det varit problem med felaktig uppdatering redan när datorn hade Windows 8 kanske du har någon nytta av att läsa igenom den här tråden http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Software-and-How-To-Questions/pavilion-15-n051-Windows-7-drivers/td-p/3470589

vari följande länk ingår https://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har jag skrivit i en tråd som visar hur du stoppar Windows 10 från att automatiskt uppdatera drivrutiner.

Punkt 1-4 fungerar för Windows 10 Home och efterföljande fungerar även för Windows 10 Pro.

Det finns tredjepartsprogram som gör att man kan använda gpedit även i Windows 10 Home.

 

Instruktionerna är detaljerade och du bör kunna följa dem.

 

//eforum.idg.se/topic/352235-blank-förhandsgranskning-i-movie-maker-premiere-elements-10/?p=1678050

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här, men de va ingen lösning men ska kolla ovanstående länkar och återkommer om jag stöter på problem. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker om du följer Åges instruktioner i tråden han länkar till. Både Flyfisherman och hjklö löste ju sina sitt problem efter att ha följt anvisningarna.

 

 

 

 

 

 

 

Edit

Har strukit felaktig uppgift. Jag läste början av den tråden slarvigt och var förmodligen påverkad av den här tråden

//eforum.idg.se/topic/352268-windows-10-anniversary-update-ver-1607-sl%C3%B6-dator

som handlar om  Windows 10 Anniversary Update och ASUS AI Suite 3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit så långt att jag har kunnat lägga in gpedit men jag får inte allt på svenska trots att jag lagt in svenska språkfilen.

post-124092-0-04845800-1471379524_thumb.png

 

gpedit är nerladdat härifrån.

 

Jag vet inte riktigt vad man ska kunna göra. 

 

Jag har gjort det som står i inlägg #13 och kommit fram till punkt nummer 7, men de e inte tillräckligt för att den inte ska ladda ner och installera trots att jag även har använt verktyget Windows Update Show Hide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort steg 1 till4 utan att använda tredjepartsprogram?

Är du säker på att uppdateringen av drivrutinen sker via Windows Update och inte via AMDs programsvit Catalyst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort steg 1 till4 utan att använda tredjepartsprogram?

Är du säker på att uppdateringen av drivrutinen sker via Windows Update och inte via AMDs programsvit Catalyst?

Ja.

 

Ja det är jag, för det är så fort jag kör windows update som jag ser att den ska installera drivers för grafikkortet och när den kommer halvvägs så blir skärmen svart och den fastnar där, och sen om man startar om datorn så stannar den i de läget som jag beskriver i inlägg 1, då får jag sätta datorn i felsäkert läge för att ta bort alla grafikdrivrutinerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova det här:

 

1. Starta datorn i Felsäkert läge.

2. Avinstallera drivrutinen för grafikkortet.

3. Koppla bort datorn från internet.

4. Installera drivrutinen för grafikkortet som fungerar.

5. Starta om datorn.

6. Öppna Enhetshanteraren.

7. Markera grafikkortet och välj att avaktiverar kortet.

8. Starta om datorn och se om du får bild på skärmen.

9. Får du bild på skärmen, koppla datorn till internet och återkom med vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker om du följer Åges instruktioner i tråden han länkar till. Både Flyfisherman och hjklö löste ju sina problem efter att ha följt anvisningarna.

Nja jag hade ju inga problem där...hehe däremot svarade jag i tråden.

 

Till TS.

Nu är jag kanske lite trött,  men har du verkligen följt allt till punkt och pricka inkl. gpedit-instruktionen?

Man får inte missa på en stavelse för att det skall fungera.

Börja om och återställ allting.

 

Start > skriv skapa > i listan som kommer upp klicka Skapa en återställningspunkt > nytt fönster öppnas klicka Systemåterställning > Välj återställningspunkt eller bara standard den översta, klicka Nästa osv.

Därefter startar du om datorn och börjar om.

 

Ps. Ja testa Åges variant ovan först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en ominstallation och det verkade funka trots att jag inte började pilla med gpedit igen. 

 

Vi får se hur de går för honom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...