Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svårt att avinstallera Windows NT?


Zoi

Rekommendera Poster

Har nyligen fått en dator med Windows NT 4.0 i. Funderar på att avinstallera det och installera Windows 98 istället. Är det svårt? Jag har bredband och nätverkskort i. Någon vet någon bra länk där jag kan läsa mig till svaren?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyligen fått en dator med Windows NT 4.0 i. Funderar på att avinstallera det och installera Windows 98 istället.

 

Egentligen är det inte säskilt svårt; det enda är att du måste formattera din HD med rätt filsystem innan. Windows 98:s installations CD känner inte igen en NT disk. Ladda ner en Windows 98 startdiskett(eller låna från en kompis) från;

 

http://www.bootdisk.com

 

boota med disketten och kör "fdisk" och ta bort din NT partition, skapa en ny partition och formattera med stöd för stora diskar(FAT32) samt gör den aktiv.

Sen är det bara att boota från Windows 98 CD:n och följa instruktionerna på skärmen...

 

Men du, om din dator inte är hopplöst gammal och långsam, varför inte vänta till 25 Oktober och köpa ett ex av Windows XP Hemmaversionen ? För det första är det 1000ggr bättre, för det andra kan du boota direkt från CD:n och köra igång installationsprogrammet utan att fibbla med fdisk.

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Funderar på att avinstallera det och installera Windows 98 istället

 

Varför?

 

I prestanda och stabilitet så är NT4 många ggr bättre än W98

 

Såvida du inte ska spela mycket så finns det egentligen ingen anledning att installera W98 istället för NT4

 

Se bara till att du installera alla uppdateringar från http://www.windowsupdate.microsoft.com som tex SP6a

 

Om du fortfarande tänker i dom där onda tankarna så kan du kolla paleriders svar ;)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-02 20:14:32 av Reefer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Även om jag håller med Reefer, så är USB idag ett måste, och det stödjer inte NT(som standard) tyvärr.

 

 

mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast de flesta nödvändiga usb-enheter har specialdrivar för att nt ska klara det. Och usb-enheter av mer avancerad karaktär brukar behöva drivar eller åtminstone nån form av specialgränssnitt i de flesta OS, iallafall enligt min erfarenhet.

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

formattera med stöd för stora diskar(FAT32)

Partitionera skulle det nog varit där. Filsystemet väljs ju redan när man partitionerar, right?

 

//Ordbögen

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och usb-enheter av mer avancerad karaktär brukar behöva drivar eller åtminstone nån form av specialgränssnitt i de flesta OS, iallafall enligt min erfarenhet.

 

Bla därför jag föreslog att invänta XP, som ju har ett oslagbart hårdvarustöd från scratch, då slipper vi själva fler gråa hår längre fram i det här forumet dessutom. XP går som en dröm för en mindre datortokig, jmfrt NT4 ;-)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionera skulle det nog varit där. Filsystemet väljs ju redan när man partitionerar, right?

 

Nog för att det var länge sen jag använde "fdisk", det finns juh så mycket bättre program, men partitioneringen har faktiskt egentligen _ingenting_ med filsystemet att göra. Du kan teoretiskt partitionera i FAT12 och sen installera hur många olika filsystem du vill på dom olika partitionerna. Partitioneringen sparas i en särskild "partitionstabell" på varje disk, sen kan man formattera partitionerna i princip efter behag ;-)

 

Det är det juh möjligt att just "fdisk" har nån slags bakåtvänd logik i sitt cli gui, kommer inte ihåg, typiskt Microsoft isåfall :-P

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. Något avancerat GUI kan man inte snacka om i fdisk. Men när man startar en version som klarar fat32 får man en fråga om man vill aktivera stöd för stort diskstöd. Väljer man det installeras/byggs/vafan-ska-man-kalla-det fat32 på de partitioner man skapar. Vid formateringen har man iaf inga val vad gäller filsystem, det är bara att lugnt och fint låta formateringskommandot rensa/bygga upp filtabellen. Iaf i microsofts miljöer.

 

Så i den specifika frågan hade vi rätt till hälfen båda två, varför du ska få en poäng.

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word. Jag tror att Microsoft hade en avdelning i storlek med en större arme som byggde in ovillighetsfunktioner i NT, maken till motsträvigt OS saknas.

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PEBKAC :^p

Du e rolig du. En poäng ska du ha för ditt upplysande värdefulla inlägg. Uttrycket är roligt dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filsystemet är NTFS så tror jag inte att fdisk känner igen den heller. Då måste du ha något partitionsprogram som kan läsa NTFS, typ PQMagic.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, Fdisk "ser" den

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filsystemet är NTFS så tror jag inte att fdisk känner igen den heller. Då måste du ha något partitionsprogram som kan läsa NTFS, typ PQMagic.

 

Det är riktigt att fdisk inte känner igen NTFS, men det gör inget, den printar bara ut "unknown partition type" och en sån går det alldeles utmärkt att radera ;-)

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättaste sättet att bli av med NTFS eller andra filsystem.. Skaffa delpart.exe eller .com

delpart raderar partitionsinfo från disken (livsfarligt i fel händer).

Finns i 2 versioner exe och com, exe filen är "grafisk" man kan välja partition som man vill radera. com filen raderar allt när man kör den utan att fråga.. bara att köra sen boota om, och vips är det bara att börja skapa partitioner med fdisk.

 

Gondor

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns den bara på 3.51?, och varför tog dom bort det?

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hade blandat ihop det. Man kan inte ta bort NTFS partitioner när de ligger som logiska enheter i en extended med FDisk. En primary går alldeles utmärkt. Sorry

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ansågs väl vara "för farligt" för att ms skulle våga skicka med ett sånt verktyg på dist cd:n.. Tänk dig själv nån som inte vet va det är och bara provar att köra filen..huga..

 

Men som sagt, den finns att tanka hem lite varstans..

 

Gondor

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det blir trubbel att köra fdisk så kan man ju skapa de tre installationsdisketterna från NT och boota med. Sen är det bara att plocka bort allt vad partitioner heter. För att formatera med fat32 får man ju ändå köra fdisk i och för sig.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, den finns att tanka hem lite varstans

På Microsoft´s ftp.

 

Man kan inte ta bort NTFS partitioner när de ligger som logiska enheter i en extended med FDisk

Jo, det går åxå....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att formatera med fat32 får man ju ändå köra fdisk i och för sig.

 

Varför måste man köra FDISK?

 

Har man tagit sig tiden att fixa de 3 diskarna, och tagit sig ännu mer tid att boota från dom, så är det jhu bara att formatera innefrån NT....

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte att ta bort en logisk enhet som är NTFS med fdisk, inte enligt Microsoft. Och jag har själv provat.

 

 

In addition, Fdisk cannot delete partitions that have descriptors outside of the allowed area 1BEh-1FDh. Also, Fdisk cannot delete a non-MS-DOS logical drive in an extended partition.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...