Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fylla igen skruvhål i trä?


.M

Rekommendera Poster

Jag funderar på en mini-makeover i köket. Ny färg på luckor och nya handtag.

 

Märkte dock att jag har tre olika handtag på olika lådor och luckor, alla är olika storlekar och jag är inte säker på att någon är en standardstorlek.

 

Så, går det att skruva bort handtagen, fylla igen hålen, måla och sen borra nya hål för nya handtag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det går, med noggrann spackling, grundning och målning av hela ytan helst med lite mattare färg för att bättre dölja var de gamla skruvhålen fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta spackel men det är inte det bästa eftersom det sjunker in mycket när det torkar. Man får spackla några ggr för det ska bli hyfsat slätt och verkligen se till att det kommer in i hålet. Använd inte snabbspackel för det sjunker in mer än andra och stenhårt att slipa.

 

Kan fylla upp hålet med några fastlimmade tändstickor för att få något som fyller bättre än spackel och sen spackla ovanpå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Plastic Padding, svårare att slipa men om du skall borra i närheten håller det bättre än vanligt snickerispackel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

För att fylla hålen:

Det går också utmärkt att samla ihop allt finfördelat sågspån, blanda detta med Casco trälim och fylla igen.

Efteråt tar man en våt trasa och torkar av runt i kring.

 

Problemet är väl att du inte har kvar sågspånet?

 

Ps. Det går också att borra och skruva i detta i detta sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt mig av en fogmassa från Tremco, en vanlig tub (typ tandkräm men större). Sjunker inte, blir inte knallhård men går att slipa.
Dock hittar jag inte just den produkten nu.

 

Tillägg:

Typ denna

http://www.golvshop.se/p/golv/golvtillbehor/lim-fog/reparationsfog-tremco-halvelastisk-250-ml.html

men jag känner inte igen det lilafärgade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...