Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootloop på min HTC M8


drum_man32

Rekommendera Poster

drum_man32
Inatt vaknade jag av ett surrande då min HTC One M8 stängde av sig eller satte på sig, den hade startat om iaf. Den låg bara på laddning och rätt som det var så var den i nåt slags Boot Mode vad jag förstått, efter att ha läst lite på Google. 

Det står ungefär ***Software Status: Official***

***LOCKED***

Sen en massa data och längst ner kan jag välja (med volymknappar samt Power-knapp för att välja) mellan HBOOT, RAMDUMP, REBOOT, REBOOT FASTBOOT och POWER DOWN.

 

Har provat alla boot och power down men händer egentligen inget. Den startar om efter ett tag då bara och jag kommer tillbaka till samma ruta.

HTCs support hade ingen aning. "Det är sånt som kan hända" Ja, jo, tjena. Jävligt tråkigt bara att bli av med massa viktiga bilder  (tyvärr var inte alla mappar i Gallerit uppbackade via molnet) och dokument. :/ Speciellt när man inte har mixtrat med eller rootat telefonen överhuvudtaget som verkar vara en vanlig orsak för många andra när de hamnar i detta läget.

 

Har provat att koppla på en USB-kabel till datorn för att se om jag kunde plocka mina bilder därifrån men den verkar inte hitta telefonen ens.

 

Är det någon som kan hjälpa mig? Går det att återställa innehållet? Om inte, går det att få liv i telefonen igen?

 

Mycket mycket tacksam för hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rootat min gamla HTC Legend och öven min nuvarande Galaxy S3 mini och lagt in custom ROM.

Sålänge din telefon inte är "brickad" (=stendöd) så finns det hopp.

 

Jag tänker initialt att du ska försöka byta ut bootloadern på din telefon mot en custom. Det är detta man gör i en del när man rootar en telefon.

Om du lyckas göra det borde du kunna starta telefonen igen, i andra fall finns det möjlighet att ansluta sig till telefonen via mjukvara på en dator.  Och i värsta fall stendör den, fast jag ser det som att du är med ena foten i graven redan - eller din telefon åtminstone.

 

Tyvärr så är det alltid väldigt modell specifikt HUR du ska göra så jag skulle rekommendera dej till att goolga runt lite för att finna "din" lösning-

 

Jag hittade denna som verkar vara en bra ingång om du inte vill börja lära dej göra detta manuellt:

https://www.androidpit.com/htc-one-m8-all-in-one-toolkit

Jag läste runt på ett forum där minst tre hade råkat ut för trasig bootloader precis som du, fast de hade även installerat custom ROM- INNAN den pajjade.

 

 

 

Jag kan dock ge dej ett tips, gå inte på några tricks om att betala för att få den rootad. Dessa program och system är vanligtvis tillgängliga gratis eftersom de är gjorda av entusiaster (som man visst kan donera pengar till om man är nöjd).

 

 

 

Edit: Har du ett minneskort i luren kan du alltid ta ut det och läsa av den med en kortläsare i en dator, eller i en annan telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drum_man32

Först måste jag fråga, kommer något av dina alternativ rädda innehållet i telefonen eller innebär båda att den wipar all data för att rädda telefonen i sig?

 

Har ett minneskort men tyvärr låg inte det senaste och det viktigaste där!

 

Men tack för de andra tipen! Och precis som du säger har jag ju inte mycket att förlora!

Vad är det för mjukvara till datorn jag kan fixa för att kanske komma åt filer menar du?

 

Den här med custom bootloader m.m. säger mig inte så mycket, är väldigt novis på detta, men är det något som kan göras smidigt via det toolkitet? För då provar jag gärna det som en sista utväg. :)

 

Kommer förövrigt inte in i Recovery från Bootloadern, känns som det hade vart perfekt annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla min länk och läs lite.

Förutom alla funktioner det programmet har har den även något som heter "APK Installer/Data backup".

Det är här jag tror du kan få hjälp med att spara ned telefonens mjukvara på datorn.

 

Installerar du en custom ROM tömmer du hela telefonen, men inte om du installerar om en bootloader.

Bootloadern är första steg i alla fall.

 

 

En sak slog mig dock. Har du provat HTCs egen mjukvara? http://www.htc.com/us/support/software/htc-sync-manager.aspx

Det borde absolut vara första steget för dej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat HTC Sync Manager men problemet är att datorn hittar inte telefonen via USB så händer inte så mycket. Har även provat Android Recovery-program som ska kunna komma åt filer på även helt döda telefoner står det men fattar inte hur det ska gå till när den inte hittar telefonen via USB..

 

Och då antar jag att första programmet fallerar med när jag inte kan ansluta telefonen till datorn via USB? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...