Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Framställa Food Grade Hydrogen Peroxide?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Ehh? Livsmedelsverket brukar heller inte hänga med och det är inga nyheter, men jag hittar inte den skriften vad som motsäger vad jag tidigare sagt?

 

Men Livsmedelsverket har tydliga rekommendationer om tex. D-vitamin http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/

Och följdverkningarna av överdosering av detta finns det dokumenterade medicinska belägg för, vilket jag inte orkar fördjupa mig i. Cecilias länkar ovan duger gott.

Mvh :)

 

 

Nej, du har rätt. Så mycket konkret matkultur finns inte i skriften, typ 6 – 8 brödskivor om dagen, som gällde en gång i tiden. Kanske ska vi vara glada för det? Vad jag ville visa var att man kom ut med nya näringsrekommendationer 2012.

 

Antar att det sedan är upp till var och en att få sin matkultur att överensstämma något så när med Livsmedelsverkets näringsrekommendationer. Om man nu vill det.

"Råd och rekommendationer

Näringsrekommendationer är inte samma sak som kostråd, eller råd om bra matvanor som de också kallas.

Livsmedelsverket har uppdaterat råden om bra matvanor med utgångspunkt i NNR 2012. Råd om bra matvanor visar hur man kan äta för att få i sig den mängd vitaminer och mineraler, protein, fett och kolhydrater som rekommenderas i näringsrekommendationerna. Råden tar också hänsyn till forskning om hur olika livsmedel och matvanor påverkar hälsan, till matvanor och mattraditioner i Sverige och till hälsoproblem i befolkningen.

Ibland kan andra åtgärder än kostråd behövas för att förbättra svenskarnas näringsintag. D-vitamin är ett exempel, där vi redan idag har obligatorisk D-vitaminberikning av vissa livsmedel. Livsmedelsverket utarbetat ett förslag på ändring av berikningen för att öka intaget av D-vitamin i befolkningen.”

Källa: http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/naringsrekommendationer/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väteperoxid ingår i medel för tandblekning, hårblekning och hårfärgning också.

 

Och just för blekningsegenskaperna används de i pappersindustrin för klorfri blekning, även ozon används till klorfri blekning.

 

 

Trean i H3O jag skrev i början blandade jag med ozon som är O3 och därmed har en extra syreatom jämfört med syremolekylen O2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag gör en ny tråd PM D- Vitamin - för det är också intressant att diskutera. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...