Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 ändrar i min dator


Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tidigare redogjort här, hur W 10 lägger till mappar m.m. Det sker helt utan min vetskap. Nu har det dykt upp helt nya namn bland ägare och administratörer, åter utan min vetskap? Finns det någon  som kan förklara vad det är för något? Kan jag avinstallera? Varför läggs det här till min dator, utan att jag får veta något? Det som inte fanns tidigare är: trustedinstaller, skapare ägare, alla programpaket.

 

post-29392-0-15336600-1464964773_thumb.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Så långt jag har förstått är Trustedinstaller=ett inbyggt Microsoft Windows konto.

TrustedInstaller är ägare av tex. ProgramFiles, Windows mappar.

När man installerar ett program eller en app körs installationsprogrammet som 'TrustedInstaller användare' och det är för att förhindra att en vanlig användare tex. ett oönskat program skall kunna modifiera detta och därför är det bra att man själv skapar ett vanligt användarkonto som man normalt använder i dagligt bruk, istället för att hela tiden själv vara inloggad som Administratör- vilket kan behövas ibland naturligtvis.

 

Det övriga kan jag tyvärr inte svara på, men dom flesta ser ut att vara konton knutna till Windows systemet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skapare ägare" är inte ett särskilt konto utan en benämning på just den som skapat en viss mapp och fil, det innebär alltså att den som skapar en undermapp till programmappen har fullständiga rättigheter till den undermappen. Finns i i Windows 7 för programmappen också, liksom System (2 st), Admininstratörer (2 st), Användare och TrustedInstaller. Mycket underligt om du inte har haft dem för programmappen tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har motsvarande behörigheteter för Programmappen på min dator, så det nog är inget att oroa sig för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...