Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Importera kontakter från WLM till Thunderbird


tomashag

Rekommendera Poster

Jag ska börja köra Thunderbird istf Windows Live Mail. Jag tror mig ha förstått att Microsoft inte kommer att supporta WLM längre. Överföring av mailboxarna gick bra med hjälp av ImportExportTools men det tillägget kan man tydligen inte använda för att överföra kontakterna så jag använde import-funktionen i Thunderbirds adressbok. Jag hade då tidigare skapat en cvs-fil i WLM. Överföringen fungerade men tittar jag i adressboken så ser det helt annorlunda ut än i den del av adressboken där programmet lägger upp insamlade adresser - raderna var hoptryckta och kompletteringen av adressen när man börjar skriva en adress fungerar inte. Jag såg någonstans att man skulle ersätta semikolon med komma innan man importerade men det hjälpte inte. Hur gör man? Jag kör Windows 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du läst att Microsoft ska sluta med support för WLM? Länk tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen aning, det var flera månader som jag såg det någonstans på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WLM fungerar med Windows 10, så det verkar underligt att de skulle sluta med support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer inga nya funktioner till Windows Live Essentials sen länge, det är ju därför som det fortfarande är årsmodell 2012, utan all utveckling sker i motsvarande appar.

 

Microsoft does recommend that any users of the Live Mail application switch over to the new Mail application that has been built-in to Windows 8 and Windows 10. These applications are still actively being developed, so it might be a smart choice to move over, since the support for Live Mail will probably end soon.

http://www.neowin.net/news/windows-live-mail-2012-requires-an-update-to-keep-using-it

 

 

 

Jag ska börja köra Thunderbird istf Windows Live Mail. Jag tror mig ha förstått att Microsoft inte kommer att supporta WLM längre. Överföring av mailboxarna gick bra med hjälp av ImportExportTools men det tillägget kan man tydligen inte använda för att överföra kontakterna så jag använde import-funktionen i Thunderbirds adressbok. Jag hade då tidigare skapat en cvs-fil i WLM. Överföringen fungerade men tittar jag i adressboken så ser det helt annorlunda ut än i den del av adressboken där programmet lägger upp insamlade adresser - raderna var hoptryckta och kompletteringen av adressen när man börjar skriva en adress fungerar inte. Jag såg någonstans att man skulle ersätta semikolon med komma innan man importerade men det hjälpte inte. Hur gör man? Jag kör Windows 7

Jag föreslår att du börjar med att i Thunderbird spara adressboken (och då framför allt med några korrekta kontakter) i .csv-format så att du får en mall för hur Thunderbird vill ha det, sen öppnar du både den filen och en kopia av filen från WLM i ett kalkylprogram (Excel, LibreOffice Calc etc) och modifierar WLM-kopian så att den får likadant format med kolumnerna etc. som Thunderbird-filen innan du sparar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer inga nya funktioner till Windows Live Essentials sen länge, det är ju därför som det fortfarande är årsmodell 2012, utan all utveckling sker i motsvarande appar.

http://www.neowin.net/news/windows-live-mail-2012-requires-an-update-to-keep-using-it

 

Den support, som det talas om, gäller endast kompatibilitet med Microsofts Webmail program. Med andra mailadresser kommer WLM klienten att fortsätta att fungera.

 

Dear user,

In a few weeks, we will be making some changes to our email services that might impact your @outlook.com, @hotmail, @live, or @msn email account. Those changes will prevent your email from being delivered to the Windows Live Mail 2012 application you use.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, Cecilia. CSV-filen från WLM såg helt annorlunda ut jämfört med vad Thunderbird väntade sig. Jag sparade en ny CSV-fil och kryssade bort allt utom epost-kolumnen och importerade den till Thunderbird och si - nu fungerade det!

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...