Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det är inte konstigt att formatmallerna försvinner...


MariaE

Rekommendera Poster

Det är inte konstigt att formatmallarna försvinner! :angry: När jag gör backup på mina datafiler till Nas eller annat media så följer formatmallarna  i Libre office med för de är oftast i samma mapp! Nu ska jag spara dem på ett annat ställe.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Maria Jag hänger inte riktigt med här:

 

Vad menar du med att "formatmallarna försvinner"?

Det har ju absolut ingenting med din NAS eller annat att göra.

 

Du säger att:

När jag gör backup på mina datafiler till Nas eller annat media så följer formatmallarna  i Libre office med för de är oftast i samma mapp! Nu ska jag spara dem på ett annat ställe.

Vad menar du då, vad är problemet egentligen?

Vid en backup skall ju såklart allt inkl. mallar och allt du skapat kopieras över.

 

LibreOffice mallar skall och bör alltid ligga på samma ställe och du bör inte flytta på dessa mallar, för då ställer du till med ännu mer bekymmer.

Mallarna i sig behöver du egentligen inte bekymra dig om, men visst skall du ta backup även på dessa.

 

Backup=säkerhetskopior=kopior av allt

En Backup kommer aldrig att flytta ditt innehåll nånstans, däremot en backup gör en regelrätt kopia av allt ditt innehåll till annan plats tex en NAS.

 

Du är väl familjär med orden kopia och flytta och dess åtskilda betydelser?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maria Jag hänger inte riktigt med här:

 

Vad menar du med att "formatmallarna försvinner"?

Det har ju absolut ingenting med din NAS eller annat att göra.

 

Du säger att:

Vad menar du då, vad är problemet egentligen?

Vid en backup skall ju såklart allt inkl. mallar och allt du skapat kopieras över.

 

LibreOffice mallar skall och bör alltid ligga på samma ställe och du bör inte flytta på dessa mallar, för då ställer du till med ännu mer bekymmer.

Mallarna i sig behöver du egentligen inte bekymra dig om, men visst skall du ta backup även på dessa.

 

Backup=säkerhetskopior=kopior av allt

En Backup kommer aldrig att flytta ditt innehåll nånstans, däremot en backup gör en regelrätt kopia av allt ditt innehåll till annan plats tex en NAS.

 

Du är väl familjär med orden kopia och flytta och dess åtskilda betydelser?

Mvh

När jag har gjort backup på mina filer då brukar jag ta bort dem från hårddisken annars blir ju hårddisken full till slut . På en hårddisk vill jag inte ha så mycket kort och annat men ibland blir det så ändå trots allt. På min Linuxdator nu har jag bara några filer som jag vill spara. Jag vet ju att det kan bli fel eftersom jag inte är proffs på Linux...

 

Formatmallarna har jag sparat i en egen mapp på Nas nu och på USB-minne men jag vet inte vilket... Det är problemet med USB-minnen.  Det är svårt att märka dem på ett bra sätt...

 

Programmet backup som fanns i dos använde jag några gånger men sen upptäckte jag att filerna som jag skapade med programmet backup inte gick att läsa när jag bytte dosversion. 

 

Jag har aldrig gjort säkerhetskopior av allt... Programfilerna kan jag ju installera igen... Men jag vet inte hur länge jag kan göra det när det gäller Windows  7 Ultimate som jag har på en av mina datorer...

 

Linux klarar tyvärr inte allt... Windows skivan har jag tyvärr inte kunnat göra kopia på.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
När jag har gjort backup på mina filer då brukar jag ta bort dem från hårddisken annars blir ju hårddisken full till slut

Detta är ju i praktiken samma sak som att flytta filerna; enda skillanaden är att du först kopierar dessa, sedan tar bort dom första.

Det är ju inte så det är tänkt att en backup eller säkerhetskopiering skall gå till.

 

Du har ju en NAS med stort utrymme, så varför krånglar du till saker i onödan?

Så här är det:

Du tar en backup och första gången denna genomförs så tar denna rejält med utrymme, men mindre än vad som ursprunget kommer ifrån eftersom den komprimeras samtidigt.

 

Nu har du alltså en Backup fil över hela din dator och den är då c:a 15-35% mindre (beroende på komprimeringsgrad) än hela din disk där du tog denna backup från.

 

Sedan går det en eller två veckor och du bestämmer dig för att ta en ny backup:

Det som då sker är att det blir inte en helt ny backup-fil utan i stället blir något som kallas för 'inkremental' backup i flera kedjor.

Det betyder att bara dom senaste ändringarna på ditt system kommer att tas 'Backup på' och för att programmet skall veta vad till varje gång så börjar detta med att skanna av precis allting som sedan sparas lokalt på samma ställe du du har dina backup-filer.

 

När du har kört igenom säg 6-8 ggr en sådan inkremental eller stegad backup, så kommer automatiskt nästa att göra en full stor huvud-backup fil och hela kedjan dessförinnan kommer att tas bort automatiskt.

 

Sedan påbörjas det om igen.

Skillnaden är att du själv har möjlighet att välja; dels hur många backuper i kedjan som skall tas och även hur många backup-kedjor som skall utföras.

Om vi tar ett exempel:

Första backup filen är stor och tar upp c:a 180GB

Nästa inkrementala backup fil tar då kanske endast upp 5GB

Nästa kan ta upp 1GB

Nästa kan ta upp 15Gb

Osv.

 

Tills kedjan är full och om du då valt att den bara skall innehålla säg 6 st. innan allt påbörjas på nytt, så kommer precis alla tidigare backuper att tas bort och en ny sk. Huvudbackup-fil kommer att skapas

Och sedan börjar allt om igen.

 

Nu är det också så här: att man kan ha flera st. sådana kedjor för något som kallas för "redundans" och då kan man tex. välja att ha nästa backupkedja på en ytterligare helt annan disk, men detta är överkurs och inget som en normal datoranvändare behöver bry sig om.

 

Mvh

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Fly, men visst, jag vet inte hur du MariaE har konfigurerat din Nas tillsammans med dina datorer i ditt nätverk om du nu har något fungerande nätverk.

 

Normalt så installerar man en mjukvara i sin Nas, när man har kopplat in den i sitt nätverk. Därefter så konfigurerar man den utifrån dom möjligheter som mjukvaran ger.

Och det brukar finnas ganska mycket att koppla på/koppla in, förutom för att ta sina backuper som beskrivits.

Hur det är din Nas MariaE vet jag inte, men förmodligen något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Fly, men visst, jag vet inte hur du MariaE har konfigurerat din Nas tillsammans med dina datorer i ditt nätverk om du nu har något fungerande nätverk.

 

Normalt så installerar man en mjukvara i sin Nas, när man har kopplat in den i sitt nätverk. Därefter så konfigurerar man den utifrån dom möjligheter som mjukvaran ger.

Och det brukar finnas ganska mycket att koppla på/koppla in, förutom för att ta sina backuper som beskrivits.

Hur det är din Nas MariaE vet jag inte, men förmodligen något liknande.

Jag har inte installerat nån mjukvara i Nas. Jag bara kopplade ihop Nas med bredbandsuttaget sen kunde jag kopiera filer till Nas.

Men jag måste vara inloggad som  root med Dolphin för att kunna kopiera filer till Nas. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...