Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa skrivare ?


reso

Rekommendera Poster

Hej alla glada forumister

 

Vet inte om jag är på rätt ställe (moderatern får flytta isf)

 

Jag vill ha tips på en hyfsat billig färglaserskrivare

Gärna A3 men min första tanke är A4

Och gärna på märket.

 

Jag har snurrat runt på "nätet" och blivit alldeles snurrig

 

Hoppas på hjälp här  :thumbsup:

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej reso!

 

Hur mycket vill du max lägga ut?

 

Hur ska du använda den tänka laserskrivaren, slit och släng-skrivare, allt möjligt, eller mera för dokumentation kanske?

 

Skriva ut bilder också kanske?

 

Har storlek på skrivaren någon betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att färgtoner är rätt så dyrt 

Räkna på hur länge färgtoner till laserskrivare räcker, så är det ganska billigt idag, därför kan det verkligen löna sig att köpa en färglaser privat idag.

Färgtoner är ju enbart pulver, ingenting som kan torka, bli gammalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej reso!

 

Hur mycket vill du max lägga ut?

 

Hur ska du använda den tänka laserskrivaren, slit och släng-skrivare, allt möjligt, eller mera för dokumentation kanske?

 

Skriva ut bilder också kanske?

 

Har storlek på skrivaren någon betydelse?

God morgon Laso

priset...  upp till 3-5 tusen är ok

utskrift:  både dokument och bilder

storleken bör vara så man kan ha den på ett bord.

Jag behöver ingen scanner funktion ej heller kopieringsfunktion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

utskrift:  både dokument och bilder

 

Tänk på att det inte direkt blir "foto-kvalitet" när man skriver ut bilder på en vanlig laserskrivare.

Typ kartbilder från eniro, hitta osv. funkar. (Fast min erfarenhet är att det som är grönt på skärmen tycks bli mörkgrönt på utskriften)

Typ powerpoint-illustrationer osv. funkar ju också fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det inte direkt blir "foto-kvalitet" när man skriver ut bilder på en vanlig laserskrivare.

Typ kartbilder från eniro, hitta osv. funkar. (Fast min erfarenhet är att det som är grönt på skärmen tycks bli mörkgrönt på utskriften)

Typ powerpoint-illustrationer osv. funkar ju också fint.

Det finns papper för fotoutskrift enl. scandinavian photo

dock kan det aldrig bli lika skarpa som med bläckstråleskrivare

Men å andra sidan tror jag inga privatpersoner tävlar med sina bilder.  :D  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erfarenhet

Har en Samsung CLP-320. Den vill jag avråda från. Trots nya färgpatroner, (3e uppsättningen sedan den köptes) så skriver den ut mycket svagt. Till höger på sidan. Det här började redan med 2a uppsättningen färgpatroner, dvs de 1a jag köpte själv.

1a uppsättningen följde med vid köpet av CLP-320.

På jobbet har vi två Xerox,

en större än ett halvt kylskåp, står på golvet, fungerar utmärkt 50000kr (?)

och en mindre Xerox, undvikes, en mycket lägre nivå än den större Xeroxen.

 

Så ska du köpa en färglaser för max 5000kr undvik Samsung och Xerox. Mina 25 öre.

 

Efter recentionerhttp://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s262354364&o=recensioner_betyg#prodlista

Efter omdömen

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s262354364&o=produkt_betyg#prodlista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det finns papper för fotoutskrift enl. scandinavian photo

dock kan det aldrig bli lika skarpa som med bläckstråleskrivare

Men å andra sidan tror jag inga privatpersoner tävlar med sina bilder.   :D

Det beror ju lite grann på vad man skall göra med sina fotoutskrifter tex. rama in dom, få ut vettiga bilder av sina digitala foton etc.

Å andra sidan är det inte alltför dyrt att beställa sådana via tex. Fuji direkt http://www.fujidirekt.se/produkter-och-priser/

tips: http://www.fujidirekt.se/framkalla-digitala-bilder/

 

Just Fuji direkt har tidigare fått bra betyg i tester om bra kvalitet och färgåtergivning samt bra priser.

Har använt dom själv nån gång förut och mycket smidigt och snabb levernes.

Ibland är det t.om.billigare än att skriva ut själv på bläckstråle-fotoskrivare där både bläck och fotopapper kostar särskilt fotopapper i A4.

Mvh

 

[Edit] Kanske läsa lite tester om skrivare tex. http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/farglaserskrivare.html

http://www.radron.se/tester/telefoni-datorer--internet/skrivare/

Från 2015-04-21 http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.620068/test-skrivare-laser-och-black

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon Laso

priset...  upp till 3-5 tusen är ok

utskrift:  både dokument och bilder

storleken bör vara så man kan ha den på ett bord.

Jag behöver ingen scanner funktion ej heller kopieringsfunktion

Både dokument och bilder, håller med övriga, gällande bilder, enklare man printar från nätet, kartor, bilder för engångsbruk, funkar bra, bilder som man vill ha som foton med fotopapper, glöm då laser, enbart bläckstråle som gäller, med minst 5-6 färger.

Har själv både färglaser och vanlig fotobläckskrivare för foton och fotopapper.

Lasern som standardskrivare i nätverket, även bläckstrålen i nätverket.

Fotopapper brukar vara svårt att köra i en laser, på grund av tjockleken, även om det finns speciella fotopapper för laser, men färgerna blir aldrig bra.

Kör med en gammal dell-laser sedan många år, fungerar hur bra som helst, har bytt svarta tonerna en gång på 10 år, aldrig bytt övriga färger någon gång.

Bläckskrivaren är en Epson fotoskrivare, sex färger.

 

Svårt att rekommendera, men räkna med ca 2000-3000:- för en bläckstråle om du ska ha för fotoutskrivning av bra kvalité, en bra färglaser kan du får runt 2000-2500:-.

 

Man kan gärna kolla när det är rea och så, kedjorna brukar ha olika kampanjer ibland.

Bläckstråle, gärna ett känt märke för fotoskrivning, t.ex Epson, Canon, Minolta, Kodak.

Brukar säga att bra kameratillverkare gör också bra bläckskrivare för foton.

 

Gällande fotoutskrifter, köp aldrig billigare fotopapper, satsa alltid på märkespapper, tjänar man på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Epson L355 med fyra stora färgflaskor som räcker i en evighet. Jag skriver ut en hel del dvd-omslag och dvd-etiketter och med mina tidigare Canonskrivare fick jag byta färgkassetter stup i ett. Bästa investeringen för mig någonsin i den branschen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Epson L355 med fyra stora färgflaskor som räcker i en evighet. Jag skriver ut en hel del dvd-omslag och dvd-etiketter och med mina tidigare Canonskrivare fick jag byta färgkassetter stup i ett. Bästa investeringen för mig någonsin i den branschen.

Ursäkta  Måligan

men du hade nog inte läst allt jag skrev.

Jag var på jakt efter en färglaser

Jag har för närvarande en Epson 1500W som är slut.

 

Tack för visat intresse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är van vid A3, och funderar på färglaser som kan klara A3, då får du nog lägga upp kanske det dubbla mot vad du tänk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är van vid A3, och funderar på färglaser som kan klara A3, då får du nog lägga upp kanske det dubbla mot vad du tänk.

Jag har bestämt mig att hoppa på A3, så det får bli A4 standard i stället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...