Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 tappar dvdläsare


hermann

Rekommendera Poster

Min stationära dator har två dvdläsare. Båda har fungerat länge under olika OS. Efter uppgradering till W10 hittas inte den som sitter som slav. Jag har växlat läsarna och haft jumprarna i M/S-läge likväl som i Cable Select. Mönstret är detsamma hur jag än placerar läsarna på den gemensamma IDE-kabeln. BÅDA läsarna syns i SETUP men bara Mastern i Enhetshanteraren. Jag kommer att prova en ny IDE-kabel men tror inte mycket på det eftersom Bios hittar båda. Något tips?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer ibland att enheter inte får enhetsbeteckning, har råkat ut för det flera ggr på USB-minnen när mer än en enhet är inställd på att få samma beteckning. Då blir det så att den ena enheten inte får någon beteckning alls och inte visas i "Den här datorn".

Ta en titt på denna länk:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-add-remove-drive-letter#1TC=windows-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Ny ide kabel kan absolut hjälpa !

För det gjorde det för mig !

IDE kablar finns om jag inte missminner mig för 33, 66, 100 och 133 MHz där de senare är bättre.

Tror jag bytte från en 66 till 133MHz och blev kvitt mina problem.

Men 133 MHz IDE-kabeln var betydligt kortare så det gäller ha en kompakt dator !

Tänk också på att det är väl så att Mastern ska sitta längst ut på kabeln och Slaven på mittuttaget.

Om båda sitter på samma IDE-kabel.

Och har du bara en IDE-enhet ansluten till kabeln ska den vara Master och anslutas längst ut.

Och att bara en av ändkontakterna på kabeln är avsedd att sitta på moderkortet.

Den har annan färg än de två andra.

Tror jag.

Har bara SATA enheter idag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...