Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Märkligt att diabetiker får så många olika råd...


MariaE

Rekommendera Poster

Det  är märkligt att diabetiker får så många olika råd. Jag tänker främst på diabetes typ 1. Min f.d  dövblinda kompis hade diabetes. Hon åt socker ibland men de flesta diabetiker får rådet att inte äta söcker... Om man  äter socker då är det väl bara att ta mera insulin?

Jag har fått veta av en diabetiker som jag känner att om man tar mera insulin kan man   få ont i lederna.  Det är dock den enda diabetiker som har fått det av de jag känner eller har läst om...

 

Jag har inte diabetes då skulle jag ha hamnat i koma och dött för länge sen.

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns saker som är värre än socker, sukros. Tittar man på en GI tabell, som anger hur snabbt blodsockret stiger, så har det ett värde på 64 jämfört med druvsocker, glukos, som har 100 eftersom det oftast får fungera som referens. Orsaken till att socker är så pass "lågt" är att kroppen måste omvandla det till glukos före det tas upp. Av samma orsak är laktosfri mjölk sämre än vanlig mjölk pga att en del av laktosen är omvandlad till glukos och således "snabbare". Den extra glukosen borde också vara orsaken till att vissa laktosfria sorter smakar sötare.

Man kan väl inte helt stirra sig blind på GI tabellen men GI mat är ganska bra eftersom den ska ge mindre berg och dal-bana på blodsockernivån.

http://www.g-i.se/gi-tabell

 

Obs! jag är inte dietist, det syns på min sixpack öltunna på magen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man  äter socker då är det väl bara att ta mera insulin?

En sak man blir fet av är insulin, om man inte tränar tillräckligt. Jag minns att jag läste, när jag höll GI diet, att man helst skulle dricka koffeinfritt kaffe eftersom det inte triggar insulinproduktion lika mycket som vanligt kaffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg denna för nåt år sen, sevärt om vår sockersjuka värld.

 

Lika styrt som cigarretter en gång i tiden, var inte farligt att röka.

 

Finns nu på Dox.

 

www.svtplay.se/video/6614800/sockerfilmen/sockerfilmen-avsnitt-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg denna för nåt år sen, sevärt om vår sockersjuka värld.

 

Lika styrt som cigarretter en gång i tiden, var inte farligt att röka.

 

Finns nu på Dox.

 

www.svtplay.se/video/6614800/sockerfilmen/sockerfilmen-avsnitt-1

Det verkar inte som om den går att ladda ner. Jag får försöka se den på datorn.  :angry: Jag kan det med min  nya dator. Med Windows datorn var det omöjligt för jag har för lite ram-minne för det...  

 

Om man vill få i sej mindre socker så ska man äta gurka,vattenmelon och dricka vatten. Dessutom kan man ha citron på mer än fisk. Jag brukar ha citron på kyckling och i vissa juicer. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svtplay.se/video/6614800/sockerfilmen/sockerfilmen-avsnitt-1

Det finns väl ingen anledning att ladda ner filmen. Det går alldeles utmärkt att se den där den finns.

svtplay ska man väl se på svtplaysidan. Jag laddar aldrig ner filmer eller youtubeklipp. Varför fylla hårddisken med sådant istället för att bara spara adressen till sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svtplay.se/video/6614800/sockerfilmen/sockerfilmen-avsnitt-1

Det finns väl ingen anledning att ladda ner filmen. Det går alldeles utmärkt att se den där den finns.

svtplay ska man väl se på svtplaysidan. Jag laddar aldrig ner filmer eller youtubeklipp. Varför fylla hårddisken med sådant istället för att bara spara adressen till sidan?

Jag vill helst se filmer på min  DVD-videobrännare som jag har till TV. Det är större skärm på TV. Då hinner jag läsa texten för det mesta men ibland måste jag backa filmen även om det är svensk text

./Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag vill helst se filmer på min  DVD-videobrännare som jag har till TV. Det är större skärm på TV. Då hinner jag läsa texten för det mesta men ibland måste jag backa filmen även om det är svensk text

./Maria

Kanske kan du koppla också datorn till TVn ?

Så du kan spela upp filmen på datorn och samtidigt se filmen på TVn. ?

Så du kan utnyttja den större skärmen på TVn.

Utan att behöva ladda ner filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan du koppla också datorn till TVn ?

Så du kan spela upp filmen på datorn och samtidigt se filmen på TVn. ?

Så du kan utnyttja den större skärmen på TVn.

Utan att behöva ladda ner filmen.

Jag vet inte hur man gör och dessutom  har jag tilltäckligt med sladdar i   mitt datarum och vardagsrum. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...