Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

microsoft solitaire collection - windows 10


lassegg

Rekommendera Poster

hej

 

finns det någon som kan hjälpa mig med store och solitaire. detta försvann för mig när jag återställde datorn till en tidigare tidpunkt.

 

jag har googlat men inte hittat någon bra och enkel lösning med reparation eller ominstallation?

 

Är systemåterställning enda möjligheten och i så fall vad händer då om jag behåller filer och inställningar. eftersom mitt windows 10 är uppgraderat från windows 8.1 återgår återställningen till 8.1?

 

tack

 

lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är problemet att Store inte fungerar eller att du inte längre hittar Solitaire Collection i Store?

Vad gör du och vad händer?

 

Det finns olika sorters systemåterställningar, allt från att backa datorn en dag till att återställa till leveransskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är problemet att Store inte fungerar eller att du inte längre hittar Solitaire Collection i Store?

Vad gör du och vad händer?

 

Det finns olika sorters systemåterställningar, allt från att backa datorn en dag till att återställa till leveransskick.

återställning viss dag har jag redan gjort utan någon effekt

 

på startsidan finns en ruta för store men den är svart och när jag trycker på den så kommer jag bara till skrivbordet, den reagerar alltså inte

 

sedan jag skrev inlägget så har framkommit att säkerhetssystemet kan vara orsaken (kaspersky internet security) och varför jag gjorde en återställning tidigare var att jag ominstallerade kaspersky och det var då det hände

 

väl mött

 

lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan pröva med att avinstallera Kaspersky-programmet, köra deras Removal tool p sidan http://support.kaspersky.com/common/service.aspx?el=1464 och sen starta om datorn för att se om Store fungerar då.

 

Går det bra kan du installera Kaspersky-programmet.

 

Om du fortfarande har problem pröva med dessa förslag som löser många problem:
⦁ Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).
⦁ I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in, avsluta med Enter):

    dism /online /cleanup-image /restorehealth   
⦁ När datorn är klar så skriver du följande i samma ruta:

   sfc /scannow
⦁ När datorn är klar med det kommandot så startar du om den och testar igen för att se om problemet är löst.

Kvarstår det så testa detta:
Sök efter Powershell i sökfältet i aktivitetsfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Kopiera följande text: 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell så klistras texten in automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan pröva med att avinstallera Kaspersky-programmet, köra deras Removal tool p sidan http://support.kaspersky.com/common/service.aspx?el=1464 och sen starta om datorn för att se om Store fungerar då.

 

Går det bra kan du installera Kaspersky-programmet.

 

Om du fortfarande har problem pröva med dessa förslag som löser många problem:

⦁ Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).

⦁ I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in, avsluta med Enter):

    dism /online /cleanup-image /restorehealth   

⦁ När datorn är klar så skriver du följande i samma ruta:

   sfc /scannow

⦁ När datorn är klar med det kommandot så startar du om den och testar igen för att se om problemet är löst.

 

Kvarstår det så testa detta:

Sök efter Powershell i sökfältet i aktivitetsfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Kopiera följande text: 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell så klistras texten in automatiskt.

tack för utförliga svar

 

1. scannow var grönt inga problem

 

2. powershell var rött med följande kommentarer; 

 

   felkod 0x80073D02 det gick inte att installera paketet eftersom resurser som      ändras av installationen används

 

felkod 80004004 säger att appen cortana måste stängas, jag kan inte finna någon app med detta namn

 

Hälsn

 

lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Tyckte DISM också att allt var bra?

 

Starta om datorn och försök med Powershell-kommandot igen. Du kan till och med spara kommandot i en fil på skrivbordet så behöver du inte starta webbläsaren innan du kör Powershell-kommandot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för utförliga svar

 

1. scannow var grönt inga problem

 

2. powershell var rött med följande kommentarer; 

 

   felkod 0x80073D02 det gick inte att installera paketet eftersom resurser som      ändras av installationen används

 

felkod 80004004 säger att appen cortana måste stängas, jag kan inte finna någon app med detta namn

 

Hälsn

 

lasse

hur är det vid återställning vid bibehållandet av filer och inställningar. vad kan försvinna t.e.x program eller något annat?

 

Tack

 

lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på vad för sorts återställning du gör. Det finns den som är som en ominstallation där inget finns kvar och det finns den där privata filer finns kvar men inga program. Inifrån Windows 10 går det endast att komma tillbaks till tidigare Windows-installation inom en månad från uppgraderingen till Windows 10.

 

Andra tips:

 

- Kontrollera att datum och klocka är korrekt.

 

- Kontrollera att det inte finns någon Windows-uppdatering i kö.

 

- Om du har antivirusprogram, brandvägg och liknande som inte kommer från Microsoft, avinstallera det och kör tillverkarens särskilda Removal/Uninstall tool.

 

- Rensa Store-cache genom att i Kommandotolken (Admin) skriva: WSReset.exe

 

- Kommando i Powershell:

powershell -ExecutionPolicy Unrestricted Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register $Env:SystemRoot\WinStore\AppxManifest.xml

 

- Släng allt som finns i mappen C:\Användare\"ditt anv.namn"\AppData\Local\Packages\Microsoft.WindowsStore_8wekyb3d8bbwe\LocalCache i papperskorgen (låt mappen vara kvar). Försök öppna Store.

 

- https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/2d08e534-0038-4920-8398-c4e914882806/forum-faqhow-to-fix-builtin-apps-that-cannot-work-correctly-in-windows-10?forum=win10itprogeneral

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på vad för sorts återställning du gör. Det finns den som är som en ominstallation där inget finns kvar och det finns den där privata filer finns kvar men inga program. Inifrån Windows 10 går det endast att komma tillbaks till tidigare Windows-installation inom en månad från uppgraderingen till Windows 10.

 

Andra tips:

 

- Kontrollera att datum och klocka är korrekt.

 

- Kontrollera att det inte finns någon Windows-uppdatering i kö.

 

- Om du har antivirusprogram, brandvägg och liknande som inte kommer från Microsoft, avinstallera det och kör tillverkarens särskilda Removal/Uninstall tool.

 

- Rensa Store-cache genom att i Kommandotolken (Admin) skriva: WSReset.exe

 

- Kommando i Powershell:

powershell -ExecutionPolicy Unrestricted Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register $Env:SystemRoot\WinStore\AppxManifest.xml

 

- Släng allt som finns i mappen C:\Användare\"ditt anv.namn"\AppData\Local\Packages\Microsoft.WindowsStore_8wekyb3d8bbwe\LocalCache i papperskorgen (låt mappen vara kvar). Försök öppna Store.

 

- https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/2d08e534-0038-4920-8398-c4e914882806/forum-faqhow-to-fix-builtin-apps-that-cannot-work-correctly-in-windows-10?forum=win10itprogeneral

hej

 

nu har jag fått ordning på det

 

jag började med en återställning till den 29/2 men det fungerade inte

 

sedan gjorde jag en likadan återställning från felsäkert läge och se då, då fungerade det som det ska

 

tack för visat intresse

 

lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...