Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flygradar24.com


hup151_t

Rekommendera Poster

Jättekul och omfattande program. Man får data över så gott som allt. Ibland kan man se att ett plan åker med närmare 1300 km/h och har kraftig medvind. Antar att farten också varierar ganska mycket då och jag antar att även de planen "bangar" varje gång ljudvallen överskrids. Det går att se att plan i andra riktningen endast kör kanske 700 km/h. Vad är det som gör att så gott som alla kör idag med ca 900 km/h är en B737 eller AB 380 - redan de gamla B707 och DC 8-or hade samma fart. Varför har inte utvecklingen gått framåt vad gäller fart - finns begränsningar. När plan åker från Europa mot t ex USA håller de i princip alltid en nordligare bana än när de åker åt andra hållet. Kan knappast bero på vindarna eftersom de varierar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så är det en webbsajt, inte ett program.

 

Det finns en likvärdig med lite mer info. den du har hittat finns även med på denna.

 

http://www.flightradars.eu/se_swedish.html

 

Dessa har funnits i flera år, när någon i min krets är ute och flyger, följer jag alltid deras flygresa, infon på radarn är för det mesta ganska tillförlitliga.

En svensk kille som i slutet av 2009 ursprungligen satte igång denna sajt du tipsar om.

Han äger också domännamnet.

 

Flyttar tråden till Surftips samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det som gör att så gott som alla kör idag med ca 900 km/h är en B737 eller AB 380 - redan de gamla B707 och DC 8-or hade samma fart. Varför har inte utvecklingen gått framåt vad gäller fart - finns begränsningar

Utan att vara särskilt insatt så handlar det om ekonomi.

Flyger man fortare kostar det mer bränsle (ja, det är ju dessutom fördel om bränslet räcker hela vägen).

Flyger man för långsamt kostar det arbetstid för besättningen och dessutom kanske man tappar kunder.

Flyghöjden handlar också om ekonomi.

Dels vindar dels lyftkraft, luftmotstånd, kanske även temperaturen påverkar förbränningen. Hela tiden en avvägning.

 

Finns det verkligen passagerarplan som flyger fortare än ljudet?

Tror inte det, det var väl bara Concorde som fixade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstod och med rätta att anmärkningen om "program" skulle komma efter jag skrivit. Det var väl inte tänkt som att tipsa att surfa utan tekniska frågor om varför det förhåller sig på det och det sättet. Websajten Flygradar24 vet jag funnits länge. Jag har plottat farter på 1270 km/h. En kul grej i mobilvarianten är att riktas mobilen mot början på en kondensstrimma får man fram en massa data om det som flyger däruppe. Men det visste ni redan. Finns också en motsvarande sajt för sjöfart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en kondensstrimma här om dagen när jag var på väg till jobbet efter lunch, ja jag kan sitta och fotografera kondensstrimmor och flygplan, och undrade eftersom inte så många flyg kommer här hos mig. Flightradar24 visade att det var emirates A380 från san fransisco till dubai. Följande dag samma tid var de i krysset finland/norge/ryssland så de väljer väl rutt lite enligt jetstreams och turbulens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudets hastighet varierar ju på lufttrycket, och därmed på temperatur och höjd.

Det plan som flög med 127o km/h måste befunnit sig i ett område där ljudets "fart" var högre. Vi pratar om höjder på 10-13k meter där tempen är 50-60 minus men ska det påverka så mycket egentligen? Varför ska en B777 inte kunna banga om den kommer upp i tilräckligt hög fart med hjälp av vinden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en kondensstrimma här om dagen när jag var på väg till jobbet efter lunch, ja jag kan sitta och fotografera kondensstrimmor och flygplan, och undrade eftersom inte så många flyg kommer här hos mig. Flightradar24 visade att det var emirates A380 från san fransisco till dubai. Följande dag samma tid var de i krysset finland/norge/ryssland så de väljer väl rutt lite enligt jetstreams och turbulens.

 

Jag såg en kondensstrimma här om dagen när jag var på väg till jobbet efter lunch, ja jag kan sitta och fotografera kondensstrimmor och flygplan, och undrade eftersom inte så många flyg kommer här hos mig. Flightradar24 visade att det var emirates A380 från san fransisco till dubai. Följande dag samma tid var de i krysset finland/norge/ryssland så de väljer väl rutt lite enligt jetstreams och turbulens.

Ja de från USA:s östkust till t ex tar u alltid en parabelartad bana och går normalt högt vid Grönland och ner ungefär vid Murmansk och det beror på att Jorden är rund och den vägen blir närmare. De får då även hjälp av Jordens rotation som är viktig. Här ovan Gästrikland ses ofta plan mellan UK och Asien. Men det går även ett stort stråk rakt över Ryssland. För länge sen när jag reste i jobbet fick t ex åka till Anchorage och mellanlanda och sen vidare till Tokyo. Fick ej åka över Sovjet på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför ska en B777 inte kunna banga om den kommer upp i tilräckligt hög fart med hjälp av vinden?

För att även ljudhastigheten får ju då hjälp av vinden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack - i princip svar på frågeställningen. Om B777 har maxhastighet 1000 km/h men under vissa förhållanden kan komma upp i 1300 med hjälp av vinden så kan den alltså inte banga därför ljudet alltid "hänger" med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Har idag fått mejlet som jag bifogar som refererar till denna tråd som är väl  så gammal. Varför finns inte det mejlet från Frs24 med i tråden här?595854345_Skrmklipp.thumb.PNG.4394b9f2bad450af065f5a231652da94.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att Frs24 har onda avsikter. Hen har bara varit medlem i 8 timmar. Hen har gett dig en tysk flygradar24-adress. I ditt ställe skulle jag inte klicka på den länken, om det nu går att göra det via bevakningsmejlet.

 

Att inlägget inte finns kvar beror på att någon moderator eller admin tagit bort det. Inlägget kan ha innehållit inbäddad reklam eller något annat som bryter mot Eforums regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var reklam för en webbplats som Frs24 antingen äger eller jobbar för och bröt därför mot Eforums regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...