Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gillar en Mac ?


Chakotay

Rekommendera Poster

Är en PC-ägare som överraskande skulle vilja sända attachments i form av bilder och ljudfiler till en Mac-körerska!

Vilka filformat brukar Mac'ar lättast öppna utav dem PC-programmen kan prestera ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

handlar det om ordbehandling så är det nog RTF som du ska använda. då får du behålla både tabbar och stilar. hur det är med dom svenska tecknen vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tipsen! RTF tycker jag verkar prima, det har jag använt några gånger PC'ar emellan.

 

Skulle någon vilja skriva ner anvisningar för HUR min (datorovana) Mac-bekanta ska spara i RTF-formatet? själv har jag nämligen aldrig kört med nån Mac.

 

Eftersom jag misstänker att menyer och/eller valmöjligheter kan heta helt annorlunda i Mac önskar jag mig en steg-för-steg-anvisning, typ: för att spara i RTF-format;

välj "Arkiv" =>"Spara som...", o.s.v....

Enligt uppgift har hon bl.a. "ClarisWorks", troligen ett par år gammal.

Kanske blir det extra krångligt eftersom hon uppgett sig ha nån slags automatikfunktion för "öppna" m.m. installerad!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

öppna rtf:

har hon claris works så tar hon bara arkiv->öppna och klickar att hon vill öppna ett ordbehandlingsdokument och så ska rtf-filen komma upp i fönstret.

dubbelklicka och det kommer upp på skärmen och ta sen spara som för att spara det i ClarisWorks format. det funkar fr.o.m version 1.0 av ClarisWorks.

 

spara rtf:

öppna dokumentet och ta 'spara som' och välj spara som RTF på listan som ploppar upp. sen är det bara att välja ställe att spara på och trycka OK.

 

logiskt, min vän. fast det låter lite svårt, men det kommer när du sitter där. var inte rädd för att göra fel, för då vågar min inte göra nånting snart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Min Mac-bekanta, som jag bara har mail-kontakt med, har försökt sända mig en RTF-fil som attachment, men oteknisk som hon är tycks hon ha misslyckats.

 

Filen uppvisade inte alls den ändelsen vid mottagandet, istället hade den HTML-ändelse men gick inte att öppna som sådan.

Dock lyckades jag få fram den läsbar i mitt Word, som "återskapa..." men texten var kodad efter detta exempel:

"fsrssrja mig pO ett icke fsrnedrande sStt"

Som attachment stod också upptaget en mystisk mindre likartad fil med ändelsen BIN.

Är BIN nåt som Mac'ar lämnar ifrån sig, eller vad?

Är "kodningen" något Mac-typiskt, eller är det ClarisWorks som gör så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

kodningen är att rtf formatet INTE stöder åäö. (tror jag)

efter du sparat om filen i wordformat gör så häR.

1. kopiera tecknet för å

2. ta sök&ersätt eller vad det heter, kopiera in tecknet för å i sök

3. skriv å i ersätt

och så tar du ersätt alla. då kommer alla å fram. sen är det bara att göra samma sak med ä och ö.

 

.bin är ett av de bästa packningsformaten på Mac. den borde inte ha kommit med... ett annat jävligt bra packningsformat är .sit ... jag packa ner hela versionen av Virtual PC (ca 400 megs) till en fil på 40 meg!!! fast då var det ju två stora så gottsom tomma hårddiskar till PCn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

jo det är RTF formatet som inte stöder svenska tecken.

när jag spara som RTF förut och sen öppnade det igen var alla ÅÄÖ borta. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt exempel från den 4 december försvann vid överföringen till det här e-forumet tyvärr de märkliga tecken som å, ä, och ö kodats med.

 

Ett "å" hade kodats med ett tecken som ser ut som ett kombinerat stort "C" och "E", "ä" gestaltades av ett stort "S" med en liten vinkel över "^", samt "ö" som ett litet "s" med liten vinkel över.

 

Om jag själv sparar exempelraden "försörja mig på ett icke förnedrande sätt" som RTF-fil och kontrollerar hur raden kodats lyder den "f\'f6rs\'f6rja mig p\'e5 ett icke f\'f6rnedrande s\'e4tt". Vid öppnade som en RTF-fil återställes å, ä och ö igen.

Således verkar den variant jag fick från min MAC-bekanta inte alls vara RTF.

 

Den lilla BIN-fil jag också fick från henne verkar inte säkert ha med Mac att göra - i mail jag senare fått från en PC-tjej stod också BIN-filer med som attachment, fastän inga egentliga sådana fanns. Den enda specialen var att hon satt in en liten bild INUTI själva mailet, som fanns att se... men som det tydligen inte gick att spara ner i något av de av mig kända grafikformaten - bilden hade ev "blivit" en BIN-fil.

 

Vet nån mer om dessa företeelser som berätta gärna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

blir bilder i HTML mails .bin filer????????? öööö... tjosan... där kom det nåt nytt...

 

det kan va att när jag kollade det där med RTF formatet använde jag ClarisWorks 1.0 som är en skapligt gammal version (men fullt duglig) och då kanske inte RTF formatet stödde ÅÄÖ.

min enda förklaring...

 

men nu kom vi iväg lite ifrån vad det handlade om från början... har ni fått era texter som ni vill ha dom nudå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

va???? ojsan... hur blir man av med såna "prewiews" och iconer?

ja iconerna vet jag ju, det är väl bara att ta visa info, klicka och ta radera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som typ Icon-killer eller nåt sånt, men att spara filerna i photoshop utan dem går också bra, eller GraphicConverter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allesammans... det är roligt med så mycket gensvar!

 

Största problemet hos min Mac-bekanta är nog... hon själv, hon är väl typen som varken vill eller törs prova något nytt.

Så möjligheten att hon skulle byta e-postprogram eller ens ändra inställningar i sitt befintliga är nog tyvärr utesluten.

 

En JPG-fil som jag sände henne som attachment öppnades visst, som Martin förutspådde, helt problemfritt!

En RTF-fil från mig TILL henne blev också succé.

Liksom en HTML.

 

Men en WAW-fil (egeninspelad) betecknades som "invalid..." av hennes uppspelnings-"apparat", även efter två leveranser av samma fil.

Finns det olika "dialekter" på WAW-filer???

Gillar Mac'ar någon annan sorts ljudfiler som min PC kanske kan greja till?

 

Johns funderingar om att äldre RTF-versioner inte stödde å, ä och ö låter intressanta; under en period använde jag ett shareware som heter WordExpress, en suverän ordbehandlare med tanke på sin minimala storlek, ca 1,2Mb och som ändå fixade att hantera inplacering av bilder m.m.. Detta amerikanska WordExpress verkade vara fött i april 1995 av EXE-filens datering att döma, och det klarade iallafall, bland mycket annat, å, ä och ö till och från RTF.

 

Och så ett litet fel i mitt förra inlägg - den "lilla vinkeln" över tecknen som jag skrev om är inte som "^", den har spetsen vänd neråt istället.

 

BIN-filen som stod med som attachment till mailet från PC-tjejen när jag öppnade det med Yahoo-mail-tjänsten, visade sig vid närmare kontroll VARA den infällda bilden!

Det var bara att ändra ändelsen till GIF och öppna/spara den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

det enda ljuduppspelning och konverteringsprogram man behöver till mac är SoundApp. svensk version är för tillfället 2.5.1 och finns att ladda ner på http://home.swipnet.se/~w-32127/soundapp/

SoundApp klarar att spela ca 100 format och kan konvertera till ca 10. stödr MacOS 8.5 och är helt gratis.

den bör klara wav!

 

när jag pratar om gammalt så menar jag 1992, -91 eller nåt sånt när första ClarisWorks kom ut. eller kanske det är gamla CW som inte klarar åäö i gamla versioner på RTF formatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från det ena till det andra...

Jag gillar att skriva lite "förskönade" mail, med tjusig formatering och så, som t.ex. med "handstils"-typsnitt. Skriver jag till PC-ägare brukar det funka med "Lucida Handwriting", det brukar visst de flesta nyare PC ha installerat.

Men finns det något "handstils"-typsnitt som Mac'ar brukar ha installerat, något vars namn är samma i PC- och Mac-världen?

Eller finns det något Mac-typsnitt som går att installera i min PC, eller hur gör man för att åstadkomma "förskönade" mail till en Mac???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det Mac-tjejer och -pojkar, stämmer det inte som Martin tydligen menade tidigare... att Mac'ar brukar kunna spela upp WAW-filer?

 

Jag ställde en fråga om saken på Passagens Datadoktorn ( http://www.passagen.se/cafe/konferenser/doktorn/messages/28998.html ) och fick bl.a. följande två svar:

 

"Konferens: Datadoktorn - Svar: Inte waw till WAW?

Som svar på: Inte waw till WAW? postat av Chakotay den 17 december 1998, klockan 10:04:

 

Wav (inte Waw) filer fungerar inte på MAC eftersom Wav är Pyttemjuk (microsoft) egna ocker format. Konvertera filen till AIFF (Mac format) och skicka igen.

 

/N

 

Skrivet av Nanne den 17 december 1998, klockan 13:04 från 195.84.232.131

 

--------------

 

Konferens: Datadoktorn - Svar: Inte waw till WAW?

Som svar på: Inte waw till WAW? postat av Chakotay den 17 december 1998, klockan 10:04:

 

Så som jag vet är Wav windows egna format.

Macens heter System7 eller 8....tror jag...

 

För att kunna köra Wav filer på Macen måste tjejen

ha något program som kan omvandla Eller spela upp Wav format.

 

Sound edit tror jag att ett shareware prog som klarar av detta

heter, kan säkert laddas ner på www.shareware.com

 

Skrivet av Jobe den 17 december 1998, klockan 10:11 från 130.244.75.10

 

************************

 

Ska jag dra slutsatsen att min PC inte kan prestera ljudfiler som Mac (utan vidare) kan spela upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

Mac kan spela upp alla format som finns, om det finns nåt program för det. ett väldans bra program för alla vanliga format är SoundApp. den kan spela ca 40 olika format och konvertera till ca 10. Svensk version är 2.5.1 och finna att ladda ner på http://home3.swipnet.se/~w-32127/soundapp/

SoundApp kan spela de vanligaste AIFF, MP3, wav, och en massa annat - kolla själv!

 

hur det är på PCsidan med allt i ett ljud uppspelnings program vet jag dock inte. SoundApp finns iaf inte till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte på en Mac, såsom funkar i min PC, helt enkelt grabba tag i t.ex. en WAV-fil och "dra-o-släppa" till Netscapes fönster där den automatiskt uppspelas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...