Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Limma glas/metall?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har tidigare haft bifogat uppenbar på forumet. Men nu när allt var klart och upphängt så lossnar glaset från sina ramar. Har du provat att löda - men det håller någon vecka sedan lossnar det i skarvarna. Så då slog det mig att kanske att man skulle kunna använda någon form av lim som håller ihop rubbet? Förslag? Eller är jag helt fel ute?

post-54989-0-25308300-1454174971_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det hela ser bra ut och rengör från alla fett-fläckar - liksom i dina fingeravtryck.

Viktigt!

 

Du skall använda Loctite två st. olika typer ok. återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Har du rengjort med tex. Alkohol så dina feta fingeravtryck är borta? (hehe) :)

Allvarligt - fingeravtryck är det mest ledsamma när det kommer till limning.

 

Först Loctite nr 7239 eller 7458 eller 7440

Detta är en Primer som skall säkerställa att limfogen blir så stark som möjligt.

Den appliceras först och låt den torka ut.

Men det är egentligen överkurs och endast om du verkligen vill!

 

Nästa steg är själva limmet och då skall du använda:

Loctite nr. 454 som är lite mer mjuk och geléaktig och stark som tusan, men du vill säkert ha en hårdare limfog?

Nr.  322 (standard), 350(Horisontal), 352 (vertikal) eller om spalten är större än 1 mm 3421 eller 3440

Oj, dessa är verkligen gruvsamma när det kommer till hållfasthet!

 

Jag skulle faktiskt rekommendera Loctite 350 det är ett helt transparent lim och passar ypperligt för det du skall göra - och tusen andra saker.

Mvh

 

[Edit] återkommer...Ok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Toppen och massor med tack för svar!

Kan man inte BARA använda Loctite 350 - eller måste man använda primer före?

Min bild visar inte riktigt som jag ville - den har lossnat både uppe och nere.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem, du måste inte använda Primer, men var mycket noga med rengöring!

Detta lim aktiveras direkt när ytorna kommer i kontakt med varandra, så se till att du håller press på alla dessa ytor som skall sammanfogas.

 

Full härdning sker efter 24 timmar men redan efter c:a 10 minuter är limfogen så stark att du kan använda prylen.

Och du applicerar bara limmet på ena ytan.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar använda silikon (du vet det som akvarier limmas med) välj genomskinlig på byggmarknad/järnhandel.

Men ska du nå toppresultat, följ Flyfishermans råd.

Han säljer kanske Loctite ?

Och kan produkterna innantill !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Inga problem, du måste inte använda Primer, men var mycket noga med rengöring!

Detta lim aktiveras direkt när ytorna kommer i kontakt med varandra, så se till att du håller press på alla dessa ytor som skall sammanfogas.

Och du applicerar bara limmet på ena ytan.

Mvh :thumbsup:

Vad som just nu inte syns är att amatören (jag) har lött i hörnen... Kan man lätt få bort det? Alltså det har lossnat men lödklumpar är kvar och nu när jag med limmet förhoppningsvis får fason på detta - så vill man ju vara extrapedant och få bort löden. Säljs limmet på typ Bauhaus?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar använda silikon (du vet det som akvarier limmas med) välj genomskinlig på byggmarknad/järnhandel.

Men ska du nå toppresultat, följ Flyfishermans råd.

Han säljer kanske Loctite ?

Och kan produkterna innantill !

Jag säljer absolut inte Loctite!

Däremot inom  produktions Elektronikindustrin där jag arbetar så är det efter många uteslutande tester, Loctite det enda kvarvarande alternativet som uppfyller dom extremt hårda kraven och då tycker jag det är rimligt att delge mig av detta.

Naturligtvis finns det andra produkter för hemma-bruk som klarar av samma saker.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som just nu inte syns är att amatören (jag) har lött i hörnen... Kan man lätt få bort det? Alltså det har lossnat men lödklumpar är kvar och nu när jag med limmet förhoppningsvis får fason på detta - så vill man ju vara extrapedant och få bort löden. Säljs limmet på typ Bauhaus?

Ja då kommer allt i en annan dager.

Du kan ju använda en lödkolv och lödfläta för att få bort överskotts-lodet med. http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning/avlodning/avlodningsflata-2-mm-p40040

Denna lödfläta verkar genom kapillärkrafter och man får försiktigt flytta den successivt när lodet fylls.

Man lägger först lödflätan på lodet, sedan lödspetsen ovanpå och värmer.

Mycket enkelt och inga krusiduller.

 

Sedan eftersom spalten är större än en 1mm du kan använda Loctite nr. 454 som är lite mer mjuk och geléaktig.

Och annars det tipset som du fick av jannejanne. Finns ju i princip på varenda butik och går du till glasmästaren så har ju dom rätt lim att tipsa om eller att sälja också.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...