Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ghosta win7 och återläsa?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. En fråga om Ghost. Om jag har en validerad Win7-inst som jag är nöjd med och vill ha den så och gör en ghost på den för säkerhets skull kan jag då återläsa den utan problem eller måste den valideras på nytt?

 

Återläsningen kan ju bero på att man bara vill fräscha upp installationen utan att behöva installera om från grunden eller att HD:n som installationen ligger på har gått sönder.

 

Jag har hört att valideringen knyts till PC:ns hårdvara på något sätt.

Är det olika om den återläses till en ny HD på samma moderkort,

gammal HD på nytt moderkort eller ny HD på nytt moderkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. En fråga om Ghost. Om jag har en validerad Win7-inst som jag är nöjd med och vill ha den så och gör en ghost på den för säkerhets skull kan jag då återläsa den utan problem eller måste den valideras på nytt?

 

Återläsningen kan ju bero på att man bara vill fräscha upp installationen utan att behöva installera om från grunden eller att HD:n som installationen ligger på har gått sönder.

 

Jag har hört att valideringen knyts till PC:ns hårdvara på något sätt.

Är det olika om den återläses till en ny HD på samma moderkort,

gammal HD på nytt moderkort eller ny HD på nytt moderkort?

Här pratar vi om alla drivrutiner som är inlagt, så man kan säga att den knyts till pc:ns hårdvara.

Däremot om du har flera datorer av samma modell så ska det inte vara några problem med att återläsa utan fel, det som däremot kan bli problem i det fallet är windows licenserna men det är en annan sak.

När det gäller att återläsa på en ny HD ska inte vara något problem (har iallafall aldrig varit för mig.)

 

Här gäller det återigen att du kan få en blåskärm pga fel drivrutiner som finns i en installation från föregående moderkort. 

Behöver inte betyda att det uppstår problem men jag har stött på många gånger att det gör det så det är min erfarenhet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att valideringen knyts till PC:ns hårdvara på något sätt.

Är det olika om den återläses till en ny HD på samma moderkort,

gammal HD på nytt moderkort eller ny HD på nytt moderkort?

En OEM-licens av Windows är knuten till den dator/moderkort där den först installeras och får inte flyttas till en annan dator. Om man gör det blir den ogiltig. OEM-licens av Windows är det t ex i datorer som säljs med Windows redan installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...