Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 Totalt värdelöst.


Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej!

För mig framstod tidigare Windows och Microsoft som något positivt och innovativt, i dag blir jag bara förbannad när jag ser eller hör deras namn. Vi kan ju börja med op-systemen efter XP. Vista o W8 är klart misslyckade, om man ska gå på alla negativa omdömen, både från användare o branschfolk. OneDrive är ett stort skämt. Jag har själv dragit i gång en tråd i forumet o påtalat ett antal fel, samtliga inkomna svar från andra användare är negativa. Nu vet jag inte om man fortfarande tar betalt om man vill ha mer än 15 GB, men gör man det, borde det klassas som bedrägeri. Jag prenumererade på Office 365, då ingick 1TB utrymme, vilket jag inte hade någon som helst glädje av, då jag inte kunde använda det. Jag ifrågasatte varför det skulle ta 11 tim för en säkerhetskopiering med den som finns inbyggd i W7? Supportens svar, du ska inte använda den som finns i W 7. Sen har vi det beryktade W 10. Vilken skit. För det första installerades det , fast jag bockat för att inte installeras. Eftersom det tog mej nästan en vecka att få ordning på datorn, efter att jag återställt till W 7, pallade jag inte att börja om. Sen har det funkat bra efter vissa justeringar, tills den stora uppdateringen i december. Plötslig har datorn bytt namn, jag har bytt namn, vissa mappar har bytt namn. Konsekvensen av det blev att när min backup, som normalt tar ca 1 timme, efter 5 timmar meddelar att den inte kan fortsätta p.g.a. utrymmesbrist. Då har W 10 skapat en helt ny mapp för backupen, så jag får dubbla backuper. Sen hade min skrivare försvunnit, den fanns inte ens med bland installerade program. Jag gick då in i alla mappar jag hittade med HP o avinstallerade på det viset. När jag sen ska installera om, vilket jag gjort tidigare, utan problem, får jag meddelande att CD:n och programmet är utgånget, det fungerar inte med W 10. För att kunna skriva ut är jag tvungen att använda Windows app, och det programmet är totalt värdelöst. Då är frågan: På vilket sätt skulle min dator fungera bättre för att W 10 bytt namn på datorn, mig o mappar? Varför ska jag behöva använda ett program som är värdelöst, när jag har ett program till skrivaren som fungerar alldeles utmärkt? Vad är det som är så bra med W 10? Jag har hittills inte hittat någonting som är bra, utan tvärtom, så har Windows o Microsoft igen släppt ett os som är helt och totalt värdelöst, bara sopor. Och vad finns valfriheten, om man är tvungen att använda deras skitappar? Vad som förvånar mig är att ingen verkar ha någon kritik att komma med, varken här, på andra forum eller i media? Här på Eforum skrivs om uppdatering efter uppdatering, med en lista på alla fel i samband med det, men ingen verkar kritisk? Ni som är duktiga på datorer och kan er engelska kanske tycker att det är helt ok, men för mig som varken är det ena eller andra, tycker det är för jävla dåligt. Om man sen ser till att Windows och Microsoft haft, om inte monopol så i alla fall 80 % av marknaden sen 60-talet, så är det skandal att man inte kan åstadkomma något bättre.

Ronnie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rocky.1

 

Först, Microsoft och Windows har inte 80% av marknaden sedan 60-talet. Microsoft grundades 1975 och jobbade i början med andra system för datorer. Så sent som in på mitten av 1980-talet jobbade de med IBMs operativsystem OS/2. Först runt 1985 lanserade Microsoft Windows för första gången.

 

Visst går det att kritisera Windows 10. Det finns mycket med Windows 10 som inte är bra. Jag tycker själv att Windows 7 är ett mycket bra operativsystem. Det tycker jag också om Windows XP liksom Windows 98SE.

Jag var mycket kritisk till Windows 7 när den lanserades. Skälet var att jag inte kunde "rota" lika mycket i operativsystemet som jag kan med Windows XP. Än mer går det att "rota" i Windows 95, 95USB, Windows 98 och 98SE.

 

Windows 10 är ett operativsystem som inte tillåter användaren att styra över det i samma grad som med Windows 7. Att jag inte kan styra över vilka uppdateringar som jag vill ha installerade, styra själv över vilka drivrutiner som skall installeras med mera stör mig mycket.

Min bärbara dator visar en svart skärm om jag jag tillåter Windows 10 att uppdatera drivrutinen till grafikkortet. Den senaste drivrutinen till grafikkortet i min bärbara stöder inte dubbla grafikkort om det andra är Intels integrerade grafikkort. Då visar datorn en svart skärmbild enbart.

 

För att undvika att så sker har jag tvingats att kringgå detta genom onödiga manövrer. Självklart skulle jag kunna fortsätta köra Windows 8.1 på min bärbara. Nu anser jag att det är ett betydligt sämre val än Windows 10, så jag uppdaterade den till Windows 10.

 

Mina stationära datorer kör Windows 7 och Windows 10. En har jag uppdaterat till Windows 10 från Windows 8.1 av samma skäl som min bärbara.

 

Instämmer till viss del att de flesta skriverier om Windows 10 är enbart positiva. Det råder liten kritik mot de avarter som Windows 10 för med sig. Förhoppningen är ändå att Microsoft lyssnar på användarna och rättar till de avarter som Windows 10 är behäftat med.

 

Jag är ändå överraskad hur smidigt det gått att uppdatera datorer från, såväl Windows 7 och 8 till Windows 10. Jag har hjälpt ett flertal med detta och allt har flutit på bra. Drivrutiner till äldre datorer har gått att finna, om Windows 10 inte självt har lagt in dem.

 

Min särbo hjälpte jag med att uppdatera Windows 10, från build 10286 till november-uppdateringen (1511) och det gick smärtfritt. Inget försvann, inga konstigheter och drivrutinen till skrivaren, inkl. programmet till den, fungerar efter uppdateringen.

Det skulle trots allt vara bra om även avarterna i Windows 10 togs upp mer i media än det görs idag. Där instämmer jag i din kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det att kritisera Windows 10. Det finns mycket med Windows 10 som inte är bra. 

 

Windows 10 är ett operativsystem som inte tillåter användaren att styra över det i samma grad som med Windows 7. Att jag inte kan styra över vilka uppdateringar som jag vill ha installerade, styra själv över vilka drivrutiner som skall installeras med mera stör mig mycket.

 

 

Jag är ändå överraskad hur smidigt det gått att uppdatera datorer från, såväl Windows 7 och 8 till Windows 10. Jag har hjälpt ett flertal med detta och allt har flutit på bra. Drivrutiner till äldre datorer har gått att finna, om Windows 10 inte självt har lagt in dem.

Att man inte får välja hur man ska göra med windows update är väldigt irriterande, jag fattar att dom vill ha lite säkerhet i det hela, men novemberuppdateringen resulterade i att jag fick installera om min dator. MS måste bli bättre på att testa sina uppdateringar om dom ska tvinga användare att installera dom. 

 

Jag är också väldigt överraskad hur lätt och smärtfritt det gick att uppgradera :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också imponerad av hur smidigt det fungerat att uppgradera. Har själv uppgraderat ett antal datorer från W7 och W8.1 till W10 och bara en har jag behövt installera om och det var en gammal dator som egentligen hade behövt installeras om långt innan W10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

För mig framstod tidigare Windows och Microsoft som något positivt och innovativt, i dag blir jag bara förbannad när jag ser eller hör deras namn. Vi kan ju börja med op-systemen efter XP. Vista o W8 är klart misslyckade, om man ska gå på alla negativa omdömen, både från användare o branschfolk. OneDrive är ett stort skämt. Jag har själv dragit i gång en tråd i forumet o påtalat ett antal fel, samtliga inkomna svar från andra användare är negativa. Nu vet jag inte om man fortfarande tar betalt om man vill ha mer än 15 GB, men gör man det, borde det klassas som bedrägeri. Jag prenumererade på Office 365, då ingick 1TB utrymme, vilket jag inte hade någon som helst glädje av, då jag inte kunde använda det. Jag ifrågasatte varför det skulle ta 11 tim för en säkerhetskopiering med den som finns inbyggd i W7? Supportens svar, du ska inte använda den som finns i W 7. Sen har vi det beryktade W 10. Vilken skit. För det första installerades det , fast jag bockat för att inte installeras. Eftersom det tog mej nästan en vecka att få ordning på datorn, efter att jag återställt till W 7, pallade jag inte att börja om. Sen har det funkat bra efter vissa justeringar, tills den stora uppdateringen i december. Plötslig har datorn bytt namn, jag har bytt namn, vissa mappar har bytt namn. Konsekvensen av det blev att när min backup, som normalt tar ca 1 timme, efter 5 timmar meddelar att den inte kan fortsätta p.g.a. utrymmesbrist. Då har W 10 skapat en helt ny mapp för backupen, så jag får dubbla backuper. Sen hade min skrivare försvunnit, den fanns inte ens med bland installerade program. Jag gick då in i alla mappar jag hittade med HP o avinstallerade på det viset. När jag sen ska installera om, vilket jag gjort tidigare, utan problem, får jag meddelande att CD:n och programmet är utgånget, det fungerar inte med W 10. För att kunna skriva ut är jag tvungen att använda Windows app, och det programmet är totalt värdelöst. Då är frågan: På vilket sätt skulle min dator fungera bättre för att W 10 bytt namn på datorn, mig o mappar? Varför ska jag behöva använda ett program som är värdelöst, när jag har ett program till skrivaren som fungerar alldeles utmärkt? Vad är det som är så bra med W 10? Jag har hittills inte hittat någonting som är bra, utan tvärtom, så har Windows o Microsoft igen släppt ett os som är helt och totalt värdelöst, bara sopor. Och vad finns valfriheten, om man är tvungen att använda deras skitappar? Vad som förvånar mig är att ingen verkar ha någon kritik att komma med, varken här, på andra forum eller i media? Här på Eforum skrivs om uppdatering efter uppdatering, med en lista på alla fel i samband med det, men ingen verkar kritisk? Ni som är duktiga på datorer och kan er engelska kanske tycker att det är helt ok, men för mig som varken är det ena eller andra, tycker det är för jävla dåligt. Om man sen ser till att Windows och Microsoft haft, om inte monopol så i alla fall 80 % av marknaden sen 60-talet, så är det skandal att man inte kan åstadkomma något bättre.

Ronnie.

 De positiva skriverier som finns om Windows 10 är oftast artiklar från diverse datorskribenter, ganska ofta på rent Windowspositiva siter.

Jag tycker det finns mycket berättigad kritik av Windows 10 att läsa på väldigt många forum.

 

Personligen har jag uppdaterat från Windows 8.1 till Windows 10 utan problem och föredrar Windows 10 framför Windows 8, jag använder Start10 för att slippa se de sk tilesen i startmenyn. Jag tycker att Windows 10 (och 8) i många fall är ologiskt och inkonsekvent så där jag kan kommer jag behålla Windows 7 så länge det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Jag tycker att Windows 10 (och 8) i många fall är ologiskt och inkonsekvent så där jag kan kommer jag behålla Windows 7 så länge det går.

Var finner du det ologiska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex att det finns både Inställningar och Kontrollpanel och att man blandar appar och program.

 

Dessa argument förstår jag inte alls. Ser inget fel alls i att behålla den gamla kontrollpanelen som man är betydligt mer van vid att använda än det nya "Inställningar". Appar och Program anser jag bara vara 2 ord för samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra med en mjuk övergång från Kontrollpanelen till Inställningar, hade man tagit bort Kontrollpanelen helt och lagt allt i Inställningar på en gång så hade det väl bara blivit ett ytterligare klagomål på att folk inte känner igen sig.

 

Att nästan gömma programmen för att få folk att använda appar var väl vad Microsoft försökte med första versionen av Windows 8 och det blev ju folkstorm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen som vi känner den är troligen på väg bort som ett led i att Microsoft vill minsta storleken på Windows 10 och hålla den "renare" så i framtiden kan man nog räkna med att allt kommer att skötas via inställningar.

 

Microsoft har inte gett någon tidplan för detta eller ens bekräftat att det blir så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att Microsoft kan ta bort "Inställningar" och behålla "Kontrollpanelen".

"Kontrollpanelen" är betydligt med lättorienterad än "Inställningar".

Att ersätta "Kontrollpanelen" med "Inställningar" i den utformning den är idag är ett "nerköp", tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att Microsoft kan ta bort "Inställningar" och behålla "Kontrollpanelen".

"Kontrollpanelen" är betydligt med lättorienterad än "Inställningar".

Att ersätta "Kontrollpanelen" med "Inställningar" i den utformning den är idag är ett "nerköp", tycker jag.

Kan faktiskt hålla med dig om detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...