Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Crucial SSD


Danne W

Rekommendera Poster

Hej på er Eforumare,

Jag försöker installer en Crucial BX100 SSD på min Lenovo flex 2 14. Har brottats med detta ett bra tag. Disken är formaterad och syns om jag kopplar upp den externt men den installerar sig inte mha en usb med windows. Den syns inte heller i bios, jag har testat med alla varianter i bios men tji. Jag har speglat disken men tji igen. Den går faktiskt inte att installera på nån av mina 4 lenovoburkar. Lenovosupporten slår ifrån sig -vi har ingen hårdvarusupport. Crucial-supporten hävdar att dom har världen bästa diskar och aldrig hört talas om detta... Hittade denna tråd: 

 https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-IdeaPad-100-305-500-Edge/quot-no-drive-found-quot-installing-w-8-1-on-SSD-on-Flex-2-15/td-p/2012721

Givetvis skulle jag hört med eforums kompetens först med jag börjar väl bli senil...

Tack på förhand från Danne 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag blir lite brydd om du ursäktar, men exakt vad gör du, jag fösrtår inte riktigt?

Du har en laptop och en nyköpt SSD, du försöker att koppla in denna externt och sedan är det stopp?

 

Den skall monteras internt och sedan i Bios Setup skall du ange att det är ny hårdvara i burken. Du Väljer alternativet "Load Bios default" eller liknande, kontrollera sedan Boot Prioritet > Save and Exit

 

Till denna SSD bör det ha kommit med en CD/DVD skiva (och har du inte en läsare kopiera ut, så kör från USB-sticka) som låter dig att klona din gamla hårddisk inkl. start-sektorer och annat för att göra den botbar och överföra allt från denna.

I samband med detta så skall den nya SSD ha fått minst två nya partitioner; varav den ena skall vara dold och storleken c:a 100-300MB!

Om du tittar i Diskhanteraren hur ser det ut där bland diskarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej,

En smula dassigt förklarat av mig  :unsure: Givetvis har jag monterat den i burken, eller som sagt har jag prövat i alla mina burkar. Jag klonade den, efter att försökt installera den med usbsticka ett antal gånger, med verktyget som följde med.

Hej,

 

Jag blir lite brydd om du ursäktar, men exakt vad gör du, jag fösrtår inte riktigt?

Du har en laptop och en nyköpt SSD, du försöker att koppla in denna externt och sedan är det stopp?

 

Den skall monteras internt och sedan i Bios Setup skall du ange att det är ny hårdvara i burken. Du Väljer alternativet "Load Bios default" eller liknande, kontrollera sedan Boot Prioritet > Save and Exit

 

Till denna SSD bör det ha kommit med en CD/DVD skiva (och har du inte en läsare kopiera ut, så kör från USB-sticka) som låter dig att klona din gamla hårddisk inkl. start-sektorer och annat för att göra den botbar och överföra allt från denna.

I samband med detta så skall den nya SSD ha fått minst två nya partitioner; varav den ena skall vara dold och storleken c:a 100-300MB!

Om du tittar i Diskhanteraren hur ser det ut där bland diskarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...