Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LIVSLÄNGD HÅRDDISK


lale

Rekommendera Poster

FÖR 6ÅR SEDAN DOG BILDSKÄRMEN PÅ MIN GAMLA DELL Laptop

Därefter blev det förrådet tills för några veckor sen då jag började städa upp där och

beslöt mig då för att slänga laptopen men plockade ut hårddisken först

 

Jag besökte Kjell@Co och tänkte införskaffa en dockningsenhet men bad personalen

kolla om hårddisken gick att accessa.Det gick det inte så affären blev inte av.

 

Följdfråga: Är detta vanligare än vad man tror eller kan man återuppliva hårddisken på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att disken skulle gå sönder bara för att den förvarats sex år i ett förråd låter ju märkligt.

Ja, om det nu inte är ett kallt & fuktigt förråd, att något rent av oxiderat sönder då..

 

Frågan är väl hur kunnig/villig personalen var att försöka, om det inte gick helt smärtfritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Jag vet att det gick en tråd på SWECLOCKERS för några år sedan som ställde frågan hur man bäst kunde hålla kvar livet (funktionaliteten) i sina gamla hdd som man plockat ur sin gamla dator och jag tror att slutresultatet blev att det bästa var att starta igång dom var sjätte månad och låta dom gå någon timma för att de inte skulle "torka" ihop. Det är väl kanske "oljefyllda lager" eller något liknande i disken och torkar dessa lager ihop så är det ju slut med den disken.

Annars uppger ju tillverkarna både 100.000, 250.000 och tom 1 miljon driftstimmar på sina diskar så snurra på borde de göra ett antal år. Själv har jag diskar från mitten av 90-talet som fortfarande funkar. Dock inga små 2,5" utan enbart 3,5".

 

Har dock den erfarenheten att äldre diskar (mindre GB) fungerar bra mycket längre än vad nya diskar (många TB) gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...