Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mönstrad linje i Word?


Coppas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är ny här så jag hoppas inlägget inte hamnat på fel plats.

 

Saken är den att jag i jobbet ibland måste använda figurer i Word 2010, t.ex. för att visa ändringar på en karta. Jag får i de fallen då rita in (markera) en avstängd gata med en linje och sedan visa alternativ väg med en linje i annan kulör. Brukar då mest rita linjer på fri hand eller med hjälp av figuren ”kurva” och sedan korrigera dem. Lite omständligt, men behöver inte göras så ofta. Har därför inga problem på så vis, men en funktion jag saknar är att kunna färgsätta linjer med mönsterfunktion, bl.a. då raster i snedställt gult/rött eller gult/svart, dvs. att kunna få till tvåfärgade linjer.

 

En kollega hävdade att funktionen skulle funnits i 97-2003, men jag hittar inget sådant när jag öppnar upp gamla dokument. Möjligheten verkar inte heller finnas i Word 2010 eller också gör jag något fel. Är det någon som vet om det är jag som dabbar mig alternativt ifall det annars finns möjlighet till att få till tvåfärgade linjer i Word 2016 om man uppdaterar till det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som jag kan hitta och känner till är ju att formatera linjen från heldragen till olika andra linjer med punkter osv och därpå färglägga, men någon rasterfunktion/annan mönsterfunktion hittar inte jag

Fast det finns även en viss typ av mönsterfyllning, men det du kolla på själv under Formatera figur och högst upp fyllning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter besvärligt att använda Word för detta men det är ju inte min sak...

Måste det även sparas i Wordformat?

Jag tänker närmast på en PDF-editor som kan ha fler möjligheter till pilar osv.

 

Jag har själv gjort "manualer i Word, skrivit text, infogat bilder mm. men sedan har jag sparat/skrivit ut som PDF och i en PDF-editor har jag lagt till pilar osv.

 

Tillägg:

Nej, en sådan linje lyckas jag inte hitta i två kompetenta PDF-editorer heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...