Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig hastighet


cybertears

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har fiber idag 100/100 lina.

 

I bandbredd med kabel får jag ut 57.95 Mbit/s 

Däremot på det trådlösa får jag inte ut mer än 16.78 Mbit/s

 

Detta har jag:

 

1.) en router från Telia (TG799vn v2)

2.) En unifi long range AP.

 

Det trådlösa är avstängt i routern, trådlös uppkoppling sker via AP:n

 

Även när jag kör med kabel så laggar diablo, youtube laggar och sidor laddas segt.

 

Så är det för alla enheter som är uppkopplade. 

 

Telia ser inga problem någonstans. Vi kan tyvärr inte utesluta deras skit eftersom att vi har IP-Telefoni.

 

Får vi verkligen leva med det att det alltid ska vara såhär?

 

Enligt Telia så kan dom aldrig garantera att trådlöst nätverk ska fungera.

 

Självklart fattar jag också att man ALDRIG kan begära samma hastighet trådlöst som med kabel men även där går det ju som sagt segt.

 

När jag mäster använder jag mig av TPTEST verktyget.

 

 

Har ni några tips?

 

Tack på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken trådlös standard stödjer din accesspunkt? Har den en gigabit ethernetanslutning? Går det att ställa in ap;n på n-standard?

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelkolla med Bredbandskollen eftersom Tptest inte har underhållits på flera år och den tid du får ut där säger lite också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta får jag när jag mäter trådlöst: post-124092-0-79907600-1447283585_thumb.png

 

det ser ju bra ut där, men ändå laddas sidorna väldigt seegt på alla datorer, även när jag testar via bredbandskollen.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilken trådlös standard stödjer din accesspunkt? Har den en gigabit ethernetanslutning? Går det att ställa in ap;n på n-standard?

/ Jari

Trådlös standard: 802.11 a/b/g/n

 

Dubbelkolla med Bredbandskollen eftersom Tptest inte har underhållits på flera år och den tid du får ut där säger lite också.

Det blev ju en viss skillnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

95Mbit/s från en 100Mbit/s lina via router är bra och du kan inte förvänta dig mer.

34Mbit/s trådlöst är mycket beroende på avstånd till router och hur "det ser ut på vägen" samt på trådlöst standard och därför svårare att säga om det är bra eller inte men 34 är inte dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta får jag när jag mäter trådlöst: attachicon.gifBBK_Resultat_2015.11.12_00.05.12.png

 

det ser ju bra ut där, men ändå laddas sidorna väldigt seegt på alla datorer, även när jag testar via bredbandskollen.se

vad får du om du stoppar in en kabel i routern resp. APn direkt? Du ger en siffra på 68/16 Mbit/s i första inlägget, var har du anslutit denna?

 

Hur påverkas farten på trådlösa om du lyfter datorn närmre APn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

95Mbit/s från en 100Mbit/s lina via router är bra och du kan inte förvänta dig mer.

34Mbit/s trådlöst är mycket beroende på avstånd till router och hur "det ser ut på vägen" samt på trådlöst standard och därför svårare att säga om det är bra eller inte men 34 är inte dåligt.

Det är därför det är så konstigt för sidor ska inte laddas segt, youtube ska inte lagga när man lyssnar på musik. 

 

vad får du om du stoppar in en kabel i routern resp. APn direkt? Du ger en siffra på 68/16 Mbit/s i första inlägget, var har du anslutit denna?

 

Hur påverkas farten på trådlösa om du lyfter datorn närmre APn?

Det var då jag använde mig av tptest verktyget. 

AP:n har en nätverkskabel som går från själva uttaget på AP:n till routern. 

Såhär får jag om jag idag mäter med kabel via bredbandsbolaget.se

post-124092-0-37574000-1447334682_thumb.png

 

Så där visar ju testerna inte dåligt på något sätt, allt ser ju bra ut. 

Jag får ungefär samma mätvärden om jag kopplar in mig direkt i fiberuttaget med laptopen. 

 

Jag kan verkligen inte förstå varför allt går så himla segt.

 

det blir ingen skillnad om jag sitter i mitt rum eller direkt bredvid AP:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det segt att surfa även när du ansluter en dator direkt till uttaget på fiberkonvertern eller nätverkskontakten i väggen (vilket som nu gäller i ditt fall)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det segt att surfa även när du ansluter en dator direkt till uttaget på fiberkonvertern eller nätverkskontakten i väggen (vilket som nu gäller i ditt fall)?

Jag upplever inte det så, kan ju vara routern som dummar sig också, jag vet inte. Det verkar fungera felfritt då iallafall. Dock så kan jag inte testa detta under en längre stund. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För om det är skillnad före och efter routern verkar den eller någon nätverkskabel vara det man ska misstänka i första hand.

Är routern omstartad?

Eller kanske till och med pröva med en reset av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För om det är skillnad före och efter routern verkar den eller någon nätverkskabel vara det man ska misstänka i första hand.

Är routern omstartad?

Eller kanske till och med pröva med en reset av den?

Den är till och med utbytt, kollade kablarna med en nätverkstestare, den visar inga fel där iallafall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla andra datorer, mobiler osv utan internetanslutning när du har en dator ansluten till routern för kontroll av Bredbandskollen?

Om en dator använder internet mycket, t ex med med olämpligt uppsatt torrentnerladdning, så kan det förstöra anslutningen för alla andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför det är så konstigt för sidor ska inte laddas segt, youtube ska inte lagga när man lyssnar på musik.

Som Cecilia redan skrivit, hur många andra använder din router samtidigt !?

 

Det kan ju också helt enkelt vara så att din router inte klarar moderna hemsidor som tex (Aftonbladet) kan bestå av flera 100 olika delar som ska laddas hem. Routern klarar inte kanske mer än 60 parallella nedladdningar. Men routern är Telias och knepig att byta.

 

Det är väl inte så att din dator är full med cookies och annat som behöver bandbredd? Testa och kör Malwarebytes Antimalware (tar det värsta) och sedan SuperAntispyware för att se om datorn blir snabbare efter lite rensning.

https://www.malwarebytes.org/mwb-download/sem/

http://www.superantispyware.com/

 

Är din dator full med damm? Då överhettar datorn och för att undvika höga temperaturer och processorskada så sänks hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att din dator är full med cookies och annat som behöver bandbredd?

 

Cookies behöver ingen bandbredd, de är försumbara i storlek jämfört med en webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har ju två olika routrar.

 

TG 799v2

 

och

TG 799vac

 

 

Och enligt Telia så är deras TG 799vac för fiber, och ges inte ut till adsl-kunder, är säkert anpassad mjukvara för fiber i.

 

Ring och säg att du har problem, och be att få den anpassade för fiber istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har ju två olika routrar.

 

TG 799v2

 

och

TG 799vac

 

 

Och enligt Telia så är deras TG 799vac för fiber, och ges inte ut till adsl-kunder, är säkert anpassad mjukvara för fiber i.

 

Ring och säg att du har problem, och be att få den anpassade för fiber istället.

haha den nya routern har inga lysande lampor så det måste jag ringa om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och enligt Telia så är deras TG 799vac för fiber, och ges inte ut till adsl-kunder, är säkert anpassad mjukvara för fiber i.

Chattar med dom och frågar om deras routrar.

 

Får till svar: TG799vac är en ny modell som endast levereras med nya fiber-abonnemang.

 

Vi ser inget fel på din anslutning och därför ser vi inte heller någon mening med att byta ut den.

 

Jag: okej, men varför lyser bara power knappen på routern? jag vill ju kunna se när något går fel.

 

han: det fungerar inte så på Technicolors routrar. Det är helt rätt att endast 1 lampa lyser och att den är grön.

Trycker du på i-knappen så kommer det tändas fler lampor under en kort stund.

 

varför ändra på något som fungerar?  :o  :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han: det fungerar inte så på Technicolors routrar. Det är helt rätt att endast 1 lampa lyser och att den är grön.

 

Trycker du på i-knappen så kommer det tändas fler lampor under en kort stund.

Ja, så är det, och har alltid varit på min TG799vn v2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

han: det fungerar inte så på Technicolors routrar. Det är helt rätt att endast 1 lampa lyser och att den är grön.

Trycker du på i-knappen så kommer det tändas fler lampor under en kort stund.

 

varför ändra på något som fungerar?  :o  :thumbsdown:

Bara bra om inga jekla lampor blinkar och har sig imho..  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chattar med dom och frågar om deras routrar.

 

Får till svar: TG799vac är en ny modell som endast levereras med nya fiber-abonnemang.

 

Vi ser inget fel på din anslutning och därför ser vi inte heller någon mening med att byta ut den.

 

Jag: okej, men varför lyser bara power knappen på routern? jag vill ju kunna se när något går fel.

 

han: det fungerar inte så på Technicolors routrar. Det är helt rätt att endast 1 lampa lyser och att den är grön.

Trycker du på i-knappen så kommer det tändas fler lampor under en kort stund.

 

varför ändra på något som fungerar?  :o  :thumbsdown:

Att inte alla lampor/dioder lyser samtidigt, är ett "miljötänk" från Telia.

Delayen kunde dock vara någon/några sek extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...