Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

One-drive vs Dropbox


hup151_t

Rekommendera Poster

Har bägge programmen installerade på mina 2 maskiner med W10. Dropbox har jag själv installerat och One-drive kom med W10. Bägge lär vara molnbaserade. Vad betyder det? De tar ju utrymme på hd. One-drive har jag flyttat från den lilla ssd-disken till en annan intern hd. Om jag förstått rätt ska de fylla samma funktion och då tycks det onödigt med bägge. Vad finns för erfarenheter och vilken bör jag spara? Betr Dropbox varnade ena datorn att C höll på att bli full och då fick jag se att 60 gb  hamnat där utan min vetskap. Nu vet jag att en förening jag är med i har en Dropbox med exakt samma innehåll men jag har inte laddat ner det. Jag raderade allt detta men det har kommit tillbaka 1.3 gb. Och man kan fråga varför det inte kommit in på bägge datorerna. Själv tycker jag att One-drive är lite behändigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Fick precis ett mail från Dropbox som frågar om jag verkligen vill radera allt - genom att inte svara bekräftas raderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molnbaserade betyder att informationen finns på någon annans server.

 

OneDrive känner jag inte till så mycket, särskilt inte hur den fungerar i Windows 10, men det går bra att bara synkronisera bara vissa mappar när man använder Dropbox så att man inte har en kopia av allt på hårddisken. Men tänk på att allt viktigt ska man ha på minst två ställen, likaväl som det kan hända något med en extern hårddisk eller DVD-skiva så kan saker hända med ens konto för OneDrive resp. Dropbox och filerna bli raderade eller oåtkomliga på något annat sätt.

 

Vilken tjänst man föredrar, OneDrive, Dropbox, Mega, Box.com, Google drive osv, är i mycket en smaksak. Man ska tänka på hur mycket utrymme man får (OneDrive minskar gratisutrymmet nästa år) och att man förstår sig på tjänsten.

 

Undersök noga att det inte är ett spammejl du har fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns så många idag av dessa molnbaserade förvaringar, så det är som sagt en smaksak vilket man föredrar, t.ex är det okej om denna server finns utomlands eller måste den finnas i Sverige?

 

Men kom ihåg, det finns en nackdel, även om det kanske är sällsynt, men det händer, och då handlar det om när denna server inte är nåbar, då kommer man inte åt sina filer, så det är som Cecilia säger, som man alltid ska ha koll på, sina filer ska man ha på flera olika externa backuper, både hemma och någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska kanske komma ihåg att det är viss skillnad på att "ha" ex. DropBox, dvs. ett konto, och att ha motsvarande installerat i sin/sina dator/er.

 

Jag har konto hos både DropBox och Google.

Via ex. en webbläsare på valfri dator kan jag ladda upp filer dit, alltså till molnet.

Jag kan också via en webbläsare på valfri dator hämta filer därifrån.

 

Utöver detta har jag i min hemmadator applikationen DropBox installerat.

Det blir då en speciell mapp i datorn med samma filstruktur som i molnet.

Mappen ser likadan ut som i molnet och vise versa.

Jag kan fortfarande välja att hantera filerna via en webbläsare.

Laddar jag upp en fil, via webben, så hämtas den automatiskt ner till mappen i datorn.

Tar jag bort en fil via webben så raderas den från datorn.

Smidigare är då att kopiera en fil till mappen i datorn så laddas den upp automatiskt till molnet.

 

På min jobbardator har jag också DropBox installerat. Där ser allt lika ut som i molnet och som i min hemmadator.

Nyss kopierade jag en fil till DropBox-mappen här hemma och när jag kommer på jobbet i morgon kan jag använda den.

Ja, man kan använda/öppna filerna där de ligger i DropBox-mappen för att redigera.

Jag har några sådana "levande" dokument hos DropBox.

 

Samma sak med Google fast där har jag applikationen installerad på jobbardatorn men inte hemma.

 

Tilläggas kanske:

När själva synkningen väl genomförts så behöver man inte vara ansluten till internet.

Skulle det vara fel på internetuppkopplingen på jobbet i morgon så kan jag ända komma åt min överförda fil, bara den hunnit laddas ner till jobbardatorn i kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns så många idag av dessa molnbaserade förvaringar, så det är som sagt en smaksak vilket man föredrar, t.ex är det okej om denna server finns utomlands eller måste den finnas i Sverige?

 

Men kom ihåg, det finns en nackdel, även om det kanske är sällsynt, men det händer, och då handlar det om när denna server inte är nåbar, då kommer man inte åt sina filer, så det är som Cecilia säger, som man alltid ska ha koll på, sina filer ska man ha på flera olika externa backuper, både hemma och någon annanstans.

Med dropbox kommer du åt dina filer även om servern inte går att nå. Du kan jobba mot de lokala filerna som sedan synkas mot servern när den är åtkomlig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med dropbox kommer du åt dina filer även om servern inte går att nå. Du kan jobba mot de lokala filerna som sedan synkas mot servern när den är åtkomlig igen.

Ja, precis. Vi skrev visst samtidigt ;)

 

Samma gäller även Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla. Jag försöker hålla samma innehåll på bägge datorerna. Tidigare fick jag kopiera från dator A via en lös hd till dator B. Alltså 3 olika fysiska ställen. Nu har jag exempelvis mapp Y dels på dator A:s hd och dess One-drive och dels på Dator B:s hd och dess One-drive. Är det tidigare fallet en säkrare förvaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla. Jag försöker hålla samma innehåll på bägge datorerna. Tidigare fick jag kopiera från dator A via en lös hd till dator B. Alltså 3 olika fysiska ställen. Nu har jag exempelvis mapp Y dels på dator A:s hd och dess One-drive och dels på Dator B:s hd och dess One-drive. Är det tidigare fallet en säkrare förvaring?

Drop är säkrare än att hålla på att kopiera själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag är ganska säker på att det inte är spam - de säger vilka mappar/filer jag raderat och att jag har 30 dagars "ångerrrätt" - så länge spar de i sin papperskorg och avslutar mailet med "Trevligt Dropboxande!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//.. Nu vet jag att en förening jag är med i har en Dropbox med exakt samma innehåll men jag har inte laddat ner det. Jag raderade allt detta men det har kommit tillbaka 1.3 gb. Och man kan fråga varför det inte kommit in på bägge datorerna.

 

Nerkortat citat.

Låter märkligt men om man delar upp det lite ska jag gissa lite:

 

Nu vet jag att en förening jag är med i har en Dropbox med exakt samma innehåll men jag har inte laddat ner det.

Om Du och föreningen delar på samma konto så kommer ju det som föreningen lägger på "sin" DropBox automatiskt att laddas ner på din dator. Det är ju en del av vitsen.

 

Jag raderade allt detta men det har kommit tillbaka 1.3 gb

Någon annan med kontot försöker kanske "fylla på" med filer?

Raderar du filer hos dig så kommer filerna att raderas hos föreningen.

 

Och man kan fråga varför det inte kommit in på bägge datorerna.

Filer synkroniseras ju bara när datorn är igång och har internetuppkoppling.

Har det varit exakt samma förhållanden för båda datorerna?

 

 

Och:

PS Fick precis ett mail från Dropbox som frågar om jag verkligen vill radera allt - genom att inte svara bekräftas raderingen.

Min gissning är att DropBox uppmärksammat att du raderat många och/eller stora filer vid ett och samma tillfälle och kanske tolkar det som något som skett av misstag.

Men att DropBox sparar filerna i sin papperskorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla. Jag försöker hålla samma innehåll på bägge datorerna. Tidigare fick jag kopiera från dator A via en lös hd till dator B. Alltså 3 olika fysiska ställen. Nu har jag exempelvis mapp Y dels på dator A:s hd och dess One-drive och dels på Dator B:s hd och dess One-drive. Är det tidigare fallet en säkrare förvaring?

Det är väl bra att du har filerna på tre ställen, på två hårddiskar och i OneDrive. En mycket säker lösning som håller filerna skyddade även vid en brand eller ett inbrott, vilket din tidigare lösning inte gjorde.

 

Om man inte vill ha synkronisering i Dropbox med alla mappar utan hantera en del manuellt i webbläsaren och kanske inte ha en kopia av dem i båda datorerna, ställer man in det här:

Klicka på Dropbox-ikonen (normalt i meddelandefältet med klockan).

Klicka på Verktyg (kugghjulet) och sen Preferenser.

Välj fliken Konto.

Välj Selektiv synkning.

 

Inställningar för Selektiv synkronisering i Windows 10 beskrivs på sidan http://www.tenforums.com/tutorials/2905-onedrive-selective-sync-choose-folders-windows-10-a.html

 

Nej jag är ganska säker på att det inte är spam - de säger vilka mappar/filer jag raderat och att jag har 30 dagars "ångerrrätt" - så länge spar de i sin papperskorg och avslutar mailet med "Trevligt Dropboxande!"

Då håller jag med dig, då är det inte spam. Jag missförstod vad det stod i mejlet förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia - jag har följt din raka instruktion betr Dropbox (och lyckats!) - och dessutom flyttat dem bort från C.   "tummar upp"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...