Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra eller dåliga komponenter?


Ojayer

Rekommendera Poster

Hej,

Kan du länka till kundvagnen med klickbara länkar, så det går att se artikelnumret för tex. minnena så det går att kontrollera att dessa stöds av moderkortet och CPU med minnesspänningar bl.a. (1,5V) och hur höga dessa är, så dom passar under CPU-kylaren om du funderar på att skaffa en värre kylare än den medföljande kylaren från Intel...

 

Du behöver en bra CPU-kylare, för Devil's Canyon (4790K) genererar en hel del värme där den belastas vid högsta effekt och klockhastighet (även om den är så kraftfull att det sällan sker) och då räcker inte Intel original processorkylaren riktigt till, den kommer att låta en hel del...

 

I övrigt ser det ut att bli ett bra bygge. Processorn Core i7 4790K Haswell är väldigt kraftfull, men du har inte funderat på senaste generationen Skylake processorer och då är det Intel Z170 chipset istället för Z97?

 

Fast då blir det kanske dyrare med motsvarande processor Intel Core i7 6700K samt moderkort Asus Z170-A med DDR4 minnen?

Prestandaskillnaderna är heller inte särskilt stora (5%) och när det gäller spel så är nog 4790K (Devil's Canyon) t.om. något bättre: http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-6600k-ddr4-ddr3-ipc-6th-generation/23

Men det finns ju andra saker som skiljer också och kan vara värt att begrunda till Skylakes fördel och moderkort med chipset Z170.

 

Men själv har jag en Intel Core i7 4790K @4,6GHz på ett Asus Z97 Deluxe moderkort sedan drygt ett år tillbaks som jag är ruskigt nöjd med.

 

Behöver du också Windows?

Hur är det med bildskärm, mus och tangentbord?

Mvh

 

[Edit] Har du kollat in några tester på tex. grafikkort och övriga komponenter?

Annars se dom klistrade tips-trådarna i detta underforum: //eforum.idg.se/forum/129-k%C3%B6pa-datortillbeh%C3%B6r-och-komponenter/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tagit med Arctic Silver, kylpasta men den behövs inte för du tänker använda Intels originalkylare som levereras med processorn.

Och Intels originalkylare levereras med kylpasta.

Å andra sidan har du inte kompletterat med någon eftermarknadskylare tex

Jag har använt den här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591

minns inte om kylpasta medföljde. Så väljer du en eftermarknadskylare tag med Arctic silver.

http://www.tomshardware.com/reviews/best-cpu-coolers,4181.html

Tänk också på att INtels kylare är specialdesignad för att kyla processor OCH komponenterna runt processorn på moderkortet.

Eftermarknadskylarna struntar normalt i komponenterna runt processorn på moderkortet.

(För det är inga webbsiter som testar temperaturen på komponenterna runt processorn.........)

Jag brukar därför sätta en extra fläkt som blåser över minnena och bort mot processorsockeln.

Och blåser luft över komponenterna runt processorsockeln på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan du länka till kundvagnen med klickbara länkar, så det går att se artikelnumret för tex. minnena så det går att kontrollera att dessa stöds av moderkortet och CPU med minnesspänningar bl.a. (1,5V) och hur höga dessa är, så dom passar under CPU-kylaren om du funderar på att skaffa en värre kylare än den medföljande kylaren från Intel...

 

Du behöver en bra CPU-kylare, för Devil's Canyon (4790K) genererar en hel del värme där den belastas vid högsta effekt och klockhastighet (även om den är så kraftfull att det sällan sker) och då räcker inte Intel original processorkylaren riktigt till, den kommer att låta en hel del...

 

I övrigt ser det ut att bli ett bra bygge. Processorn Core i7 4790K Haswell är väldigt kraftfull, men du har inte funderat på senaste generationen Skylake processorer och då är det Intel Z170 chipset istället för Z97?

 

Fast då blir det kanske dyrare med motsvarande processor Intel Core i7 6700K samt moderkort Asus Z170-A med DDR4 minnen?

Prestandaskillnaderna är heller inte särskilt stora (5%) och när det gäller spel så är nog 4790K (Devil's Canyon) t.om. något bättre: http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-6600k-ddr4-ddr3-ipc-6th-generation/23

Men det finns ju andra saker som skiljer också och kan vara värt att begrunda till Skylakes fördel och moderkort med chipset Z170.

 

Men själv har jag en Intel Core i7 4790K @4,6GHz på ett Asus Z97 Deluxe moderkort sedan drygt ett år tillbaks som jag är ruskigt nöjd med.

 

Behöver du också Windows?

Hur är det med bildskärm, mus och tangentbord?

Mvh

 

[Edit] Har du kollat in några tester på tex. grafikkort och övriga komponenter?

Annars se dom klistrade tips-trådarna i detta underforum: //eforum.idg.se/forum/129-k%C3%B6pa-datortillbeh%C3%B6r-och-komponenter/

Hej och tack så mycket för svaret!

 

Här är en länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8714440/speldatoor

Ja jag tänker att jag nog klarar mig på den processorn. När det gäller kylning är jag lite kluven, köper ju med två extra fläktar och tänkte att det borde räcka men är alldeles för dålig på sånt, tror du jag skulle behöva ytterligare kylning? och i så fall ka man köpa till det i efterhand vid behov eller måste jag byta ut existerande saker?

 

Windows mus och tangentbord har jag och jag tänkte köpa en 144 hz skärm från BENQ eller Asus, dom kostar ca 3000 och kändes prisvärda.

 

Återigen tack för all tips!

 

//Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tagit med Arctic Silver, kylpasta men den behövs inte för du tänker använda Intels originalkylare som levereras med processorn.

Och Intels originalkylare levereras med kylpasta.

Å andra sidan har du inte kompletterat med någon eftermarknadskylare tex

Jag har använt den här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591

minns inte om kylpasta medföljde. Så väljer du en eftermarknadskylare tag med Arctic silver.

http://www.tomshardware.com/reviews/best-cpu-coolers,4181.html

Tänk också på att INtels kylare är specialdesignad för att kyla processor OCH komponenterna runt processorn på moderkortet.

Eftermarknadskylarna struntar normalt i komponenterna runt processorn på moderkortet.

(För det är inga webbsiter som testar temperaturen på komponenterna runt processorn.........)

Jag brukar därför sätta en extra fläkt som blåser över minnena och bort mot processorsockeln.

Och blåser luft över komponenterna runt processorsockeln på moderkortet.

Hej och tack för svaret!

 

Tycker du att jag borde byta ut kylaren? är väldigt dålig på kylning, jag bara konstaterade att vattenkylning vore bra men alldeles för dyrt och hoppades på att den där kylaren skulle räcka, köper ju även till två fläktar men är möjligt att det inte räcker! är lite orolig att datorn ska låta mycket så det vill jag ej!

 

Mvh

Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

 

Tycker du att jag borde byta ut kylaren? är väldigt dålig på kylning, jag bara konstaterade att vattenkylning vore bra men alldeles för dyrt och hoppades på att den där kylaren skulle räcka, köper ju även till två fläktar men är möjligt att det inte räcker! är lite orolig att datorn ska låta mycket så det vill jag ej!

 

Mvh

Adam

Skall du inte överklocka behöver du inte en annan kylare än den som följer med CPUn.

Om du vid ett senare tillfälle ändrar dig är det inga problem att byta kylare.

 

Jag har ändrat din kundvagn. Mina val ger dig en betydligt bättre speldator för endast 150 kronor mer än din senaste kundvagn.

Din senaste kundvagn kostar 13483 kronor (ser inte om frakt ingår eller ej).

Min kundvagn kostar 13632 kronor.

 

Du behöver inte 16GB minne. 16GB minne ger dig ca. 1-3% mer prestanda jämfört med 8GB minne.

Om du inte tänker överklocka finns det ingen anledning att välja 1866MHz-minnen. De ger dig väldigt lite extra i prestanda.

Jag har bytt dina 16GB 1866MHz-minnen till 8GB 1600MHz-minnen.

 

Jag har bytt din Samsung SSD på 500GB till en på 250GB istället. För OS och program räcker den långt.

Jag har lagt till en WD-disk på 1TB med 64MB cache istället som lagring.

 

Jag har bytt ditt nätaggregat till ett 500W Fractal Design 80+ Gold. Du behöver inte 750W till din dator.

Jag har också bytt ditt lådval till samma låda men med tillvalet en extra fläkt. Fläkten är identisk med de två du lagt till som extra fläktar.

Genom att köpa lådan tillsammans med en fläkt extra i ett paket sänker du priset med 70 kronor.

Jag har således tagit bort en extra fläkt av de två du lagt till eftersom den andra medföljer lådan i ett paket.

Således får du samma låda som du redan valt plus de två fläktarna du valt ändå, men till lägre pris.

 

Jag har, slutligen, bytt ut ditt MSI GTX970-kort till det mycket bättre Asus GTX980 Strix, som är överklockat redan från fabrik. Det slår det MSI-kortet du valt med mycket god marginal.

 

Du får en mycket bättre speldator för 150 kronor mer än det paket du själv satt ihop.

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8723338/2015-11-04adamspeldator

 

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8723338/2015-11-04adamspeldator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

 

Du behöver inte 16GB minne. 16GB minne ger dig ca. 1-3% mer prestanda jämfört med 8GB minne.

Om du inte tänker överklocka finns det ingen anledning att välja 1866MHz-minnen. De ger dig väldigt lite extra i prestanda.

Jag har bytt dina 16GB 1866MHz-minnen till 8GB 1600MHz-minnen.

..//..

 

8GB minne är precis på gränsen om man skall spela vissa krävande spel och då är 16GB att föredra.

tex. Battlefield Hardline är minneskrävande och vissa nyare spel som släpps framöver kommer att kräva rejält med minne.

Dessutom kräver det 60GB utrymme för installationen, att tänka på vid val av storlek på SSD.

 

För att inte tala om Call Of Duty - Advanced Warfare där minimumkravenspelets Steam-sida slår fast att det minst behövs 6 gigabyte internminne för att ens driva spelet;

Kolla in hur totala minnesanvändningen med COD-Advanced Warfare samt effektförbrukningen ser ut på mitt system inlägg #34

 

Men det är klart, det beror på vilka spel och andra program som TS avser att köra.

Mvh :)

 

[Edit] Rekommenderade Systemkrav för Star Wars Battlefront är 16GB minne och minst 40GB ledigt diskutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8GB minne är precis på gränsen om man skall spela vissa krävande spel och då är 16GB att föredra.

tex. Battlefield Hardline är minneskrävande och vissa nyare spel som släpps framöver kommer att kräva rejält med minne.

Dessutom kräver det 60GB utrymme för installationen, att tänka på vid val av storlek på SSD.

 

För att inte tala om Call Of Duty - Advanced Warfare där minimumkravenspelets Steam-sida slår fast att det minst behövs 6 gigabyte internminne för att ens driva spelet;

Kolla in hur totala minnesanvändningen med COD-Advanced Warfare samt effektförbrukningen ser ut på mitt system inlägg #34

 

Men det är klart, det beror på vilka spel och andra program som TS avser att köra.

Mvh :)

 

[Edit] Systemkraven för Star Wars Battlefront är 16GB minne och minst 40GB ledigt diskutrymme.

Jag vet inte hur det är att spela Call Of Duty eller COD-Advanced Warfare. När det gäller hur mycket minne som behövs baserar jag det på ett flertal tester på internet som jag läst. Jag har inte möjlighet att testa själv.

Effektförbrukningen du länkar till gäller hela ditt system, inkl. nätaggregatets förbrukning.

Ett nätaggregat som levererar 500W och är specificerat med 80+ , där hela systemet förbrukar 500W, innebär ett effektuttag från nätaggregatet på 400W till själva datorn.

Om ditt system drar totalt 496W betyder det att din dator tar 397W från nätaggregatet (under förutsättning att det är ett 80+ -certifierat nätaggregat).

 

Ett nätaggregat på 500W räcker således med marginal, även i ditt system. :)

 

Här är 3 av alla tester jag läst igenom gällande minne och hur mycket man behöver samt vad 16GB minne ger i förhållande till 8GB:

 

http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/

 

http://techbuyersguru.com/does-memory-matter-4gb-versus-8gb-versus-16gb-gaming?page=0

 

http://www.pcgamer.com/how-much-ram-do-you-really-need-for-gaming/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja jag räknade upp marknadens mest minneskrävande spel just nu (vad jag har testat), inga av dessa fanns med i dina länkar. Glömde att redovisa resultaten för Far Cry 4 som också är minnestörstigt, men går att köra på mindre minne..

 

För övrigt har jag kört dessa och själv sett att dom tar upp rejält med minne (totalt med O/S, antivirus, brandvägg, övrigt i gång i bakgrunden) och 8GB ram är helt enkelt inte tillräckligt för dessa spel att dessutom driva resten systemet utan behöva ta till memory swapping mot växlingsfilen på disk eller SSD.

 

Självklart kommer alla spelen att fungera med mindre minne, men då har man inte optimala spelinställningar och prestanda.

 

Sedan att Dice som ligger bakom Star Wars Battlefront rekommenderar 16GB måste ju ha en anledning.

 

Och som sagt, minneskraven kommer att öka och det är bättre att satsa på ett stort minneskit på 16GB (2x8GB moduler) nu, än att unggradera senare. Färre minnesmoduler stressar processorns minneskontroller mindre och minskar risken för memory error så man måste sänka timings och annat, till skillnad om man fyller alla minnesbankerna.

 

Minneskiten kommer matchade mot varandra och risken för att det skall bli strul ökar om man senare utökar med fler minnesstickor och fyller alla minnes "slot" särskilt vid snabbare minnen.

 

När det gäller nätaggregatet håller jag med, förutsatt att TS väljer ett 80+ med minst Gold certifiering.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det jag lärt mig är att ju bättre grafikkort desto mindre belastning på CPU och minne, vid spelande.

Med ett GTX980 skulle en i5:a räcka mycket långt vid spelande.

 

Jag har sett minneskrav på andra mjukvaror där belastningen inte alls är så stor. Samma sak med krav på nätaggregatens storlek. Ett antagande är att de som ställer kraven gör det för att "ha ryggen fri" om ett program/spel inte fungerar som utlovat. Genom att sätta kraven högre än vad som egentligen krävs klarar de sig från rättsliga efterspel. USA är känt för att man kan stämma vem som helst för vad som helst.

 

Jag ser fram emot tester av de nya spelen på liknande sätt som de spel som är med i de tester jag tagit del av beträffande minnesanvändandet.

När det gäller installation av mjukvara brukar hårddiskutrymmet vara lite extra tilltaget just för att installationen skall gå smidigt. Vid installation tar mjukvaran upp mer hårddiskutrymme än när det är färdiginstallerat.

Det är mycket som tillfälligt sparas i Temp-mapparna. Därav flera av de högra krav på ledigt utrymme på diskar.

 

Men för den goda sakens skuld  :D    byter jag ut 8GB minne till 16GB minne (har blandat olika minnen i några av mina datorer utan problem, men som tidigare nämnt, jag spelar inte), vilket höjer "mitt" paket till priset:

 

14092 kronor

 

Jag valde 1866MHz-minnen då de kostar lika mycket som 1600MHz. För att köra dem med 1866MHz måste inställningen "X.M.P. Profile" väljas i BIOS på moderkortet. Görs inte det körs de med 1600MHz med den valda CPUn.

Med den profilen vald behöver inte en manuell överklockning göras i BIOS på moderkortet.
Prestandaskillnaden är ändå försumbar då CL-värdet är 9 på 1600MHz-minnena och 10 på 1866MHz.

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8723670/2015-11-04adamspeldator16gb

 

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8723670/2015-11-04adamspeldator16gb

 

Priset blir nu 609 kronor mer än TS senast valda kundvagn.

Å andra sidan blir spelprestandan mycket bättre med GTX980 än med GTX970.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om Call Of Duty - Advanced Warfare där minimumkravenspelets Steam-sida slår fast att det minst behövs 6 gigabyte internminne för att ens driva spelet;

Kolla in hur totala minnesanvändningen med COD-Advanced Warfare samt effektförbrukningen ser ut på mitt system inlägg #34

 

Men det är klart, det beror på vilka spel och andra program som TS avser att köra.

Mvh :)

 

 

Som alltid är jag nyfiken på det mesta. :)

 

Minnesanvändningen du har vid COD-AW är hög.

Du kanske skall kontrollera varför. Nedan finns det två länkar som visar att spelet tar knappt 6GB minne i anspråk som mest vid hårdkörning. De anger att spelet mycket väl fungerar i datorer med 4GB minne och önskar att speltillverkaren ger ut en patch som tillåter installation i datorer med mindre minne än 6GB.

 

http://www.hardwarepal.com/call-duty-advanced-warfare-benchmark-performance/

 

http://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/call-of-duty-advanced-warfare-pc-performance-analysis/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...