Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fiberanslutning


kallegul

Rekommendera Poster

Ja då blir det väl dags snart att dra in fiber. Har idag ADSL och en router från Telia. (Thomson TG789vn). Jag har några frågor om det här som någon kanske kan hjälpa mig med. 

 

Jag har förstått att när fibern dragits in i huset då monteras en medieomvandlare på väggen nära ett eluttag. Man vill gå in genom väggen så nära från vägen som möjligt. Problemet är att routern sitter på väggen i andra änden av huset (där jag har första telejacket). Men, i det rummet där fiberkillarna vill gå in genom väggen där finns eluttag och också en LAN kabel som inte används. Den kabeln har tidigare gått från det rummet till routern för att en TV stått i det rummet. Kan man ha nytta av den kabeln. Alltså från medieomvandlaren till routern och sen ha trådlöst till datorer och padda som idag? 

 

Det var första funderingen. Sen funderar jag på om den Thomson jag har är ok för fiber. Saken är också att det blir inte Telia (som jag har idag) som blir bredbandsleverantör när fibern dragits in. Jag hade tänkt att ta ett abonnemang med hastigheten 100/100. Kan det vara något för den Thomson jag har eller behövs något annat och isf några förslag.

 

Om det är så router eller hastighet  är beroende på vad jag har för hårdvara i datorerna, alltså att datorerna klarar en viss hastighet vad ska jag kolla då i datorn? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan använda den kabel som finns mellan mediaomvandlaren och routern.

 

På en 100/100 anslutning är inte datorernas nätverkskort som är begränsningen, det är oftast routerns throughput. Du kan få bra hastighet genom routern för en dator men om fler är uppkopplade så kan hastigheten gå ner rejält. 

Routrar med bra thoughput är tex Asus RT-AC68U eller RT-AC66U

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din router har väl en kontakt där du nu ansluter en telefonkabel. Har den en annan kontakt för internetanslutning via nätverkskabel också?

Kan du komma åt routerns inställningssidor eller är de blockerade av Telia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...