Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP! Filerna på min externa hårdisk har ändrats till xml?!


nickehed

Rekommendera Poster

Har ett jätteproblem, dessutom väldigt mysko.

 

Skall byta jobb och har tankat över alla privata filer från min bärbara arbetsdator (Win 7) till en extern hårddisk. Disken blev krypterad med SEERemovableStorageAccessUtility i samband med detta vilket jag inte kunde göra något åt. Jag behövde idag komma åt en fil så jag anslöt disken till en äldre XP-maskin. Ett fönster flashade till och jag hann se en %-stapel som flög förbi. Vad det var vet jag inte. Dock, nu är, med undantag av JPEG-filer, samtliga filer oläsbara. De har fått en ytterligare filändelse  (.xml) till den filändelse filen hade t ex (xlsx.xml). Filerna är oläsbara, hjälper inte att ta bort .xml eller att välja öppna i te x Excel för det är bara skräptecken i filen.
Tilläggas kan att när jag tankade över filer till disken angav jag ett lösenord vilket jag inte avkrävs nu. Jag misstänker därför att det är krypteringsprogrammet som är boven.Lösenordet har jag bara jag vet hur jag ska ange det. Tidigare blev jag promtad att ange det för att öaverhuvudtaget komma in i disken. Någon som har nåt tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med IT ansvarig på ditt gamla jobb ! Så kanske hen kan hjälpa dig.

Och kanske sluta med att använda jobbdatorn till dina privata ärenden/filer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. verkar kanske inte vara så mysko som det först verkade:

http://www.symantec.com/connect/forums/file-recovery-files-encrypted-see-removable-storage-device

 

Lusläste inte allt och där verkar det vara avsaknad av lösen, vilket ju inte är fallet här.

 

Är det något certifikat som saknas kanske? Nåt som fanns på gamla datorn och som måste finnas på den dator man vill komma åt filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...