Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

startmenyn borta


boowii

Rekommendera Poster

När jag klickar på "fönsterrutan" längst ner till vänster skiftar inte mitt skrivbord

till att jag ser alla mina ikoner .

Det är bara dom där stora rutorna som syns.

Vad skall jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du har aktiverat startskärmen i stället för startmenyn.

Sidan http://www.howtogeek.com/197764/how-to-re-enable-the-start-screen-instead-of-the-start-menu-in-windows-10/ handlar visserligen om att göra det du råkar ha gjort men du kan ju följa den men sätta dit den saknade bocken i stället för att ta bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Cecilia

Innan jag försökte använda ditt tips så klickade jag på den lilla

fyrkanten nere till höger vid högtalaren

Var intresserad att se vad det var där. Råkade då klicka på ....surfplatteläge...

och då löstes mitt problem. Varannan gång jag klickar där kommer jag till skrivbordet med ikoner och varannan gång till dom där stora ikonerna som tydligen användes av

någon som har speciell dator. Kanske där dom trycker med fingrarna på en liten skärm.

Dåligt av Microsoft att inte ha bättre information. Borde vara så att

om man klickar på surfplatteläge skulle man få frågan om man verkligen vill ha surfplatteläge i datorn och vad det innebär.

boowii

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Surfplatteläge är framför allt till för de som har skärmar man kan trycka på, men det är inte bara små surfplattor utan det finns fullstora bärbara datorer som har tryckkänsliga skärmar också.

 

Jag tror att de som växlar mellan normalt och surfplatteläge skulle bli irriterade om de varenda gång fick en fråga om de verkligen vill det, men man skulle ju kunna tänka sig att man kan välja att man inte får frågan någon mer gång. Jag tycker du använder Feedback-appen för att meddela Microsoft det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej.

Hej.

Läste om problemet med start menyn, försökte följa tipset men problemet är när jag öppnar egenskaper så finns inte valet för start menyn där, det som finns är  aktivitetsfältet, navigering och verktysgsfält. Jag kan alltså inte ens göra tvärtom som det visar på länken som tipset var för detta. Om jag högerklickar på startknappen kommer det ett fällt upp så att jag kan hitta utforskaren sök kommandotolken med mera. kan också stänga av datorn där. Till höger närmast klockan så är det en liten meddelande ruta, med vänsterlkick händer inget, om jag bara ställer musen där så står det nya meddelanden av. Högerklicka så står det öppna åtgärdscenter (hjälper inte att välja det), det står också aktivera tysta timmar vad nu det är. Efter senaste uppdateringen så fanns inte sökrutan under några dagar den kom tillbaka och det gick då att söka som vanligt. Det är efter den senaste uppdateringen jag fått som det blivit på detta sätt, ingen uppdatering efter den, tänkte att det skulle komma en som fixade detta. Jag tror dock att det inte går att få några för närvarande. Bifogar en skärm dump så att det går att se vad jag menar när jag tryckt på egenskaper för aktivitetsfält och startmeny samt vad som kommer upp  vid högerklick på startmenyknappen.

meny W10.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hej.

Läste om problemet med start menyn, försökte följa tipset men problemet är när jag öppnar egenskaper så finns inte valet för start menyn där, det som finns är  aktivitetsfältet, navigering och verktysgsfält. Jag kan alltså inte ens göra tvärtom som det visar på länken som tipset var för detta. -----

Det tipset är helt värdelöst då det baseras på en förhandsversion. Artikeln är daterad 10/02/14.Någon flik för Startmeny finns inte i nu aktuell version.

 

Vad jag kan se så finns möjlighet att avinstallera senaste uppdateringen (Kontrollpanelen --Avinstallera ett program) eller återställa datorn till en tidigare tidpunkt( Kontrollpanelen --System och säkerhet---System---Systemskydd)

 

Startknappens högerklicksmeny fungerar ju.

 

Enligt länken i inlägg 6 kan problem med startmenyn bero på korrupt användarprofil. ,men att ändra den är enligt min erfarenhet besvärligt och kanske inget första val.

 

Skulle det visa sig att felet åtgärdas genom avinstallering av uppdatering men det återkommer när windows återinstallerar den är länken nedan värdefull genom att man kan dölja uppdateringen.

 

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...