Mattias Mattsson Posted July 25, 1999 Share Posted July 25, 1999 Är det någon som har lite tips om hur man kan göra om man vill kunna ladda upp bilder via ASP och databaser, jag har inte möjlighet till att installera några serverprogram eftersom det är på ett webhotell och dom vill inte installera några. Så vad gör man, det skulle nog vara bra om man kunde lägga in bilderna direkt i en databas men det kanske blir lite segt med mycket bilder?? Ja inte vet jag??? Förslag????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted July 25, 1999 Share Posted July 25, 1999 Sitter också och klurar på detta! Har med hjälp av "Northwind"-exempeldatabas till access lärt mig att förstå hur bilder läggs in i en acces-databas. Men är väldigt fundersam på hur jag sen ska kunna anropa dessa genom asp-skript för att exponeras på min webbsida! Hjälp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
peppelorum Posted July 25, 1999 Share Posted July 25, 1999 Du kan ladda hem en zip fil från ftp://ftp.peppesbodega.nu/bilder.zip I filen så finns det två artiklar som beskriver dels hur du ska ladda upp filerna och få in informationen i databasen. Jag har inte pulat med detta själv, men kan tänka mig att dessa två artiklar kan lösa problemen I mappen "visa" så ligger ett färdigt exempel på hur man visar bilderna, detta exempel använder thumbnails men är väldigt lätt att ändra som man önskar. //Peppe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Mattsson Posted July 26, 1999 Author Share Posted July 26, 1999 Den filen existerar ju inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
peppelorum Posted July 26, 1999 Share Posted July 26, 1999 Flyttade min site nyss, kan vara som så att ftp:n inte funkar riktigt. Hämta den istället på http://www.peppesbodega.nu/blat/bilder.zip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Lundkvist Posted July 27, 1999 Share Posted July 27, 1999 Du vet nog redan detta, men för att databasen ska bli mindre kan du ju alltid lägga sökvägen till bilderna i databasen, och inte själva bilden Link to comment Share on other sites More sharing options...
peppelorum Posted July 27, 1999 Share Posted July 27, 1999 Jodå, det vet jag. Kolla igenom mitt exempel så ser du det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Mattsson Posted July 29, 1999 Author Share Posted July 29, 1999 .... den dära bilduppladaren var ju inte så bra, ingen bättre att komma med??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
peppelorum Posted July 29, 1999 Share Posted July 29, 1999 Om du kombinerar uppladdaren med att den spar information i databasen så borde det funka någorlunda. Annars så finns det en artikel om filuppladdning på Webmastern, http://www.idg.se/mikrodatorn/webbmastern/md9904/ , men den kräver en tredjepartsprodukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Mattsson Posted July 30, 1999 Author Share Posted July 30, 1999 Ja, det var det som var problemet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
peppelorum Posted July 30, 1999 Share Posted July 30, 1999 Ska kolla igenom exemplena och se vad jag kan fippla ihop... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Mattsson Posted July 30, 1999 Author Share Posted July 30, 1999 Det lät bra.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.